Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-14, 15:10
  #1
Medlem
Hej!

Jag har lite funderingar på hur det fungerar med betyg på högskola/universitet. Jag har för mig att jag hört att närvaro i princip inte ska spela in i betyg på högskola, förutom i de fall (seminarier exempelvis) där närvaro är obligatorisk. Stämmer det? Det vore intressant att få reda på lite om hur det fungerar, juridiskt, med betygen.

Utöver det har jag en personlig fundering. Jag gick just en språk-kurs på 6 högskolepoäng där den skriftliga tentan stod för 3hp och en "muntlig tentamen" stod för 3hp. Den muntliga tentamen var nåt slags hopkok av allt man gjort under lektionerna. Jag citerar från mail från examinatorn "...i den muntliga tentan ingår allt som man gör i klass, inklusive närvaron och hur mycket man engagerar sig under lektionerna..."

Jag satte en klockren femma på skrivtentan, och fick en fyra på den "muntliga tentan" och fick en fyra för kursen som helhet, vilket jag tyckte var lite snålt. Tror ni man kan göra nåt åt det, överklaga eller nåt? Finns det några reella chanser att få en femma?

Tacksam för hjälp!


Edit: Den här kursen krockade med en annan kurs jag hade så jag hade inte superhög närvaro. Jag mistänker att det var det som sänkte mitt muntliga betyg för mina språkkunskaper är det inga fel på.
__________________
Senast redigerad av fowley 2010-01-14 kl. 15:24.
Citera
2010-01-14, 15:12
  #2
Medlem
Närvaro spelar ingen roll vid högskolestudier nej. Det enda du behöver gå på är sådant som tentor, laborationer, ev. redovisningar eller seminarier.

Föreläsningar och vanliga lektioner är alltid valfria.


Detta om inget annat anges givetvis. Som det låter i brevet var det tydligen så att man skulle vara engagerad på lektionerna för att för högre betyg. Isåfall är det ju information ni fått innan kursen, som då därför bör följas.
Citera
2010-01-14, 15:16
  #3
Medlem
Hoya84s avatar
Hur gammalt är den skrivtentan om du får en femma och inte VG?

Hur som, om nu tentan låg precis på gränsen till en 5a (vad det nu månde vara) så är det rimligt att du får en total 4a. Tror du skulle ha väldigt svårt att få nåt annat.
Citera
2010-01-14, 15:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Hur gammalt är den skrivtentan om du får en femma och inte VG?

Hur som, om nu tentan låg precis på gränsen till en 5a (vad det nu månde vara) så är det rimligt att du får en total 4a. Tror du skulle ha väldigt svårt att få nåt annat.


det är bologna systemet...
Citera
2010-01-14, 15:20
  #5
Medlem
Hoya84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
det är bologna systemet...

Aldrig hört att man får betygen utifrån Bolognasystemet i Sverige. Bara att dom svenska (U, G och VG) översätts om man har behov av det vid utlandsstudier eller liknande.
Citera
2010-01-14, 15:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fowley
Hej!

Jag har lite funderingar på hur det fungerar med betyg på högskola/universitet. Jag har för mig att jag hört att närvaro i princip inte ska spela in i betyg på högskola, förutom i de fall (seminarier exempelvis) där närvaro är obligatorisk. Stämmer det? Det vore intressant att få reda på lite om hur det fungerar, juridiskt, med betygen.

Utöver det har jag en personlig fundering. Jag gick just en språk-kurs på 6 högskolepoäng där den skriftliga tentan stod för 3hp och en "muntlig tentamen" stod för 3hp. Den muntliga tentamen var nåt slags hopkok av allt man gjort under lektionerna. Jag citerar från mail från examinatorn "...i den muntliga tentan ingår allt som man gör i klass, inklusive närvaron och hur mycket man engagerar sig under lektionerna..."

Jag satte en klockren femma på skrivtentan, och fick en fyra på den "muntliga tentan" och fick en fyra för kursen som helhet, vilket jag tyckte var lite snålt. Tror ni man kan göra nåt åt det, överklaga eller nåt? Finns det några reella chanser att få en femma?

Tacksam för hjälp!


Går aldrig överklaga ett betyg. Det framgår av högskoleförordningen 12 kap.

Däremot kan du begära att man ska ompröva ditt betyg, men det är samma lärare som i så fall ska göra det. Ett godkänt betyg innebär ju att du inte alls får göra om provet heller.
Citera
2010-01-14, 15:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Aldrig hört att man får betygen utifrån Bolognasystemet i Sverige. Bara att dom svenska (U, G och VG) översätts om man har behov av det vid utlandsstudier eller liknande.


Fel av mig ECTS heter den. En sjugradig skala som alla ska använda i framtiden. Flera universitet har 1-5 fortfarande på en del kurser.
Citera
2010-01-14, 15:26
  #8
Medlem
Hoya84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Fel av mig ECTS heter den. En sjugradig skala som alla ska använda i framtiden. Flera universitet har 1-5 fortfarande på en del kurser.

Där ser man. Har bara läst vid två olika universitet så jag har ingen jätteerfarenhet. Thanks for the heads up!
Citera
2010-01-14, 15:26
  #9
Medlem
Jag går på teknisk högskola, därför är betyget 1-5, eller i verkligheten U,3,4,5.

Jag tror att femman var riktigt stark, om det nu spelar roll. Jag ska hämta ut tentan och kika på det, men vi får väl se.

Hur gör man om man vill få ett betyg omprövat då?


Tack för svaren förresten!

Edit: Jag kan iofs inte garantera att all tekniska högskolor har betygsskalan U-5, men de som läser humaniora där jag läser har G, VG, MVG iallafall.
Citera
2010-01-14, 15:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fowley
Jag går på teknisk högskola, därför är betyget 1-5, eller i verkligheten U,3,4,5.

Jag tror att femman var riktigt stark, om det nu spelar roll. Jag ska hämta ut tentan och kika på det, men vi får väl se.

Hur gör man om man vill få ett betyg omprövat då?


Tack för svaren förresten!


Fråga administratören där du hämtar ut den, ska du ompröva så ta inte med tentan därifrån.
Citera
2010-01-14, 15:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Närvaro spelar ingen roll vid högskolestudier nej. Det enda du behöver gå på är sådant som tentor, laborationer, ev. redovisningar eller seminarier.

Föreläsningar och vanliga lektioner är alltid valfria.


Detta om inget annat anges givetvis. Som det låter i brevet var det tydligen så att man skulle vara engagerad på lektionerna för att för högre betyg. Isåfall är det ju information ni fått innan kursen, som då därför bör följas.

Men vadå, så vanligtvis behöver man inte gå på föreläsningar och lektioner osv, men om de informerar i början av kursen att betygen beror på just närvaro vid föreläsningar och lektioner så blir det så ändå?
Citera
2010-01-14, 15:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fowley
Men vadå, så vanligtvis behöver man inte gå på föreläsningar och lektioner osv, men om de informerar i början av kursen att betygen beror på just närvaro vid föreläsningar och lektioner så blir det så ändå?


Precis. Ibland är det saker på lektionerna som kan ge högre betyg. Kan vara just att man ska vara aktiv, eller att man ska visa uppgifter på tavlan. Som sagt, får man sådan information i början är det så. Annars är lektionerna helt valfria.
Föreläsningar är alltid valfria.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback