• 1
  • 2
2010-01-13, 08:44
Medlem
Hur svårt är detta egentligen?

Jag ska göra en 10.000mila service på volvon. Men va gör de exakt?
Citera
2010-01-13, 10:01
Medlem
JohnMiltons avatar
Beror helt på vilken bil, vilken motor och vilken årsmodell. Kolla i serviceboken eller hitta nåt serviceintervall på nätet.
Citera
2010-01-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Beror helt på vilken bil, vilken motor och vilken årsmodell. Kolla i serviceboken eller hitta nåt serviceintervall på nätet.

Volvo v50, 2.4, 05.
Citera
2010-01-13, 11:37
Medlem
Megaforces avatar
Om bilen tidigare varit inlämnad på service så finns det i regel ett papper som beskriver vilka moment utförts vid den aktuella servicen. Det är lite olika moment som utförs vid olika servicen och en del av dem framgår av pappret. Man bör dock notera att det finns extra moment som man kan beställa till när man gör service samt att bilar som körs lite och därmed har lång tid mellan serviceintervallerna brukar ha lite fler punkter som är bra att göra.

Exakt hur servicemomenten utförs brukar gå att läsa i en lämplig verkstadshandbok. Vissa moment är innebär dock ganska mycket arbete, som t.ex. kamremsbyte
Citera
2010-01-13, 12:09
Medlem
intemartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalle4
Hur svårt är detta egentligen?

Jag ska göra en 10.000mila service på volvon. Men va gör de exakt?

Har för mig att det är 3000mil intervall har du missat 9000mila servicen.

Hur som helst det är inte kamrembyte förren 16000mil så bara bytt olja filter, det är ju ändå det som är viktigast resten som bromsbelägg, skivor kolla slitaget och byt vid behov, tror bränslefiltert byts vid 6000mil så byt det med om du tror det behövs annar bara tuta och kör.
Citera
2010-01-13, 18:20
Bannlyst
Jo, du kör till närmsta verkstad och lämnar in bilen på en 10k service och sen säger du till alla att du själv gjort det!
Citera
2010-01-13, 19:49
Medlem
du kan också göra så här.. tappa ur oljan, byt oljefilter, fyll på ny olja, byt bränslefilter, och luftfilter, sedan byter du alla tändstift. det skulle jag mer kalla en service, se till så det finns vätska i samtliga behållare, om du inte har tillgång till lyft så kan det vara lite svårare med bränslefiltret men det är antagligen gjort servicen innan så det är nog ok men det där är en liten service.
Citera
2010-01-13, 19:57
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianw
du kan också göra så här.. tappa ur oljan, byt oljefilter, fyll på ny olja, byt bränslefilter, och luftfilter, sedan byter du alla tändstift. det skulle jag mer kalla en service, se till så det finns vätska i samtliga behållare, om du inte har tillgång till lyft så kan det vara lite svårare med bränslefiltret men det är antagligen gjort servicen innan så det är nog ok men det där är en liten service.

En såpass ny bil vill man väll gärna lägga lite tid på mätpunkterna på också iofs.

Allt står hur man gör i VADIS.
Citera
2010-01-13, 20:11
Medlem
JohnMiltons avatar
Eftersom jag har så JÄVLA tråkigt sammanfattar jag här de saker du ska göra vid 10 000milaservice, förutom att check-ställena för det blir för mycket för att skriva.
Generellt: kolla så bromsar ser bra ut, tar bra, att inget läcker nånstans, att rostskyddet är intakt, osv.
Kolla alla vätskor också såklart.
Samt batterivätska.

Saker som ska bytas:
Olja, oljefilter
Kupefilter, ska sitta vid passagerarsidan(?)
Bromsvätska
Citera
2010-01-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Eftersom jag har så JÄVLA tråkigt sammanfattar jag här de saker du ska göra vid 10 000milaservice, förutom att check-ställena för det blir för mycket för att skriva.
Generellt: kolla så bromsar ser bra ut, tar bra, att inget läcker nånstans, att rostskyddet är intakt, osv.
Kolla alla vätskor också såklart.
Samt batterivätska.

Saker som ska bytas:
Olja, oljefilter
Kupefilter, ska sitta vid passagerarsidan(?)
Bromsvätska

Kupéfiltret på en V50 sitter på förarsidan, till höger om gaspedalen, har för mig att det är enklast eller rent av nödvändigt att demontera gaspedalen för att komma åt.
Citera
2010-01-13, 21:28
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCat
Kupéfiltret på en V50 sitter på förarsidan, till höger om gaspedalen, har för mig att det är enklast eller rent av nödvändigt att demontera gaspedalen för att komma åt.

Stämmer bra.

"Important information
Note! This method only applies to left-hand drive vehicles (LHD).

Removing the accelerator pedal (AP)
Remove the accelerator pedal (AP). See: Accelerator pedal (AP), replacing .

Removal

Removing the passenger compartment air cleaner (ACL)
Fold the floor carpet out of the way.
Remove:
-the 3 screws and fold up the cover. See the illustrations."
(bilden ids jag inte ladda upp)
Citera
2010-01-13, 21:30
Medlem
Globazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCat

Har för mig att några klass kompisar som har APU på volvo har klagat på att det är förjävligt att byta kupéfilter på V50 för den sitter så trökigt till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in