• 1
  • 2
2010-01-12, 17:50
Medlem
Caves avatar
Jag skriver Duktiga och inte Kända eftersom jag inte vill höra om Robinson-Martin. Vad har för vi för poliser och andra brottsbekämpare av rang nuförtiden och historiskt sett, och vad är deras meriter?

Olle Liljegren: Uppenbarligen duktig polis som satte åt mycket bus och pysslade med informatörshantering. Huruvida han gått "rogue" eller offrats av högre chefer är en öppen fråga eller om det är en kombination av båda två.

Bertil Olofsson: Om jag förstår det rätt startade han väl Nationella Insatsstyrkan och har lett den i bra många år.

Leif Jennekvist:
Känd i härvan kring Olle Liljegren men har ju även varit chef i Anna Lindh-utredningen och andra uppmärksammade utredningar.

Tage Åström:
Är ju nu förvisso dömd för brott men var väl en tongivande polis i SI-gruppen och kampen mot den organiserade brottsligheten.

Thord Modin: Chef för rikskriminalens underrättelsesektion. Har väl egentligen inga meriter knutna till honom dock.
Senast redigerad av Cave 2010-01-12 kl. 17:53.
Citera
2010-01-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Bertil Olofsson: Om jag förstår det rätt startade han väl Nationella Insatsstyrkan och har lett den i bra många år.[b]

Faktum att han leder världens mest meninglösa och dyraste enskilda polis enhet sätter jag inte honom högt på listan.
Citera
2010-01-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josm
Faktum att han leder världens mest meninglösa och dyraste enskilda polis enhet sätter jag inte honom högt på listan.

För det första så leder han den inte längre. NI har en ny chef. Sen undrar jag vad du grundar dig på när du påstår att den är meningslös? För att den inte har använts till sin huvuduppgift än? De löser mängder med viktiga uppdrag.

Dessutom är set lite sent att starta en antiterror polisstyrka 5min efter larmet går!

Vore även fint med en länk till en sida som visar siffror på samtliga världens antiterror styrka, och som visar att Sveriges är dyrast? Knappast troligt..

Inleder man ett inlägg med "faktum" så bör man ha på fötterna, inte bara sprida trams..

Det finns naturligtvis mängder med duktiga poliser i Sverige. De flesta blir inte kända i media.
Senast redigerad av Arkie 2010-01-12 kl. 23:02.
Citera
2010-01-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
För det första så leder han den inte längre. NI har en ny chef. Sen undrar jag vad du grundar dig på när du påstår att den är meningslös? För att den inte har använts till sin huvuduppgift än? De löser mängder med viktiga uppdrag.

Dessutom är set lite sent att starta en antiterror polisstyrka 5min efter larmet går!

Vore även fint med en länk till en sida som visar siffror på samtliga världens antiterror styrka, och som visar att Sveriges är dyrast? Knappast troligt..

Inleder man ett inlägg med "faktum" så bör man ha på fötterna, inte bara sprida trams..

Det är inte trams om man har rätt i sak.

NI är ett jävla skämt. Några vapenkåta piketpoliser som ville ta action-poliseriet till nya nivåer, lyckades snacka till sig en stor säck pengar att köpa mp-5or och skyddsmasker för. Sen ska de åka speedboat och repellera från helikoptrar i höger och vänstervarv som några förvuxna lumpare på studiebesök i en actionfilm. Jävla lekstuga är vad det är. De är för fan vuxna män med en mental ålder på 18 år.

Det största skrattet får man när kvällspressen smäller upp bilder på dem när de jagar bovar i skogen. Då åker de kommandogröna camokläderna på, matchat med färg i ansiktet, Oakleys och upptoolade till tänderna med automatkarbiner och pickor. Lite overkill när det är nån stackars knarkare från Österåker som lyckades fly, iklädd mysbyxor och rohypnoltofflor.

Jag citerar gärna Leif GW Persson, förlåt, PROFESSOR Leif GW Persson: Det är dags att lägga ner den där jävla lekstugan nu.
Citera
2010-01-13, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness

Det största skrattet får man när kvällspressen smäller upp bilder på dem när de jagar bovar i skogen. Då åker de kommandogröna camokläderna på, matchat med färg i ansiktet, Oakleys och upptoolade till tänderna med automatkarbiner och pickor. Lite overkill när det är nån stackars knarkare från Österåker som lyckades fly, iklädd mysbyxor och rohypnoltofflor.

njae, det var väl Hall, och den som rymt var dömd för dubbelt polismord.

Tramspelle..
Citera
2010-01-13, 08:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det finns naturligtvis mängder med duktiga poliser i Sverige. De flesta blir inte kända i media.

Jag säger amen till det.

Vill dessutom säga att insatsstyrkan har fått oförtjänt dåligt rykte på grund Leif GW - man misstänker att han mest är sur för att han inte får vara med och leka och lägga sig i hur denna organiseras och arbetar, och att det är däri hans kritik grundar sig..... surt sa räven
Citera
2010-01-13, 14:43
Medlem
Citat:

NI är ett jävla skämt. Några vapenkåta piketpoliser som ville ta action-poliseriet till nya nivåer, lyckades snacka till sig en stor säck pengar att köpa mp-5or och skyddsmasker för. Sen ska de åka speedboat och repellera från helikoptrar i höger och vänstervarv som några förvuxna lumpare på studiebesök i en actionfilm. Jävla lekstuga är vad det är. De är för fan vuxna män med en mental ålder på 18 år.

Jag citerar gärna Leif GW Persson, förlåt, PROFESSOR Leif GW Persson: Det är dags att lägga ner den där jävla lekstugan nu.

Har du ens träffat NI, det låter inte riktigt så när du beskriver dom.
Och Leif GW... Sveriges högsta professorslön och han har inte producerat riktig forskning på över 20 år? Karln är ett skämt. Allt han pysslar med är att synas och höras i media så att han kan tjäna mer pengar på sina böcker. Om han hade menat vad han sagt så hade han producerat forskning för att utveckla polisen som tex Stefan Holgersson gör.
Citera
2010-01-13, 15:41
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:

Så om du skulle jaga farliga brottslingar i en skog så skulle nu lugnt promenera runt obeväpnad iförd färgglada kläder istället?
Citera
2010-01-13, 18:41
Medlem
Citat:
njae, det var väl Hall, och den som rymt var dömd för dubbelt polismord.

Tramspelle..

Så de har bara jagat en gubbe i skogen under all denna tid?

Money well spent. Tramspelle.
Citera
2010-01-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Har du ens träffat NI, det låter inte riktigt så när du beskriver dom.
Och Leif GW... Sveriges högsta professorslön och han har inte producerat riktig forskning på över 20 år? Karln är ett skämt. Allt han pysslar med är att synas och höras i media så att han kan tjäna mer pengar på sina böcker. Om han hade menat vad han sagt så hade han producerat forskning för att utveckla polisen som tex Stefan Holgersson gör.

Om jag har "träffat NI?" Vi fikar varje tisdag. Jag tar med mig vetelängd... Du får det att låta som Brukshundsklubben. Jag behöver inte umgås med dem för att inse att de är onödiga och har en oseriös inställning till sitt arbete. De vill leka cowboys för skattepengar. Och det stör mig.

Och att GW Persson inte har producerat något på 20 år är ett felaktigt uttalande från en frustrerad polischef. Om så hade varit fallet, vad säger det om Polismyndigheten och Polishögskolan? Det är givetvis ren lögn.

Vidare tycks du inte förstå administrationen kring akademisk forskning. En professor är chef och ansvarig för forskning på en fakultet. Han handleder doktorander, undervisar, och kan även i viss mån arbeta med egen forskning. Han ansvarar för allt som produceras i forskningsväg. Om man säger att GW inte har producerat något på 20 år, säger man även att inte en enda doktorand har kommit fram till någonting på 20 år. Och mig veterligen är GW fortfarande Sveriges enda professor i polisforskning. Han handleder alltså sannolikt Stefan Holgersson. Detta är dock ot och hör inte hit.

Kontentan är däremot att GW har rätt när han liksom jag anser att NI är töntiga och onödiga.
Citera
2010-01-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Så om du skulle jaga farliga brottslingar i en skog så skulle nu lugnt promenera runt obeväpnad iförd färgglada kläder istället?

Polisen är noga med sin image utåt. Uniformer man bär, utrustning man använder, kroppsspråk, hur man tilltalar folk etc, skickar signaler till allmänheten. Det de inte har fattat är att sakta men säkert militariseras deras verksamhet i dessa avseenden. En polis på stan är sånär utrustat för ett mindre krig. En piketpolis ser ut som Special Forces, och det går förmodligen inte att se skillnad på en NI-polis och en SSG-soldat.

När man skickar ut en paramilitär enhet med hundar, helikoptrar, fordon, automatvapen och kamofärg i ansiktet, och dessutom låter kvällspressen ta bilder som de blåser upp på mittuppslaget, skickar man signaler om att polisen och militären börjar se skrämmande lika ut.

Man ska givetvis ha den utrustning som krävs för att lösa uppgiften. Men jag har svårt att tro att man måste se ut som man gör en audition för filmen Predator när man har tappat bort en intern som smet från matan. Ser man ut så, signalerar man snarare rädsla, ängslighet, och omoget beteende. Man borde hitta något mellanting mellan Kling & Klang och Delta force. You follow?
Citera
2010-01-13, 19:35
Medlem
Citat:
Så de har bara jagat en gubbe i skogen under all denna tid?

Money well spent. Tramspelle.

De har i vart fall inte jagat nån pundare från Österåker. Alla poliser i mörka kläder tillhör inte NI.

Citat:
Om jag har "träffat NI?" Vi fikar varje tisdag. Jag tar med mig vetelängd... Du får det att låta som Brukshundsklubben. Jag behöver inte umgås med dem för att inse att de är onödiga och har en oseriös inställning till sitt arbete. De vill leka cowboys för skattepengar. Och det stör mig.

Poängen är att du inte har en aning om vad du ens klankar ned på.

Citat:
Och att GW Persson inte har producerat något på 20 år är ett felaktigt uttalande från en frustrerad polischef. Om så hade varit fallet, vad säger det om Polismyndigheten och Polishögskolan? Det är givetvis ren lögn.

Vidare tycks du inte förstå administrationen kring akademisk forskning. En professor är chef och ansvarig för forskning på en fakultet. Han handleder doktorander, undervisar, och kan även i viss mån arbeta med egen forskning. Han ansvarar för allt som produceras i forskningsväg. Om man säger att GW inte har producerat något på 20 år, säger man även att inte en enda doktorand har kommit fram till någonting på 20 år. Och mig veterligen är GW fortfarande Sveriges enda professor i polisforskning. Han handleder alltså sannolikt Stefan Holgersson. Detta är dock ot och hör inte hit.

De enda gångerna GW slänger ur sig kvällstidningsstoff är i samband med hans boksläpp. Det är smart av honom. Men knappast något som gör att man skall ta hans uttalanden på allvar.

Citat:
En polis på stan är sånär utrustat för ett mindre krig.

Får vara ett mycket litet krig isåfall. Det enda nya "vapen" som tillkommit sista 30-40 åren är oc-spray.

Citat:
Man ska givetvis ha den utrustning som krävs för att lösa uppgiften.

Just så, och inom polisen finns olika uppgifter.
Senast redigerad av Arkie 2010-01-13 kl. 19:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in