• 1
  • 2
2010-01-11, 01:54
Medlem
Knuules avatar
Som rubriken lyder: Vad har ni för erfarenhet av svensk sjukvårds baksida?

Sveriges sjukvård rankas som en av de bästa internationellt, bra valuta för pengarna, goda resurser osv. Det tjatas hela tiden om hur bra svensk sjukvård är och hur lyckliga vi ska va som bor i ett land med så otroligt goda förutsättningar. Jag har inte annat än kunnat hålla med: svensk sjukvård är bra!

Denna uppfattning har jag hållit fast vid ända tills det att jag för ett halvår sedan fick reda på bakgrunden till min väns epilepsi.

Hans problem började redan i tidiga tonåren med plötsliga epilepsianfall, dock ganska lindriga. Efter mycket om och men konstaterades det att han hade en godartad hjärntumör. Han opererades snart, tumören togs ut, men problem bestod ändå. Efter totalt tre stycken ganska så omfattande operationer utan större framgång så konstaterade man att det INTE fanns något mer att göra. Efter totalt 8(!) år av epilepsi (grannmallanfall t.ex) och pillerknaprande så tog han tillsammans med sin läkare beslutet att han skulle få opereras av världens främste ep-neurokirurg i Tyskland (dr. Pannek).

Operationen gick bra.

Det skrämmande är dock att man i Tyskland gjorde den fruktansvärda upptäckten, som man efter 8 års behandling i Sverige inte ens lagt märke till, att han hade en tumör stor som ett hönsägg i bakre hjärnbanken. 5x3,5x3 cm var den. Hur fan kan man missa en så stor tumör?! Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle kunnat hända om inte operationen i Tyskland genomförts. Som om inte det vore nog så konstaterade man att det första ingreppet som gjorts i Sverige var direkt livsfarligt då man hade gått in precis bredvid en artär, ett felsteg och det hade varit kört.

Vad som skrämmer mig än mer är att man i Sverige sa att det inte fanns något mer man kunde göra för honom. HALLÅ?! Vafan, är vi helt jäkla efterblivna? Och det kommer mer… han är den första svensk som fått statligt bidrag för att opereras på just den avdelningen, som ses som världens ledande när det kommer till fall som hans. Det har hänt en gång tidigare att en svensk person skickats dit för operation, dock fick den personen stå för hela kalaset själv... och då pratar vi flera miljoner kronor.

Detta är tamejfan helt jävla oacceptabelt! Hela hans ungdomsår har gått upp i rök pga bristande kunskap och allmänt dåligt och efterblivet folk inom sjukvården. Jag skäms fan över att va svensk.

Är det fler som har erfarenhet av mer eller mindre extrema fall av bristande sjukvård i Sverige eller är det här bara en engångsföreteelse?

Ps. Finns det någon liknande tråd, var god merga, de tidigare trådarna om efterbliven svensk sjukvård är lite "out of date", hittade en som var från 2005 men de va typ den enda;s Ds.

(lessen för all text)
Senast redigerad av Knuule 2010-01-11 kl. 02:04.
Citera
2010-01-11, 02:02
Medlem
du borde höra av dig till uppdrag granskning eller insider, seriöst alltså!
Citera
2010-01-11, 02:05
Medlem
Om det nu krävdes att någon som ar värdsledande inom detta området för att hitta alla fel så vet jag inte riktigt varför du är så negativ. Att vissa personer gör en felaktig bedömning är självklart tråkigt, men jag vet inte om det är hela den svenska sjukvårdens fel.

Det som gör den svenska sjukvården bra är väl att han fick komma till svenska läkare utan att betala speciellt mycket, sen att dom gjorde felbedömingar är ju som sagt tråkigt, men i ett annat land kanske han hade fått betala massa pengar och ändå fått läkare som gjort en felbedömning.
Citera
2010-01-11, 02:22
Medlem
Knuules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewBornBaby
Om det nu krävdes att någon som ar värdsledande inom detta området för att hitta alla fel så vet jag inte riktigt varför du är så negativ.

Grejen är den att han hade en tumör på 5x3,5x3 cm som egentligen borde vara omöjlig att missa. Det handlar bara om rent slarv.

Citat:
Att vissa personer gör en felaktig bedömning är självklart tråkigt, men jag vet inte om det är hela den svenska sjukvårdens fel.

Säger inte att svensk sjukvård är åt helvete, bara det att den har äckligt många glitches som folk inte ser som enligt mig är mer eller mindre upprörande.
Citera
2010-01-11, 03:41
Bannlyst
Tack vare personalen på sjukhuset så dog min fader. Han mådde psykiskt dåligt efter han har varit utan droger då han var missbrukare. Det är ett _måste_ att ha patienten inom uppsikt 24/7 när dom var i dess fall som han var i. Han tog livet av sig på natten när egentligen en sjuksköterska skulle vistas i närheten. Men icke, hon/han drack väl sitt jävla kaffe, hoppas att det smakade.

De vägrade också ett tag att berätta vad dödsorsaken var. "Ring BUP" Fick jag i svar.
Citera
2010-01-11, 03:45
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsbofink
Tack vare personalen på sjukhuset så dog min fader. Han mådde psykiskt dåligt efter han har varit utan droger då han var missbrukare. Det är ett _måste_ att ha patienten inom uppsikt 24/7 när dom var i dess fall som han var i. Han tog livet av sig på natten när egentligen en sjuksköterska skulle vistas i närheten. Men icke, hon/han drack väl sitt jävla kaffe, hoppas att det smakade.

De vägrade också ett tag att berätta vad dödsorsaken var. "Ring BUP" Fick jag i svar.

Då skulle han till psyket och inte vara på vanligt sjukhus?

Jag har inte haft något problem med sjukhusen. Var med i bilolycka för inte så länge sedan, ambulans in och var inne på akut avdelningen.. Typ 15 pers som sprang runt mig (vet inte till 100% dock, var vaken kanske 2 min och hade fått 2 sprutor morfin haha) men tror från olyckan till att jag låg i sjuksängen där jag vaknade upp var väl 3 timmar. Då fick jag köra helmagnetsscanning elr vad de kallas + att de skulle undersöka etc.

Kan inte mer ge dem för de gånger jag varit inne. Dock talar jag inte för andra!
Citera
2010-01-11, 03:56
Medlem
Flytande_argots avatar
När farsan fick en hjärtattack så funkade vården klockrent. Medicineringen inleddes på plats av ambulanspersonal som skickade EKG digitalt till en läkare på sjukhuset som därmed direkt kunde börja ställa diagnos och förebereda vårdinsatsen redan innan ambulansen rullat in på akuten. Uppföljningen funkade också som den skulle och faktum är att tack vare den snabba insatsen så gick det efter någon vecka inte att se några spår av hjärtattacken.

Däremot är min husläkare jävligt svår att ha och göra med. Men det är ju bara en person.
Citera
2010-01-11, 03:59
Medlem
fnuskes avatar
Jag fick översätta svenska > engelska för en ung svensk läkare med nioårig universitetsutbildning när min tjejs kusin låg inne på akuten. Han kom inte ihåg vad sked hette på engelska.
Citera
2010-01-11, 04:25
Bannlyst
Tänker inte gå in på några detaljer men när jag skulle föda min son så var både han och jag på väg att dö.

Jag förlorade två liter blod och skulle ha förlorat mer om dom inte märkte i sista minuten var det var som gjorde att jag förlorade så mycket blod.

Min son var redan stressad i magen veckan innan och då sa dom att var beredd på kejsarsnitt.
Ändå så väntade dom tills min son slutade andas i magen innan dom tog ut honom med akut kejsarsnitt.

Visst inte lika extremt som din vän men efter den där förlossningen så litar jag aldrig mer på sjukvården.
Citera
2010-01-11, 04:41
Bannlyst
Hände förra året i sommras. Jag och en kompis hade varit ute och tagit oss några öl och va på väg hem, han ramlade och slog huvudet ganska illa så då ringde vi efter skjuss till akuten fick sitta och vänta inne på akuten i 2 timmar och det va inte så hemskt sent på kvällen ändå tycker jag så borde inte tagit så lång tid och dessutom va vi dom enda där.. dålig stil tycker jag
Citera
2010-01-11, 05:50
Medlem
Karma77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejje
Hände förra året i sommras. Jag och en kompis hade varit ute och tagit oss några öl och va på väg hem, han ramlade och slog huvudet ganska illa så då ringde vi efter skjuss till akuten fick sitta och vänta inne på akuten i 2 timmar och det va inte så hemskt sent på kvällen ändå tycker jag så borde inte tagit så lång tid och dessutom va vi dom enda där.. dålig stil tycker jag

Ni var de enda som var där?
Jag antar att du med detta uttalande hade full insikt på alla rummen på akuten då?
Jävligt många patienter går inte via korridoren utan tas in andra håll av många anledningar.
Jag tror inte att du förstår hur mkt folk som krävs vid ex ett traumalarm och hur lång tid det tar innan denna patient har kommit till nästa instans.

Dessutom är ju 2 timmar inte ett jävla dugg i väntetid i dagens läge där folk söker på akuten för ett jävla nageltrång eller feber i 4 timmar och kräver behandling direkt och helst innan de ens visade nunan innanför dörren.

Hoppas iaf att det gick bra för din kompis.
Citera
2010-01-11, 06:04
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejje

Dålig stil? Jag förstår inte ditt inlägg. Menar du att personalen inte hade andra, viktigare saker för sig utan väntade i 2 timmar bara för att..?

Jag själv har bara bra erfarenheter av den svenska sjukvården. Bröt båtbenet på en semesterresa till grekland för en herrans massa år sedan. Blev röntgad och gipsad på plats. Kom hem till Sverige, av med gipset, ny röntgen, nytt gips. Det anmärkningsvärda är skillnaden på röntgenbilderna. Ortopeden i sverige hade tillgång till de grekiska röntgenbilderna och han satte upp både den och en nytagen, svensk, röntgenbild och skillnaden var enorm. Hur den Grekiska läkaren kunde se att det var ett benbrott på den röntgenbilden han hade tillgång till är för mig en gåta.

Däremot har en kompis lite sämre erfarenheter. Han hade ont i magen och cyklade in till akuten på universitetssjukhuset i Uppsala. Läkaren konstaterade att inget var fel, gav honom morfin och skickade hem honom. När det sen släppte var det bara att ringa ambulans. In akut till sjukhuset igen där det konstaterades att hans blindtarm hade spruckit.

Däremot räddade de livet på honom på samma sjukhus några år tidigare då han dragit på sig en hjärnblödning!

Till de som klagar på den svenska sjukvården säger jag som min farbror: Tycker du svensk sjukvård är dålig? Testa då att åka till Portugal och bli dödssjuk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in