2010-01-11, 09:17
Medlem
vinternoll-2s avatar
Jag måste säga att jag är mycket besviken på svensk sjukvård. Det är fan inte ofta som man blir tagen på allvar. Det verkar råda en uppfattning att när man är så ung som jag är (20 år) så ska man inte kunna vara allvarligt sjuk. Nej, det är lättast att säga att man är hypokondrisk eller för dåligt tränad. Senaste gången jag var på vårdcentralen så lyssnade dock läkaren som då misstänkte att jag har MS. Ska man behöva besöka vårdcentralen 8 gånger innan någon faktiskt gör en ordentlig undersökning!?

Om det visar sig att jag har gått runt med en hjärntumör eller med MS i två år och att dem missade det för att de var så jävla lata/spydiga så vet jag fan inte vad jag gör.
Citera
2010-01-11, 13:39
Medlem
Tycker sjukvården är intressant. Har man väl lyckats tråckla sig in så flyter det mesta på rätt bra, normalt sett, och ibland inte alls.

Jag diagnostiserades med 7 färska stroke, via MR. Efter det hände.......ingenting. Efter nästan 2 veckor blev jag plötsligt uppringd av en läkare som tyckte att jag skulle kasta mig in till akuten.

Anledningen till dröjsmålet var att neurologen har remissgenomgång på fredagar, och rekommendationen från röntgenläkaren hade ju faktiskt varit uppföljning med CT och inte mer specificerat än så.

När jag blev inlagd hamnade jag på neurologen, och inte på strokeenheten, tvärt emot alla direktiv och rekommendationer som finns, både från socialstyrelsen och Landstinget. Därför blev jag också helt utan utredning vad gäller hjärnskador och bestående men. Det konstaterades att "patienten har anmärkningsvärd onormal svaghet i höger arm, men ingen åtgärd utförs" Hemskickad med 2 månaders sjukskrivning. Efter 3 månader ringde det en sjuksköterska och frågade hur jag tyckte det fungerade med min Rehab. Jag skrattade henne rakt i örat. Nån rehab hade jag inte fått, och jag hade dessutom sovit bort de första 3 månaderna som är de viktigaste efter stroke, där de absolut största förbättringarna kan ske via just rehab.

Någonstans under den här processen lyckades de även med konststycket att dödförklara min far i min journal. Han är vid god vigör och i allra högsta grad levande. Någon ändring av uppgiften har inte kommit till stånd, fast begäran om det lämnats in.

Här kan man ju säkert framföra argumentet om att varje normal människa borde fattat att man inte ska förbli i hemmet efter ett sånt här besked, utan ska söka akut. Och det med all rätt. Problemet är bara att man inte är så clever när hjärnan är satt ur funktion.

I de flesta andra sammanhang har jag dock goda erfarenheter av vården, Vårdcentralen borträknat.
Citera
2010-08-14, 08:57
Medlem
Personligen tycker jag att undersköterskorna och sjuksköterskorna gör ett grymt bra jobb i förhållande till deras kapacitet, stackarna bryter fan ryggen av sig för att hinna med... Nej värre är det några steg upp i rangordningen. "Läkare" som jag knappt skulle låta ta stygnen på mig engång.
Har tack och lov aldrig behövt uppsöka sjukvård själv förutom vårdcentralen, men min mor som är 50+, fibromyalgi i bagaget har inte så värst positiva erfarenheter.
Min far däremot fick toppklassig vård när han först skadade hornhinnan och sen några år senare spräckte menisken. En slump tro?

Nej, jag säger det, lite "elitisk utrensning" bland läkarna där och istället sätt in de där invandrade hjärnkirurgerna som står och säljer korv på gatorna istället... En SFI del ett och två, samt en kurs i hur svensk sjukvård funkar, sen skulle vi fanimig få se på reslultat. Och det med garanterat lägre löner än våra läkare.
Citera
2010-08-14, 16:32
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Denna tråden kommer ju enbart att handla om undantagsfallen.
Citera
2010-08-14, 20:55
Medlem
Snoppzors avatar
Folk som klagar, och klankar ner på den svenska sjukvården har generellt sett inget att jämföra med. Ser ni till världen i stort så har vi en enormt fin, och välfungerande sjukvård. Vi når den breda skaran, och alla har tillgång till den - mer eller mindre. Att det uppstår vissa fall av dålig vård, beror snarare på pengar än sjukvården i sig. Brist på resurser som leder till att mindre personal ska göra mer arbete blir allt vanligare och kommer leda till att det fortsatt kommer ske missar. Men att säga att den är ett skämt är just ett skämt.

Citera
2010-08-14, 21:44
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Folk som klagar, och klankar ner på den svenska sjukvården har generellt sett inget att jämföra med. Ser ni till världen i stort så har vi en enormt fin, och välfungerande sjukvård. Vi når den breda skaran, och alla har tillgång till den - mer eller mindre. Att det uppstår vissa fall av dålig vård, beror snarare på pengar än sjukvården i sig. Brist på resurser som leder till att mindre personal ska göra mer arbete blir allt vanligare och kommer leda till att det fortsatt kommer ske missar. Men att säga att den är ett skämt är just ett skämt.

Och det kom från en Broder duktig, Sverige är så jävla världsbäst va? knappast!
Citera
2010-08-14, 22:06
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Och det kom från en Broder duktig, Sverige är så jävla världsbäst va? knappast!
Haha. Kom med belägg för annat då. Din sopa.
Citera
2010-08-14, 22:40
Medlem
EulerBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knuule
Grejen är den att han hade en tumör på 5x3,5x3 cm som egentligen borde vara omöjlig att missa. Det handlar bara om rent slarv.

Det där tror inte jag på. Du ljuger helt enkelt. Det är omöjligt att missa.

Om det är så som du säger - så borde det anmälas omedelbums till HSAN utan tvekan. Och skulle med all säkerhet redan ha gjorts - vi är inga monster.

Om så göres bör vi se tidningsrubriker inom kort. Om inga rubriker dyker upp utgår jag ifrån att det är lögn och trolleri.
Citera
2010-08-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Det där tror inte jag på. Du ljuger helt enkelt. Det är omöjligt att missa.

Om det är så som du säger - så borde det anmälas omedelbums till HSAN utan tvekan. Och skulle med all säkerhet redan ha gjorts - vi är inga monster.

Om så göres bör vi se tidningsrubriker inom kort. Om inga rubriker dyker upp utgår jag ifrån att det är lögn och trolleri.

men asså ibland händer det faktiskt rent dråpliga grejer i vår fantastiska sjukvård.

Jag lades in för operation av ena knät, och skrevs ut med gipsad arm, som exempel bara.

ALLT står inte i kvällspressen
Citera
2010-09-21, 02:34
Medlem
Vattenspanns avatar
Lite sent in i den här tråden men jag kör ändå.

Har bara bra erfarenheter av svensk vård. För något år sedan slog jag ur en flis ur min mediala falang (det mellersta benet) i ett finger. Tänkte inte så mycket på det när det hände även om det värkte ordentligt. Dagen därpå var det svullet utav helvete så jag bokade tid hos vårdcentralen, fick komma in efter någon timme, remiss och ner till akuten. 10 minuter innan jag fick röntga, 40 minuter till innan jag fick träffa en läkare som förklarade vad som hänt och satte på en liten stödbinda.

Tog med andra ord två timmar efter att jag ringt till jag var klar. Detta för ett finger. Att alla var trevliga behöver knappt nämnas. Med tanke på att jag förväntade mig 8-10 timmar i kö så kan jag inte säga att jag är annat än nöjd.
Citera
2010-09-21, 07:22
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knuule
Som rubriken lyder: Vad har ni för erfarenhet av svensk sjukvårds baksida?

Sveriges sjukvård rankas som en av de bästa internationellt, bra valuta för pengarna, goda resurser osv. Det tjatas hela tiden om hur bra svensk sjukvård är och hur lyckliga vi ska va som bor i ett land med så otroligt goda förutsättningar. Jag har inte annat än kunnat hålla med: svensk sjukvård är bra!

Denna uppfattning har jag hållit fast vid ända tills det att jag för ett halvår sedan fick reda på bakgrunden till min väns epilepsi.

Hans problem började redan i tidiga tonåren med plötsliga epilepsianfall, dock ganska lindriga. Efter mycket om och men konstaterades det att han hade en godartad hjärntumör. Han opererades snart, tumören togs ut, men problem bestod ändå. Efter totalt tre stycken ganska så omfattande operationer utan större framgång så konstaterade man att det INTE fanns något mer att göra. Efter totalt 8(!) år av epilepsi (grannmallanfall t.ex) och pillerknaprande så tog han tillsammans med sin läkare beslutet att han skulle få opereras av världens främste ep-neurokirurg i Tyskland (dr. Pannek).

Operationen gick bra.

Det skrämmande är dock att man i Tyskland gjorde den fruktansvärda upptäckten, som man efter 8 års behandling i Sverige inte ens lagt märke till, att han hade en tumör stor som ett hönsägg i bakre hjärnbanken. 5x3,5x3 cm var den. Hur fan kan man missa en så stor tumör?! Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle kunnat hända om inte operationen i Tyskland genomförts. Som om inte det vore nog så konstaterade man att det första ingreppet som gjorts i Sverige var direkt livsfarligt då man hade gått in precis bredvid en artär, ett felsteg och det hade varit kört.

Vad som skrämmer mig än mer är att man i Sverige sa att det inte fanns något mer man kunde göra för honom. HALLÅ?! Vafan, är vi helt jäkla efterblivna? Och det kommer mer… han är den första svensk som fått statligt bidrag för att opereras på just den avdelningen, som ses som världens ledande när det kommer till fall som hans. Det har hänt en gång tidigare att en svensk person skickats dit för operation, dock fick den personen stå för hela kalaset själv... och då pratar vi flera miljoner kronor.

Detta är tamejfan helt jävla oacceptabelt! Hela hans ungdomsår har gått upp i rök pga bristande kunskap och allmänt dåligt och efterblivet folk inom sjukvården. Jag skäms fan över att va svensk.

Är det fler som har erfarenhet av mer eller mindre extrema fall av bristande sjukvård i Sverige eller är det här bara en engångsföreteelse?

Ps. Finns det någon liknande tråd, var god merga, de tidigare trådarna om efterbliven svensk sjukvård är lite "out of date", hittade en som var från 2005 men de va typ den enda;s Ds.

(lessen för all text)

Jag är rädd att du drar fel slutsatser av den begränsade information du trots allt uttalar dig om. Självklart har det under din kompis 8 år långa sjukhistoria tagits ett flertal röntgenundersökningar av hans hjärna.

I tumörers natur ligger att dom växer. Dvs den tumören visade sig förmodligen inte det gånger din kompis blev röntgad, speciellt under de första åren, om den ens fanns. Läkarna drog då slutsatsen att det var en osedvanligt svårbehandlad epilepsi vilket inte speciellt sällan är fallet. Eller vet du med säkerhet att tumören syns på bilderna från sverige? Om inte så faller hela ditt resonemang.

Du antar att tumören har funnits där hela tiden och 'förstört hans ungdomsår'. Vet du att han hade en tumör då? Vet du om den syntes på röntgen redan då?

Man kan heller inte röntga folk i tid och otid pga faror med strålning och begränsade resurser (MR).

Tumören verkar alltså ha växt fram i tiden mellan senaste röntgenundersökning och den röntgenundersökningen som gjordes i Tyskland. Jag kan lova dig att en så stor tumör inte har missats under de massa röntgenundersökningar som gjorts i sverige. Det är extremt osannolikt att folk inte skulle ha sett ordentligt på bilderna speciellt i ett sådant fall som du beskriver.

Däremellan har nevrologerna konkluderat med det absolut mest sannolika, dvs att det rör sig om en svårbehandlad epilepsi vilket inte är speciellt ovanligt. Dvs en konklusion baserad på sunt förnuft, erfarenhet och som tar hänsyn till sjukvårdens begränsade resurser.

Och sedan kommer du med en massa osakligheter om 'efterblivna' folk etc som inte är så svåra att bortse ifrån.

Och sen frågar jag dig:

har din kompis blivit anfallsfri?
Vet du att tumören har något samband med epilepsianfallen eller var den bara ett sporadiskt fynd?
Vilken typ av operationer gjordes i sverige respektive tyskland?
Hur bedömder du indikationerna och kvaliteten på de olika operations som gjordes?
Citera
2010-09-21, 07:30
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsbofink
Tack vare personalen på sjukhuset så dog min fader. Han mådde psykiskt dåligt efter han har varit utan droger då han var missbrukare. Det är ett _måste_ att ha patienten inom uppsikt 24/7 när dom var i dess fall som han var i. Han tog livet av sig på natten när egentligen en sjuksköterska skulle vistas i närheten. Men icke, hon/han drack väl sitt jävla kaffe, hoppas att det smakade.

De vägrade också ett tag att berätta vad dödsorsaken var. "Ring BUP" Fick jag i svar.

Det där är jag så djävla trött på att höra. En person som vill ta livet av sig gör detta för eller senare. Samtidigt har din far rättigheter som gör att han inte får bevakas hursomhelst eller tvingas till vad som helst. Han har rätt till vissintegritet om han ber om det eller om det anses lämpligt.

Din far är död för att han tog sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in