2010-01-10, 22:16
Bannlyst
Jag har aldrig haft ett husdjur, mest pga. att föräldrarna alltid har tjatat om hur jag och min bror aldrig skulle ta hand om det om vi väl hade ett.
Men efter att ha sett någon video hit och dit med folk som har igelkottar i hemmet så blev jag riktigt sugen. Sjukt söta är de också
  • Behöver de någon speciell mat/dyr mat?
  • Behöver man rasta dem på något vis eller är de glada bara de får kuta runt i hemmet?
  • Klarar de av att vara ensamma utan någon kompis, dvs. så att man slipper att köpa två stycken?
  • Behöver de någon bur eller liknande eller är det bara att låta dem springa fritt utan att oroa sig för att de ska tugga sönder alla kablar i huset och ta sig smakprov av tapeter och liknande?
  • Kan man köpa igelkottar i vanliga husdjursaffärer?
  • Finns det några anledningar till varför man borde undvika att skaffa sig en igelkott?
Citera
2010-01-10, 22:22
Medlem
Ovcharkas avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=875344
https://www.flashback.org/showthread.php?t=157731
Citera
2010-01-10, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
https://www.flashback.org/showthread.php?t=875344
https://www.flashback.org/showthread.php?t=157731

Fick reda på lite genom de trådarna men långt ifrån allt. Tack för att du ansträngde dig för att hjälpa mig i vilket fall.
Citera
2010-01-10, 23:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det viktigaste du ska komma ihåg är att du inte får mata dem med mjölk för då blir de sjuka och så ska du kratta ihop lövhögar på tomten som de ska sova i under vintern

Lycka till
Citera
2010-01-10, 23:35
Medlem
surfacings avatar
Så vitt jag vet, gillar dom åtminstone att äta kattmat.
Citera
2010-01-10, 23:39
Medlem
Hoya84s avatar
Hörde nånstans att egyptiska dvärgigelkottar eller vad dom heter vill ha omkring 30 kvadrat eller mer att kuta omkring på. Sen är dom tydligen mest aktiva på natten och ska få springa fritt då. Sjukt jobbigt i en etta med parkettgolv. För att inte prata om när man ska gå upp och pissa mitt i natten och trampar både den och sig själv fördärvad.

Hur som, igelkottar är lika lite (inom)husdjur som getter. Skaffa en katt för fan..
Citera
2010-01-11, 15:56
Medlem
Stickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1D1
Jag har aldrig haft ett husdjur, mest pga. att föräldrarna alltid har tjatat om hur jag och min bror aldrig skulle ta hand om det om vi väl hade ett.
Men efter att ha sett någon video hit och dit med folk som har igelkottar i hemmet så blev jag riktigt sugen. Sjukt söta är de också
  • Behöver de någon speciell mat/dyr mat?
  • Behöver man rasta dem på något vis eller är de glada bara de får kuta runt i hemmet?
  • Klarar de av att vara ensamma utan någon kompis, dvs. så att man slipper att köpa två stycken?
  • Behöver de någon bur eller liknande eller är det bara att låta dem springa fritt utan att oroa sig för att de ska tugga sönder alla kablar i huset och ta sig smakprov av tapeter och liknande?
  • Kan man köpa igelkottar i vanliga husdjursaffärer?
  • Finns det några anledningar till varför man borde undvika att skaffa sig en igelkott?

Svaren på alla dina frågor finner du här

http://igelkott.ifokus.se/

Sen är det mer vettigt folk som vet vad dom pratar om där än på FB
Citera
2010-01-12, 03:17
Medlem
Det finns många olika slags igelkottar, även sådana som inte ens vanligtvis bor i Sverige. Igelkott är ju ett naturdjur (eller vad man ska säga), och det finns vissa regler för vilka slags djur som man ens får ha som husdjur. T.ex. älgar tror jag inte ens man får ha som husdjur, det är också vad jag kallar för "naturdjur".

Igelkottar luktar förfärligt illa, det var bland det första jag lärde mig om dom. Dessutom är det ett stort ansvar att ta hand om ett djur på ett anständigt sätt. Du bör då alltså ta reda på hur länge en igelkott av den sort du önskar lever (t.ex. via de länkar som någon gav i denna tråd), samt även om det eventuellt finns någon slags igelkottsuppfödning eller liknande där du kan bekanta dig med den sort som du tänkt dig.

Likt alla människor med en passion för något speciellt så lär det nog finnas någon igelkottsförening. De kan säkert bidra med en hel del information. Men betänk även detta: att man vill så gärna ha en igelkott ställt mot att man har haft en igelkott i låt säga ett halvt år och därefter kommit underfund med att man inte orkar/kan ha den mer. Vad gör du av den då?

Det är inte så enkelt att bara ta den till veterinären och helt enkelt låta avliva den. Man kan ha fäst sig vid den väldigt mycket men insett att man helt enkelt inte har möjlighet eller tid med att ge den det liv man önskar ge den. Så försök att "prova på" en igelkott en tid innan du slår till på riktigt. D.v.s. om du fortfarande är lika intresserad av igelkottar då.

/Pime
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in