• 1
  • 2
2004-10-24, 17:54
Medlem
snapcases avatar
Jag och sambon har fundeerat på husdjur ett tag nu och kommit fram till att vi ska skaffa en afrikansk pygmeigelkott. Är det nån på forumet som har erfarenhet av igelkott som husdjur?
Citera
2004-10-24, 18:04
Medlem
De Larges avatar
Lägg inte ut en massa pengar på en pygmé, gå ut i skogen och rota bland löven och sno en Svensk. Deras skit luktar dock otroligt äckligt när dom är nervösa så du får ha dom i garaget.

Jo, såhär var det, min syster hittade en liten igelkott mitt i stan (Örebro), hon tog med den ut till mig och min mor som bodde en bit utanför stan. Den var så liten så vi vågade inte släppa ut den utan hade den nån månad i en kaninbur och matade den så den skulle växa till sig.

I början hade vi den inne, men bajset luktade fruktansvärt så det fick bli garaget, på nätterna iaf, på dagen stod den ute i skuggan.

Matade den med kattmat och vatten, dessutom samlade jag maskar, skalbaggar, sniglar och annat gott åt den. Den var skitcool, attackerade insekten jag la in som en katt tar en mus, slängde sig över den och tuggade, maskarna slingrade sig runt munnen på den i smärta och skalbaggarna knastrade roligt.

Nästan varje dag tog jag ut den så den fick springa på gräsmattan för att få motion, tog sen upp den alldeles innan den kom till skogen, i början hade jag handskar på mig men efter ett tag lärde jag mig hur jag skulle ta upp dessutom så vande den sig vid mig och blev inte lika rädd som i början.

En dag i slutet av sommaren släppte jag ner den på gräsmattan och såg hur den kutade mot skogen för att försvinna för alltid.
Citera
2004-10-24, 18:10
Medlem
von Schmerzs avatar
Svenska igelkottar är riktiga bakteriehärdar, så det är bäst att använda handskar om man inte vill skrubba händerna blodiga med klorin efter att man tagit i dem.
Citera
2004-10-24, 18:11
Medlem
snapcases avatar
Tack för förslaget delarge men det funkar nog inte. Europeiska igelkottar är tydligen mindre lämpade som husdjur (dessutom är dom fridlysta...)
Citera
2004-10-24, 18:18
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Tack för förslaget delarge men det funkar nog inte. Europeiska igelkottar är tydligen mindre lämpade som husdjur (dessutom är dom fridlysta...)

Jo visst är det klart bättre att köpa en afrikansk, var mer ett skämt från min sida och en skön historia. Skulle aldrig ta in ett vilt djur om det inte behövdes.
Citera
2004-10-24, 18:56
Medlem
Citat:
Jag och sambon har fundeerat på husdjur ett tag nu och kommit fram till att vi ska skaffa en afrikansk pygmeigelkott. Är det nån på forumet som har erfarenhet av igelkott som husdjur?

Jag trodde min kompis var vansinnig när han sa att han skulle importera afrikanska pygmeigelkottar, men nu vet jag att han inte är ensam iaf...
Citera
2004-10-24, 19:19
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Jag trodde min kompis var vansinnig när han sa att han skulle importera afrikanska pygmeigelkottar, men nu vet jag att han inte är ensam iaf...
Tror han är rätt smart faktiskt. I dagsläget så går en "vanlig" kotte loss på 1000-1500 om jag fattat det rätt och en längörad på 2000+. Dessutom kan honorna föda upp till 3 kullar per år á 10 småkottar i varje...
Bra sida för er som är nyfikna på nåt annorlunda: http://www.horsfieldii.com/igelkott.html
Citera
2004-10-25, 04:00
Medlem
Nnnnaaaaeejjj!! Inga mer fräcka "exotiska" husdjur hörru!
Citera
2004-10-25, 04:10
Medlem
MooGyMaNs avatar
oj va söt den var... gillar igelkottar, smarta djur som sover halva året.
Citera
2004-10-25, 04:14
Bannlyst
Helt otroligt skum djur. Blev nästan sugen på att skaffa ett par
Undrar om det finns Igelkottstävlingar?
Citera
2004-10-25, 14:56
Medlem
Citat:

Vad fan ska ni med en igelkott??????

Skaffa ngt normalt husdjur, katt eller hund!
Citera
2004-10-25, 16:37
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www.horsfieldii.com/igelkott.html
"När en igelkott känner sig otrygg, stressad, rädd eller även hungrig så kan den ge dig ett ordentligt bett och den släpper inte i första taget. Det gäller då att bara hålla kvar handen och låta den släppa när den vill, dra eller skaka inte bort igelkotten den kommer då bara bita fast ännu hårdare. Om det hade varit för hunger så släpper den sitt byte när bytet ligger stilla. Det låter inte så trevligt och kan göra riktigt ont om det är en vuxen igelkott. Blir du biten bör du kanske söka upp läkare. En del igelkottar bär på bakterien Clostridium tetani den smittas genom sår eller bett, den brukar ge spasmiska ryckningar eller sammandragningar i muskeln i det utsatta området. En del igelkottar kan också bära på salmonella så var noga med handhygienen när du har handskats med din igelkott. "

Jo, men visst det där låter ju som ett lysande husdjur!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in