Lägg inte ut en massa pengar på en pygmé, gå ut i skogen och rota bland löven och sno en Svensk. Deras skit luktar dock otroligt äckligt när dom är nervösa så du får ha dom i garaget.
Jo, såhär var det, min syster hittade en liten igelkott mitt i stan (Örebro), hon tog med den ut till mig och min mor som bodde en bit utanför stan. Den var så liten så vi vågade inte släppa ut den utan hade den nån månad i en kaninbur och matade den så den skulle växa till sig.
I början hade vi den inne, men bajset luktade fruktansvärt så det fick bli garaget, på nätterna iaf, på dagen stod den ute i skuggan.
Matade den med kattmat och vatten, dessutom samlade jag maskar, skalbaggar, sniglar och annat gott åt den. Den var skitcool, attackerade insekten jag la in som en katt tar en mus, slängde sig över den och tuggade, maskarna slingrade sig runt munnen på den i smärta och skalbaggarna knastrade roligt.
Nästan varje dag tog jag ut den så den fick springa på gräsmattan för att få motion, tog sen upp den alldeles innan den kom till skogen, i början hade jag handskar på mig men efter ett tag lärde jag mig hur jag skulle ta upp dessutom så vande den sig vid mig och blev inte lika rädd som i början.
En dag i slutet av sommaren släppte jag ner den på gräsmattan och såg hur den kutade mot skogen för att försvinna för alltid.