2010-02-16, 19:05
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
En intressant tanke - men om uppgifterna om kroppslängd stämmer skiljer det 8 cm på badmästaren och uppgiven längd på fyndet vid Medskogssjön. Fyndet av örhänget stämmer inte heller, det är rimligen av långt senare datum.

Tack WaltzingMatilda! Örhänget var jag medveten om var en "felande" länk men alltså även längden. Dubbelfel.
Citera
2010-02-17, 12:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gävles andra tidning kanske skrev mera?

Eftersom Gefle Dagblad, knappt skrev något om Arne Jonssons försvinnande så kanske Arbetarbladet (tror att tidningen heter så) skrev något mera. Om inte mera, så åtminstone mera klargörande om var exakt Jonsson var Jonsson var synlig sista gången av kända vittnen.
Citera
2010-04-01, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Arbetarbladet tisdagen den 17 april 1979.

Inga spår efter 47-åringen."

"47-årige Gävlebon Karl Arne Jonsson är fortfarande försvunnen. Trots intensiva efterforskningar svävar polisen fortfarande i ovisshet om hans öde.

Det var som Arbetarbladet tidigare redogjort för söndagen den 8 april som Karl Arne Jonsson försvann. Han sågs då när han strax efter sju på morgonen öppnade på sin arbetsplats Strömbadet. Därefter har inga uppgifter om honom stått att uppbringa.

Karl Arne Jonsson har inga alkoholproblem eller depressioner som kan sättas i samband med försvinnandet. Inget finns som tyder på att Gävlebon försvunnit frivilligt.

Karl Arne Jonsson är 188 cm lång, har svart kortklippt hår och smalt ansikte. Vid försvinnandet var han klädd i svart mockajacka med fårskinnsfoder och bruna långbyxor."
Citera
2010-04-01, 23:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Arbetarbladet torsdagen den 19 april 1979.

"Mysteriet tätnar kring den försvunne Gävlebon."

"Mysteriet med den försvunne 47-årige Gävlebon och fembarnspappan Karl Arne Jonsson tätnar. Trots intensiva efterforskningar av polis och anhöriga är Jonsson som uppslukad av jorden.

När han söndagen 8 april gick för att öppna på sin arbetsplats Strömbadet, såg han fram emot att besöka familjens sommarstuga i Hästbo utanför Storvik under eftermiddagen. Till sina anhöriga uttryckte han glädje över den stundande eftermiddagen. Karl Arne Jonsson kom aldrig till stugan i Hästbo.

Enligt flera uppgifter skall Jonsson varit synlig i centrala Gävle tisdagen och onsdagen 10 och 11 april. Något som polisen reserverar sig för, uppgiftslämnaren kan ha misstagit sig på datum.

Karl Arne Jonsson hade vid försvinnandet en blygsam summa pengar på sig - 500 kr. I dag, torsdag, har Gävlebon varit borta i elva dygn."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-01 kl. 23:50.
Citera
2010-04-02, 11:44
Medlem
Blåbärskungens avatar
1970
1932-01-11

Jonsson, Karl Arne

Urbergsterrassen 71, I
802 27 Gävle

Kyrkobokförd i Heliga Trefaldighet (Gävle kn, Gävleborgs län, Gästrikland), distrikt 09, fastighet 43430. Mantalsskriven på samma ort.

Född 11/1 1932 i Ljusne (Gävleborgs län, Hälsingland).
--------------
Källa: Mtl Gävleborgs län 1971

1980
1932-01-11

Jonsson, Karl Arne

(Inga adressuppgifter)

Mantalsskriven i Gävle Tomas (Gävle kn, Gävleborgs län, Gästrikland), fastigheten Utan Känt Hemvist.

Född 11/1 1932 i Ljusne (Gävleborgs län, Hälsingland).
--------------
Källa: Mtl Gävleborgs län 1981
Citera
2010-04-02, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Notis Arbetarbladet lördagen den 21 april 1979.

Tack för dessa uppgifter om Jonsson Blåbärskungen.

Ytterligere en liten notis om den försvunne som finns på första sidan tillsammans med ett foto.

"Var är han?"

"Det finns fortfarande inga som helst spår efter den försvunne 47-årige Karl Arne Jonsson i Gävle. Nu frågar Gävlepolisen: har någon sett Jonsson (bilden) och i så fall när?

Som tidigare nämnts försvann han söndagen den 8 april och har sedan dess inte hörts av eller varit synlig någonstans.

Om någon har några uppgifter som kan sättas i samband med försvinnandet är polisen tacksam att få ta del av dem."
Citera
2010-04-27, 15:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hemmets Journal nr. 50 den 9 december 1991.

Här är den första längre artikeln om Arne Jonssons försvinnande. Den finns på sidorna 4, 5, 96 och 97. Arikeln illustrerat med fyra foton på den försvunne och ahns familj. Endast delar medtagna av artikeln.

"För 12 år sedan försvann Arne spårlöst ur sina nära och käras liv."

"Det svåraste är att aldrig få något svar på vad som hänt.

"Den 7 april var sista gången någon såg fembarnspappan Arne Jonsson från Gävle. Dagen efter var han spårlöst försvunnen. Många tror att han mördats. Polisutredningen hemligstämplades och först om 13 år kan familjen ta del av dess innehåll. Kommer den att kunna ge något svar?"

"Britt berättar att om dagarna som så totalt förändrade familjens tillvaro. På morgonen lördagen den 7 april åkte hon med de yngsta barnen till sommarstället i Torsåker några mil utanför Gävle. Det var Gunilla, som då var 20 år, Karin 12, Lena, 10 och lilla nyfödda Therese. Barnen hade ledigt från skolan inför påskhelgen veckoslutet därpå."

"På lördagskvällen gick Arne hem till en bekant. De var fyra kompisar som träffades med jämna mellanrum och spelade kort. Under kvällen bjöds de in av en granne och åt en bit mat. Arne var glad och pratsam. Han hade precis blivit pappa igen och berättade stolt att han varit med vid förlossningen.

Arne avböjde groggen efter kaffet och när sällskapet ville fortsätta till en dansrestaurang ville han inte följa med. Han skulle upp tidigt och börja arbeta klockan sju. Vännerna delade en taxi och man släppte av Arne utanför bostaden strax före midnatt. Det var sista gången någon såg honom."

På sidan 97 finns ett foto på Arne från Strömbadet med följande text. "Arne arbetade många år på Strömbadet i Gävle. Här är han tillsammans med en arbetskamrat och några badande ungdomar i början av 70-talet då en lokaltidning gjorde ett reportage om badhuset."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-27 kl. 15:26.
Citera
2010-07-09, 12:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
GT torsdagen den 6 september 1990.

Del av artikel sidan 11 av Håkan Söderberg. Illustrerad med ett litet foto på den försvunne med texten "Badmästaren Arne Jonsson."

"Död? Nej, bara borta från jobbet i elva år."

"Familjen får inte ut hans försäkring."

"Badmästare Arne Jonsson från Gävle försvann spårlöst den 8 april 1979.

Nu har han förklarats död - men hans fru får inte ut försäkringen ...

Försäkringsbolaget anser att han har varit borta från jobbet i elva år utan giltig orsak."
Citera
2010-08-24, 01:21
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad.

Kriminalhistoria ---> Försvunna personer.

/Mod
Citera
2014-05-11, 09:47
Medlem
countdowns avatar
Jag har fått höra många rykten från olika delar av personalen på Konserthuset att det inte är populärt att stanna ensam där efter midnatt. Tydligen ska saker utöver det vettiga ske och detta retar samtliga skeptiker (inklusive mig). Främst restaurangpersonalen lider. De brukar ställa i ordning alla stolar rakt och fint innan de går för dagen, men nästa morgon är en specifik stol alltid utdragen och vriden mot panoramafönstret, med den vackra utsikten över vattenströmmarna.

Det här ska ha börjat ske i märkbar frekvens sedan ett halvår tillbaka, ungefär. Jag själv arbetar inte där men har nära kontakt med en handfull anställda.

Jag får en känsla av att Arne kan ha fallit i vattendraget och blivit krossad mot stenarna av strömmen. Var han ensam på jobbet den morgonen kanske han stod och tog en fridfull cigg vid vattnet, och sedan hände någonting. Det är det enda vettiga som förklarar hans försvinnande. Det kanske inte alltid behöver flyta upp likdelar i sådana här fall?
Senast redigerad av countdown 2014-05-11 kl. 09:56.
Citera
2014-05-11, 14:35
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countdown
Jag har fått höra många rykten från olika delar av personalen på Konserthuset att det inte är populärt att stanna ensam där efter midnatt. Tydligen ska saker utöver det vettiga ske och detta retar samtliga skeptiker (inklusive mig). Främst restaurangpersonalen lider. De brukar ställa i ordning alla stolar rakt och fint innan de går för dagen, men nästa morgon är en specifik stol alltid utdragen och vriden mot panoramafönstret, med den vackra utsikten över vattenströmmarna.

Det här ska ha börjat ske i märkbar frekvens sedan ett halvår tillbaka, ungefär. Jag själv arbetar inte där men har nära kontakt med en handfull anställda.

Jag får en känsla av att Arne kan ha fallit i vattendraget och blivit krossad mot stenarna av strömmen. Var han ensam på jobbet den morgonen kanske han stod och tog en fridfull cigg vid vattnet, och sedan hände någonting. Det är det enda vettiga som förklarar hans försvinnande. Det kanske inte alltid behöver flyta upp likdelar i sådana här fall?

Vad har Konserthusets gengångare med det här försvinnandet, att göra? Tänkte Du, att han ändrade sig i sista stund, struntade i badhuset och gick på konsert????
Citera
2014-05-11, 15:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bamästare Arne Jonsson.

Citat:
Ursprungligen postat av countdown

Det är mycket möjligt att det kan ha varit detta som skedde som gjorde att han försvann för alltid. Badmästare Arne Jonsson skall ha varit ensam på Strömbadet den här söndagsmorgonen.

Ingen skall tyvärr ha sett honom sedan han gick ur taxin framemot midnatt dagen innan, så vi vet inget vad som kan ha hänt fram tills upptäckten gjordes att badmästaren var försvunnen. Tidigt på söndag morgon är det ju mindre människor som är ute och rör på sig.

Hans försvinnande kan, som jag ser det, absolut inte ha varit ett frivilligt sådant.

Min personliga uppfattning är att han kan ha råkat ut för en olycka i arla morgonstund på söndagen. Eftersom det finns ett vattendrag i närheten skulle han kunnat hamna här och sedan försvunnit för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in