2010-01-10, 14:38
Medlem
Flytande_argots avatar
Hittade det här reportaget om Arne Jonsson som arbetade som vaktmästare på Strömbadet.

http://gd.se/nyheter/reportage/1.1691927

Undrar vad som egentligen hände honom?
Citera
2010-01-10, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hittade det här reportaget om Arne Jonsson som arbetade som vaktmästare på Strömbadet.

http://gd.se/nyheter/reportage/1.1691927

Undrar vad som egentligen hände honom?

Detta intressanta fall har jag inget minne av faktiskt. Arne Jonsson försvann verkligen i tomma intet. Det är konstigt Aftonbladets söndagstidning i juni 1986 inte tog upp detta mystiska försvinnnde?

Den 1 september försvann ytterligare en man i Gävle utan ett spår. Detta var 48-årige Karl-Axel Jonasson. Finns redan en tråd om detta försvinnande.

Jonassons försvinnande togs däremot upp av Aftonbladets söndagstidning. Hur gammal var Arne Jonsson när han försvann?

Man kan fråga sig om dessa försvinnanden hade något med varandra att göra?
Citera
2010-01-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta intressanta fall har jag inget minne av faktiskt. Arne Jonsson försvann verkligen i tomma intet. Det är konstigt Aftonbladets söndagstidning i juni 1986 inte tog upp detta mystiska försvinnnde?

Den 1 september försvann ytterligare en man i Gävle utan ett spår. Detta var 48-årige Karl-Axel Jonasson. Finns redan en tråd om detta försvinnande.

Jonassons försvinnande togs däremot upp av Aftonbladets söndagstidning. Hur gammal var Arne Jonsson när han försvann?

Man kan fråga sig om dessa försvinnanden hade något med varandra att göra?
Karl-Axel Jonasson försvann 1980.
Finns det likheter menar du ?
Senast redigerad av ascheberg 2010-01-10 kl. 15:34.
Citera
2010-01-10, 16:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Likheter?

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Karl-Axel Jonasson försvann 1980.
Finns det likheter menar du ?

Det vet jag inte men båda männen försvann tidsmässigt ungefär samtidigt. Dessutom i samma stad.

Vad jag också funderar över är om dessa två män ev. kände varann innan april 1979? De måste ha varit i ungefär samma ålder.
Citera
2010-01-10, 16:24
Medlem
Citat:
Det vet jag inte men båda männen försvann tidsmässigt ungefär samtidigt. Dessutom i samma stad.

Vad jag också funderar över är om dessa två män ev. kände varann innan april 1979? De måste ha varit i ungefär samma ålder.
Omständigheterna kring Karl-Axel Jonasson försvinnande vet vi inte mycket om.Men visst tids aspekten är intressant.2 personer spårlöst borta -79 -80 i samma stad är det en tillfällighet ?
Senast redigerad av ascheberg 2010-01-10 kl. 16:27.
Citera
2010-01-10, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tillfälligheter?

Citat:
Omständigheterna kring Karl-Axel Jonasson försvinnande vet vi inte mycket om.Men visst tids aspekten är intressant.2 personer spårlöst borta -79 -80 i samma stad är det en tillfällighet ?

Nej vi vet ingenting om Karl-Axel Jonassons försvinnade förutom att han försvann för gott. Polisen misstänkte iaf mord.

Förutom viss-tids-aspekten som är intressant så är även detta att båda männen försvann utan ett enda spår - vad vi iaf känner till. Man kan ju fråga sig, hur många olösta försvinnanden har Gävle haft under de senaste 50 åren?

Allt detta under förutsättning att Aftonbladets söndagstidning från den 15 juni 1986 inte har skrivit fel namn, datum samt årtal?

Alltså istället för att ha skrivit namnet Arne Jonsson så skrev de namnet Karl-Axel Jonasson? Det finns ju vissa likheter i namnen. Vad hette Arne Jonsson mer i förnamn? Denna söndagstidning som handlar om "75 mördare går fria", är nämligen mycket slarvigt skriven med en hel del felaktigheter!
Citera
2010-01-10, 17:10
Medlem
Citat:
Nej vi vet ingenting om Karl-Axel Jonassons försvinnade förutom att han försvann för gott. Polisen misstänkte iaf mord.

Förutom viss-tids-aspekten som är intressant så är även detta att båda männen försvann utan ett enda spår - vad vi iaf känner till. Man kan ju fråga sig, hur många olösta försvinnanden har Gävle haft under de senaste 50 åren?

Allt detta under förutsättning att Aftonbladets söndagstidning från den 15 juni 1986 inte har skrivit fel namn, datum samt årtal?

Alltså istället för att ha skrivit namnet Arne Jonsson så skrev de namnet Karl-Axel Jonasson? Det finns ju vissa likheter i namnen. Vad hette Arne Jonsson mer i förnamn? Denna söndagstidning som handlar om "75 mördare går fria", är nämligen mycket slarvigt skriven med en hel del felaktigheter!
Kan det vara en man och ett försvinnade här ? och slarviga journalister menar du ?
Ser ju så ut tycker jag.
Citera
2010-01-10, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
En och samma person?

Citat:
Kan det vara en man och ett försvinnade här ? och slarviga journalister menar du ?
Ser ju så ut tycker jag.

Ja det är detta jag funderar på. Dock är datumena för resp. försvinnande väldigt olika. Arne Jonsson försvann söndagen den 8 april 1979 och Karl-Axel Jonasson den 1 september 1980.

Kunde verkligen denna söndagstidning skriva ett så felaktigt datum om det var Arne Jonsson de menade?

Isf varifrån fick de datumet den 1 september 1980? Hade det hänt något detta datum i Gävle?

Om någon har möjlighet och intresse, så vore det intressant att få veta om det finns en Karl-Axel Jonasson i dödsboken? Han skulle isf ha varit född ca 1932.
Citera
2010-01-10, 19:00
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

Om någon har möjlighet och intresse, så vore det intressant att få veta om det finns en Karl-Axel Jonasson i dödsboken? Han skulle isf ha varit född ca 1932.

Det finns ingen Karl-Axel Jonasson född på 30-talet i Sveriges Dödbok.

Märkligt nog finns inte heller någon med detta namn född på 30-talet vare sig i 1980 eller 1970 års folkbokföring. Jag har provat att söka med alternativa stavningar och med/utan bindesstreck, men personen verkar inte ha existerat över huvudtaget.
Citera
2010-01-10, 19:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det finns ingen Karl-Axel Jonasson född på 30-talet i Sveriges Dödbok.

Märkligt nog finns inte heller någon med detta namn född på 30-talet vare sig i 1980 eller 1970 års folkbokföring. Jag har provat att söka med alternativa stavningar och med/utan bindesstreck, men personen verkar inte ha existerat över huvudtaget.

Kan kanske bero på att han inte är dödförklarad än utan bara "försvunnen"?
Citera
2010-01-10, 19:07
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Kan kanske bero på att han inte är dödförklarad än utan bara "försvunnen"?

Då borde han åtminstone ha funnits i 1970 års folkbokföring, vilket han inte gör! (Jag menar alltså Karl-Axel Jonasson)
Senast redigerad av Aurora Borealis 2010-01-10 kl. 19:11.
Citera
2010-01-10, 19:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Folkbokföring 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Då borde han åtminstone ha funnits i 1970 års folkbokföring, vilket han inte gör! (Jag menar alltså Karl-Axel Jonasson)

Eftersom det inte ens finns någon med detta namn född runt 1932, så verkar det som om personen aldrig har excisterat?

Att han inte finns i dödsboken kan förstås bero på, att han står som obefintlig och på församlingen skriven.

Han skulle däremot ha funnits i folkbokföringen både 1970 och 1980, samt även en bit in på 1980-talet.

Vad hette Arne Jonsson mer är Arne i förnamn? Hette han t.ex. Karl så måste detta från den 15 juni 1986 ha varit en total felskrivning från Aftonbladets sida. När blev han dödförklarad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in