2010-01-10, 20:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
http://www.youtube.com/watch?v=PGuhX5AmjuA

Du vill säga att det är rätt att döda gojer?
Citera
2010-01-10, 20:49
Medlem
Columbo1Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Karikatyr.Det är alltför enkelt att prata om vad "många tycker" utan att nämna några vid namn. Så vilka objektivister tycker att objektivismens estetik är "ett oskönt försök att ha ihjäl konsten"? Och om de tycker det: i vilken mån är de egentligen objektivister?
'
Jag har träffat objektivister i verkliga livet och då har vi diskuterat hennes estetik och alla har tyckt att den är svårsmält. Nu kan jag såklart inte namnge dessa personer av förklarliga skäl.
Karikatyren bjuder jag på, i Randiansk anda. Varsågod! bananen

Edit. Men vänta nu, måste man"digga" Rands estetik om man ska få kalla sig för objektist? Måste man hålla med henne om precis ALLT? Vem bestämmer om man gör det? Uppfyller du kriterierna?
Senast redigerad av Columbo1Legend 2010-01-10 kl. 21:13.
Citera
2010-01-10, 20:51
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Du vill säga att det är rätt att döda gojer?
Nej, det var mitt sätt att välkomna dig till detta forum. Att posta femtio Hitler fungerar ju inte på det bildhatande Flashback och SWAP.avi är så 2006.
Citera
2010-01-10, 23:18
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Johan Norberg är för övrigt inte objektivist, även om han som sagt hämtat en del inspiration från Rand.

Sry för OT, men vad är herr Norberg?
Citera
2010-01-10, 23:23
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
"koldioxidberoende"
Citera
2010-01-10, 23:57
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag skulle vilja säga att Sveriges mest kände objektivist är Henrik Sundholm.
Citera
2010-01-10, 23:58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag skulle vilja säga att Sveriges mest kände objektivist är Henrik Sundholm.
Värst vad du var intresserad av judar då...
Citera
2010-01-11, 00:23
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Jag vet inte så noga, han brukar väl inte beskriva sig som mer än klassiskt liberal. Jag har fått för mig att han lutar åt Chicagoskolans ekonomisyn men är inte säker.
Citera
2010-01-11, 07:22
Medlem
Ponzeriqs avatar
Tidigare i tråden nämndes att Ayn Rand inte talade så mycket om barn. Därför har jag en fråga om ett citat ur John Galts tal.

"Om du vill rädda det sista av din värdighet, kalla inte dina ädlaste handlingar för offer; den termen stämplar dig som omoralisk. Om en mor köper mat åt sitt hungrande barn barn istället för en hatt åt sig själv är det inte ett offer, hon sätter högre värde på barnen än på hatten; men det skulle vara ett offer för den sorts mor som värderar hatten högre, som skulle föredra att barnet svalt och som mattar det endast av pliktkänsla."

Eftersom Ayn Rand ser offer som omoraliskt, innebär det att modern skulle handla omoraliskt om hon inte köper hatten istället för mat till sitt svältande barn. Såvida hon ser ett större värde i en hatt än i sitt eget barn, vilket citatet visar. Utifrån detta kan man säga att en förälder inte har något ansvar inför sitt barn, när hon måste uppoffra sig för barnet.

Citerar Khepera "Rothbard ansåg att staten som sådan skulle avvecklas, och han har skrivit att det bör vara fullt lagligt för föräldrar att strunta i sina barn, tills de självdör av törst eller hunger eller något annat. Om man finner Rand lite väl "extrem", då finner man snart Rothbard ännu mer extrem. (Notera att extremitet är en form och inte ett innehåll.)"

På vilket sätt är Ayn Rand bättre om hon anser att det är moraliskt att svälta sitt eget barn, om man finner större värde i att köpa en hatt istället för mat till barnet? Vill samtidigt minnas att hon har sagt att föräldrar har ett ansvar inför sina barn tidigare i Och världen skälvde. Kommer ej ihåg detta citat. Skulle med andra ord vara trevligt om någon objektivist kan reda upp detta. Om hon menar det hon säger anser jag henne lika hemsk som Rothbard på denna fråga.
Senast redigerad av Ponzeriq 2010-01-11 kl. 07:24.
Citera
2010-01-11, 09:11
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Jag vet inte så noga, han brukar väl inte beskriva sig som mer än klassiskt liberal. Jag har fått för mig att han lutar åt Chicagoskolans ekonomisyn men är inte säker.

Jag hade för mig att han var rätt så neoaristoteliansk. Det är Rand också i viss mål vilket gör att de delar en del tankegods. Hans senaste bok om lycka bekräftar det. Han har även tidigare skrivit texter som tyder på det.

Ekonomiskt så hämtar han en del från österrikiska skolan och en del från Chicagoskolan. Som jag har förstått honom så plockar han litet varstans ifrån.
Citera
2010-01-11, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Du nämnde tidigare att Rands teorier är för luddiga för att byggas vidare på. Här har du väl ett prakexempel på motsatsen?

Rättigheterna utgår ifrån vuxensförnuftet. Alltså kan de med all säkerhet appliceras på vuxna. Vad jag vet talade Rand inte särskillt mycket om barn, vilket gör det till en sån här lucka som måste byggas ihop. Barn har inte vuxenförnuftet, därför fungerar inte samma resonemang på barn. Det gör dock inte att det slutar fungera på vuxna.

Var? Hänvisar du till något?

Jo, fast som poängterats i tidigare trådar utgör detta ett problem för systemets fundament, rättigheterna är absoluta men när detta bara fungerar hyfsat på vuxna friska rationella människor och modifierade rättigheter skull behövas till resten, då får du bygga ett helt nytt system.

Till min vetskap har ingen någonsin lyckats bygga ett sådant system, som inte i slutändan blir en form av utilitarism.
Citera
2010-01-11, 09:54
Medlem
ChristianXs avatar
L&A -> Filosofi

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem