• 7
  • 8
2010-01-11, 10:05
Bannlyst
[quote=Visf]Bra, då håller vi med, folk ska få göra vad de vill, så länge de förstår konsekvenserna inom rimliga mått och inte skadar andra.
Idén att man är mogen vid ålder X är korkad, kan ingen filosofi lösa. Den flytande förklaringen jag saxxat från daemon tycker jag passar bra och löser det.

Citat:
Sen eftersträvar vi frihet för jag vet inte vad du vill, vad som är lycka för dig, så det bästa är att låta dig följa lycka bäst du vill.

Lycka är fortfarande det som verkligheten betyder något. Frihet är bara en metod, och utilitarismen går därför sedan länge hand i hand med liberalismen.

Citat:
Tycker som vanligt att utilitarismens svar är otillräckligt. Det svarar på frågan hur man ska bli lycklig genom att säga att man ska maximera lycka. Jaha? Utilitarism i min mening tar poängen med filosofi och säger att det är hur man når lycka.
Man behöver en filosofi för att nå utilitarismen då. Det är någonting åtminstone liknande objektivismen.

Nej, HUR man når lycka rent praktiskt är mer av en vetenskaplig fråga. Vetenskapsfilosofin täcker upp detta bra.

Citat:
Du sa att allting hon sagt var nonsens, då ligger bördan på dig att visa att åtminstone någonting hon sagt var nonsens.

Nej, vill ni in i värmen får ni visa att objektivismen är något mer än en obskyr kult baserad på en galen kvinna. Som sagt, copy+paste valfritt argument av Rand så kan vi ta en titt.

Citat:
Jag gick inte ut här och sa att objektivismen var sant och rand är ej fallerbar. Vet alldeles för lite om filosofin, därför jag ville höra kritiken ifrån dig, men varit jävligt tunt hittills. Enda jag fått ut hittills är att utilitarismen är bättre för den behöver inte bevisas.

Utilitarismen är väldigt enkel, jag finner det fascinerande att ingen som är objektivist eller åt det hållet som jag mött någonsin har förstått ens grunderna.

Citat:
va? Förstår inte vad du menar, omformulera dig är du snäll.

Menar du att du läst logik och därför vet att objektivismen är fel?

Då vet man iaf att hennes argument inte håller.

Citat:
Så samma förhållande Rand lägger upp. Vilket är lite vad jag spelar på. Utilitarismen omformulerar meningen med filosofi, Rand försöker ge en faktisk lösning. Påstår att hon kommer väldigt nära. Närmre än de flesta filosofer. Absolut närmre än Rawls, så om han ska diskuteras ska hon i all rätt göra det med. Tyckte massvis som jag studerade filosofi med också.

Hon är intellektuellt ohederlig, vilket är en egenskap som föraktas inom (den analytiska) filosofin. Det är det som gör att Hegel, Derrida, Rand, m.fl. ses som inte mycket mer än skojare.

Citat:
Men säg att alla verkligen arbetade för andras lycka i första hand. Då är problemet att de inte vet vad som ger andra lycka fortfarande existerande. Då har vi personer som kommer arbeta för någonting som oundvikligen leder till mindre lycka än om de arbetade för sin egen lycka.

Minsta slutsatsen man kan dra är att altruism är dåligt.

Svält, sjukdomar, krig med mera gör inte folk lyckliga i allmänhet. Eller hävdar du att vi inte vet detta?

Citat:
För att som jag förstått villkoren beskrivna är det äganderätt och handel, fritt på intrång av våld (dock har Rand fel i min mening i statens behövda existens i detta) och detta skapar mest lycka för att allas subjektiva värderingar bäst tillgodoses på detta vis.

Njea, nu pratar vi om absoluta rättigheter och dessa har aldrig testats i praktiken. Eftersom detta berör en empirisk fråga är det väldigt tveksamt att starkt hävda att en helt otestad metod är den bästa i detta fallet.

Citat:
Nej, du kan inte använda matte för att exempelvis "räkna ut" vad som ger mest lycka eller något i den stilen. Ännu mindre än jag kan räkna ut med hjälp av matte vad som sker i ditt huvud.

Så jävla less på folk som tror att så fort man göra matte av någonting så är det ej fallerbart, allting faller eller höjs helt beroende på hur variablerna bestäms. Matte är bara ett verktyg för att beskriva numeriska fenomen, det finns ingen garanti att siffrorna du räknar på stämmer.

Som jag redan sagt, det används för att bygga system utan självmotsägelser och med tydlig struktur. Rand saknar båda dessa egenskaper och detta är ett stort problem för objektivismen eftersom den hamnar i samma klass som bibeln, snarare än att sälla sig till den seriösa moderna filosofin.
Citera
2010-01-11, 14:25
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StAugustin
Var? Hänvisar du till något?

Jo, fast som poängterats i tidigare trådar utgör detta ett problem för systemets fundament, rättigheterna är absoluta men när detta bara fungerar hyfsat på vuxna friska rationella människor och modifierade rättigheter skull behövas till resten, då får du bygga ett helt nytt system.

Till min vetskap har ingen någonsin lyckats bygga ett sådant system, som inte i slutändan blir en form av utilitarism.
Rättigheterna är inte fundament i sig. De vilar på antaganden om mänsklighetens natur, som att vi är förnuftiga och individuella, vilket får till följd att var och en måste kunna planera sitt leverne. Rättigheterna är sedan utformade för att på bästa sätt möjliggöra detta.
Citera
2010-01-11, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Rättigheterna är inte fundament i sig. De vilar på antaganden om mänsklighetens natur, som att vi är förnuftiga och individuella, vilket får till följd att var och en måste kunna planera sitt leverne. Rättigheterna är sedan utformade för att på bästa sätt möjliggöra detta.

Det första mest uppenbara problemet du stöter på är hur man motiverar rättigheter till icke-förnuftiga individer. Här börjar hennes resonemang bli extremt krystade.

Sedan utgår antagande om "att på bästa sätt möjliggöra detta" på ett empiriskt antagande vilket är just ett sådant, och leder omedelbart till att hennes argument in på något sätt och vis kan ses som rena logiska argument, det betyder samtidigt att många hennes anspråk på att ha den enda sanningen är minst sagt överdrivna.
Citera
2010-01-11, 15:53
Bannlyst
Min kritik mot Ayn Rand bygger mycket på Leo Strauss tankar om nihilismen och individualismen. Då jag anser att staten till stor del är en moralisk konstruktion, som bärs upp av en moralisk gemenskap (för om man är moraliskt avvikande i samhället, är man många gånger "ond" t.ex. pedofileri, knarkande, våldtäkt etc.). Därför anser jag det bli problematisk med en stark kraft som förespråkar för mycket individualism; då denna individualism skulle ifrågasätta den redan etablerade moralen i samhället t.ex. så tror jag att inom en överskådlig framtid - så kommer pedofilieri bli lagligt här i väst världen. Även andra kulturbärande normer kommer ifrågasättas av "individer" och sålunda desorientera folket moraliskt. Där kommer staten in som tillrättavisar folket moraliskt och intellektuellt -i sann platonisk anda! Vilket Ayn Rand stark är emot.

En fråga som väcktes av Avsiktaren inlägg: Är ifall Ayn Rand någon gång stödde staten Israel? För om hon nu gjorde det, är det ganska paradoxalt. För staten skapas av allt annat än individer - dessutom en stat som bygger på religiös värdegrund och symbolik (har för mig att hon var uttalad ateist?): Tänker främst på de religiösa symbolerna som karaktäriserar staten Israel.

Angående individualismen; så tror jag att libertarianer sätter allt för stor vikt och värde i individen. Personligen tror att individen inte alls existerar i så stor utsträckning som libertarianerna försöker trollbinda oss med. Samhället och omgivningen runt omkring oss "individer", assimilerar våra sinneslagar till den grad att denna "individualism", som Ayn Rand propagerar för - kan aldrig kan bli så autonom som Ayn Rand tycks tro.

Även hennes anti-kollektivism får mig att dra slutsatsen att hon är ganska kritisk till kultur: Då kultur allt som oftast skapas av ett kollektiv och inte enbart av individer - staten är i denna fråga den bärande kraften, och allt som oftast vill libertarianer avskaffa denna kulturbärande kraft.
Citera
2010-01-11, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elephant-Dynasty
Min kritik mot Ayn Rand bygger mycket på Leo Strauss tankar om nihilismen och individualismen. Då jag anser att staten till stor del är en moralisk konstruktion, som bärs upp av en moralisk gemenskap (för om man är moraliskt avvikande i samhället, är man många gånger "ond" t.ex. pedofileri, knarkande, våldtäkt etc.). Därför anser jag det bli problematisk med en stark kraft som förespråkar för mycket individualism; då denna individualism skulle ifrågasätta den redan etablerade moralen i samhället t.ex. så tror jag att inom en överskådlig framtid - så kommer pedofilieri bli lagligt här i väst världen. Även andra kulturbärande normer kommer ifrågasättas av "individer" och sålunda desorientera folket moraliskt. Där kommer staten in som tillrättavisar folket moraliskt och intellektuellt -i sann platonisk anda! Vilket Ayn Rand stark är emot.

Detta är nog den enda fördelen jag kan komma på med Ayn Rands tankar. Fast systemet är så luddigt att det inte finns ett rakt svar på frågan.
Citera
2010-01-11, 16:36
Bannlyst
Citat:
Detta är nog den enda fördelen jag kan komma på med Ayn Rands tankar. Fast systemet är så luddigt att det inte finns ett rakt svar på frågan.

Med tanke på din blogg, så har jag full förståelse för det.
Citera
2010-01-11, 20:27
Medlem
Gainerexplosions avatar
Citat:
Nej, vill ni in i värmen får ni visa att objektivismen är något mer än en obskyr kult baserad på en galen kvinna. Som sagt, copy+paste valfritt argument av Rand så kan vi ta en titt.
Nu är väl jag inte direkt en förespråkare av Ayn Rands filosofiska system, även om jag nyligen upptäckt det och börjat läsa hennes romaner nyligen, och finner det intressant.

Men jag kan väl ge ett försök att försvara den objektivistiska metafysiken, som enligt mig till synes verkar oklanderlig. Vi kan ju använda Henrik Sundholms (aka Khepera) uppsats på sin blogg "Objektivistisk metafysik för dummies" som fundament.

Den utgår från utifrån tre grundläggande axiom: 1.Existens 2.Identitet 3.Medvetande
Vi kan ju börja med Existens:
Ayn Rand uttryckte existensens primat med orden "existens existerar". Jag citerar Khepera från länken:
Jag finner inte någon logisk kullerbytta så långt i alla fall, gör du?
Senast redigerad av Gainerexplosion 2010-01-11 kl. 20:33. Anledning: Lade till en bisats
Citera
2010-01-11, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gainerexplosion
Nu är väl jag inte direkt en förespråkare av Ayn Rands filosofiska system, även om jag nyligen upptäckt det och börjat läsa hennes romaner nyligen, och finner det intressant.

Men jag kan väl ge ett försök att försvara den objektivistiska metafysiken, som enligt mig till synes verkar oklanderlig. Vi kan ju använda Henrik Sundholms (aka Khepera) uppsats på sin blogg "Objektivistisk metafysik för dummies" som fundament.

Den utgår från utifrån tre grundläggande axiom: 1.Existens 2.Identitet 3.Medvetande
Vi kan ju börja med Existens:
Ayn Rand uttryckte existensens primat med orden "existens existerar". Jag citerar Khepera från länken:

Å andra sidan är det inget argument heller utan bara vad hon har valt för ståndpunkt i frågan.
Citera
2010-01-11, 21:26
Medlem
adequates avatar
OT-diskussion om pedofili raderad.

/Mod
Citera
2010-01-11, 21:31
Medlem
Gainerexplosions avatar
Citat:
Å andra sidan är det inget argument heller utan bara vad hon har valt för ståndpunkt i frågan.
Hur menar du? Det är de grundläggande axiomen i hela "hennes" filosofiska system som syftar till att bevisa att det finns en objektiv, oberoende verklighet, med kvalitativt och kvantitativt bestämda entiteter som vi är medvetna om.
Citera
2010-01-11, 22:05
Bannlyst
Citat:
Hur menar du? Det är de grundläggande axiomen i hela "hennes" filosofiska system som syftar till att bevisa att det finns en objektiv, oberoende verklighet, med kvalitativt och kvantitativt bestämda entiteter som vi är medvetna om.

Än så länge har vi inte sett röken av varken argument eller bevis. Vi har fått ett axiom men det är en lång väg ifrån ett bevis av en objektiv, oberoende verklighet.
Citera
2010-01-11, 22:13
Medlem
Citat:

Ett uppenbart problem med dessa axiom är att hon använder tautologin "existensen existerar" för att förmedla något helt annat. Föga förvånande finns det faktiskt få filosofer som hävdar att det som existerar inte existerar.

För att ta ett exempel så kan vi ta påståendet att existensen föregår medvetandet. Antingen är påståendet trivialt sant, det vill säga att ett medvetandet måste existera för att det ska finnas ett medvetande, eller så försöker Rand förmedla ett påstående som inte följer av axiomet, det vill säga att verkligheten existerar oberoende av medvetandet. Att "existensen existerar" utesluter t.ex. inte att ett medvetande (t.ex. gud) skapade verkligheten, dvs det säger ingenting om hur eller varför något existerar bara att det existerar.

Sedan råder det även viss tvivel om vad som avses med existensen.
Senast redigerad av Eriaf 2010-01-11 kl. 22:18.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in