• 1
  • 2
2010-01-06, 13:02
Bannlyst
För att förtydliga är berör frågeställningen vid vilken ålder man bör bli introducerad för filosofi, t.ex. några filosofiska problem som man ofta stöter på, om vi har en fri vilja osv - enligt somliga gubbar som jag träffat/lyssnat på har man ofta hört att man inte ska sysselsätta sig med filosofi innan man fyllt 40.
Rätt ironiskt va?

Om det nu skulle finnas en "legitim" ålder, när är den?
Citera
2010-01-06, 13:11
Medlem
Storfurstinnans avatar
Det kvittar väl, så länge man själv "klarar av" det. Hur som helst så läser många filosofi på gymnasiet.
Citera
2010-01-06, 13:12
Medlem
MisterDeluXes avatar
När man är väldigt ung, typ 10 eller tidigare, för man övar ju upp sitt logiska sätt och tänka under hela livet..
Citera
2010-01-06, 13:27
Bannlyst
I lågstadiet bör det gå bra, speciellt i andraklass och uppåt.
Citera
2010-01-06, 13:30
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfurstinnan
Det kvittar väl, så länge man själv "klarar av" det. Hur som helst så läser många filosofi på gymnasiet.
pff, det borde inte få kallas filosofi.
Citera
2010-01-06, 13:31
Medlem
jag förknippar filosofi med självständigt tänkande och studiet av filosofin som en granskning av vår kunskap.

Jag anser att man bör tidigt introduceras till filosofi, så att man tidigt lär sig att kunna värdera all annan kunskap man lär sig i skolan. Risken är annars att man dogmatiskt sväljer ALLT man lär sig som absoluta sanningar. Filosofiska problem är lite som att plocka svamp - känner man till problemen kan man lätt känna igen dom när de dyker upp i texter, tal osv, precis som man kan känna igen flugsvampen i skogen om man vet hur den ser ut.

Man skulle också kunna säga såhär; Filosofin har haft en stor roll i samhället sedan långt tillbaka i tiden och har varit starkt kopplad till andra centrala åskådningar såsom vetenskap och religion, så varför skall vi då INTE börja med filosofi i skolan när vi nu läser religion, historia och matte när vi är 7 år?

PS: Å andra sidan, fråga en fotbollsspelare om han tycker att alla bör spela fotboll, eller en friidrottare om alla bör träna friidrott osv. Jag är nog starkt färgad och positivt inställd till mina studier, vilket kanske är positivt på sätt och vis. Är nog ganska normalt att man vill "dela med sig" av det i ens liv man värderar högt.
Citera
2010-01-06, 13:33
Medlem
jcm900mods avatar
Detta är ingen åldersfråga, det handlar om själslig mognad. Denna mognad uppnår alla vid olika tidpunkter i livet.
Citera
2010-01-06, 14:09
Medlem
Tyyps avatar
Jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna vara för ung för filosofi. Jag menar vad skulle kunna hända om man nu blev introducerad ''för tidigt''?
Citera
2010-01-06, 14:13
Medlem
HoldenCaufields avatar
16+
Citera
2010-01-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyyp
Jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna vara för ung för filosofi. Jag menar vad skulle kunna hända om man nu blev introducerad ''för tidigt''?

Tja, en del yngre skulle nog kunna må dåligt av skepticism. Att ta solipsism på allvar t ex är nog inte bra för någon, i synnerhet inte barn.
Citera
2010-01-06, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tyyp
Att de möjligtvis skulle bli avskräckta. Om de skulle introduceras då de är äldre kanske det skulle fungera bättre, eller?
Citera
2010-01-06, 14:35
Medlem
Tyyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.E.L.B
Att de möjligtvis skulle bli avskräckta. Om de skulle introduceras då de är äldre kanske det skulle fungera bättre, eller?

Möjligt, men inte tycker jag väl det är något ''skrämmande'' eller liknande med filosofi, däremot kommer jag ihåg att det tog upp en hel del hjärnkapacitet på lektionerna, blev inte så mycket gjort vilket kanske kan bli ett problem.

hmm, nja jag vet faktiskt inte. Jag har då vart intresserad av filosofi sen ca 14 årsålder, och inte är är det mindre intressant nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in