• 1
  • 2
2010-01-06, 14:55
Medlem
Fairy-Tails avatar
Vilken sorts filosofi?
Religiösa människor anser ju att filosofi är religion, så att säga...
Jag ser ofta småbarn i kyrkor. Borde man introducera filosofi vid den åldern man börjar prata?

Jag tycker att man bör lära sig om filosofi när man själv börjar tänka på sånt.
16-20.
Om man lär ut det tidigare finns det väl stor risk för förvirring
Citera
2010-01-06, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Vilken sorts filosofi?
Religiösa människor anser ju att filosofi är religion, så att säga...
Jag ser ofta småbarn i kyrkor. Borde man introducera filosofi vid den åldern man börjar prata?

Jag tycker att man bör lära sig om filosofi när man själv börjar tänka på sånt.
16-20.
Om man lär ut det tidigare finns det väl stor risk för förvirring

För sent då, då kommer det bara fastna hos de som redan var intresserade. Filosofi är perfekt för barn då de är naturligt nyfikna på saker och ting.
Citera
2010-01-06, 15:29
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Det beror på vad man menar med filosofi. Menar man mysticism ā la Hegel, Foucault eller Depak Chopra så aldrig. Menar man filosofi i Russells tradition så kan man ta till sig enklare varianter av den på ett tidigt stadium.
Citera
2010-01-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.E.L.B
För att förtydliga är berör frågeställningen vid vilken ålder man bör bli introducerad för filosofi, t.ex. några filosofiska problem som man ofta stöter på, om vi har en fri vilja osv - enligt somliga gubbar som jag träffat/lyssnat på har man ofta hört att man inte ska sysselsätta sig med filosofi innan man fyllt 40.
Rätt ironiskt va?

Om det nu skulle finnas en "legitim" ålder, när är den?

typ 10, för då börjar man väl tänka lite mer.
Citera
2010-01-06, 17:24
Medlem
TheSpacePopes avatar
Filosofi borde man lära sig lite lätt i lågstadiet. Så fort som möjligt helt enkelt. Att man skulle behöva vara "mogen" för att lära lära sig filosofiska tankar är bara löjligt.
Citera
2010-01-06, 18:01
Medlem
Fairy-Tails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StAugustin
För sent då, då kommer det bara fastna hos de som redan var intresserade. Filosofi är perfekt för barn då de är naturligt nyfikna på saker och ting.

Menn om de inte fattar något? Då tycker de att det är tråkigt. Om det är tråkigt lär de sig inget
Citera
2010-01-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Det beror på vad man menar med filosofi. Menar man mysticism ā la Hegel, Foucault eller Depak Chopra så aldrig.
Onödigt att göra sig dummare än vad man är. Den som jämför Hegel med Chopra har inte läst Hegel tillräckligt. Oavsett vilken tanketradition man tillhör bör man ha ett begrepp om Hegel, såsom en av de viktigaste och mest inflytelserika tänkarna i världshistorien -- och jag vågar lova att det inte finns en läsare, som inte får ut något av det.

Detta sagt med den fullaste respekt för den analytiska filosofin, om icke för alla dess supporters.
Citera
2010-01-07, 14:26
Medlem
Jag tycker man ska introducera det tidigt, men såklart ta lätta exempel. Att låta barn läsa något ur en filosofisk bok är nog att göra självmål. Men kanske ta lite etiska dilemman i början av mellanstadiet?
Citera
2010-01-07, 16:39
Medlem
gosns avatar
När barnet börjar tala.
Citera
2010-01-07, 16:58
Medlem
RubbStubbs avatar
Om filosofi kombineras med läran om konstant kritiskt tänkande anser jag att den kan läras ut redan i lågstadiet. Självfallet på ett barnvänlig, förenklat vis men så länge det går hand i hand med kritik och fritt tänkande tror jag inte att det skulle vara överväldigande och skadligt för barnen, snarare tvärt om.
Citera
2010-01-07, 18:29
Medlem
Filosofi bör finnas som lite mer seriöst ämne från och med högstadiet; minns inte om man hade religion i mellanstadiet, men i så fall kan man klämma in lite sandlådefilosofi där med. Barn kommer inte uppskatta filosofi i Russels tradition, vilket för övrigt knappast är identiskt med analytisk språkfilosofi där Russel inte är den enda vägen att vandra (t.ex. "vardagsspråkfilosoferna" post wittgenstein).

tror inte barn skulle digga analytisk filosofi, däremot är lite lös metafysik något som barn ju oftast håller på med vare sig de vill eller inte, så det är nog bara bra att få med sånt i skolan också.

Jag har personligen alltid tyckt att det är konstigt att man ägnar sig åt en massa matte i grundskolan utan att ens gå igenom elementär satslogik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in