2026-03-22, 03:46
Medlem
Vad heter den mannen som hade hotat en av bröderna tidigare?
Citera
2026-05-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Jäklar va fel du hade 😂😂😂

Ja den åldrades inte bra
Citera
2026-05-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Att det, och vid det aktuella tillfället handlade om mer, än bara en gärningsperson, så har det aldrig funnits någon tvivel ifrån min sida sett, att så var fallet.

De mobila telefonkontakterna som ägde rum under dagen och kvällen den 14:e April så som, under övergångs-natten till den 15:e April samt under dagen och kvällen den 16:e April året 2004 avslöjade, att det handlade om mer, än bara en gärningsperson som var involverad i brottet på Hemmansgården Kalamark 30. Roknäs.

Den brutala och hänsynslösa misshandeln som utfördes under sen-kvällen den 14:e April 2004 på Hemmansgården Kalamark 30. och då, både på den 59-åriga Hemmansägaren samt därtill även på den yngre 57-åriga brodern, den utfördes då, av en och samma gärningsperson.

Men, anledningen till att den då 59-åriga Hemmansägaren avled Inuti ladugårds-anläggningens bottenplan, har som jag tidigare påpekat i ett av mina skrivna och postade inlägg, en helt annan historia.

Om du noggrant analyserar telefontrafiks-listorna med början från den 2:e Februari 2004 och fram till den 19:e April 2004, så kommer du sålunda att kunna upptäcka många fenomen som faktiskt berättar en hel del, telefontrafiks-listorna är som ett stort pussel vilket betyder, att när du väl får bitarna att falla in på dess rätta platser sålunda kommer du därefter att förstå väldigt många saker som hade med Kalamarksfallet att göra.

När gärningspersonen under sen-kvällen den 14:e April 2004 hade trängt sig in i brödernas bostad och därefter anlänt till den så kallade kökskammaren varinom gärningspersonen påträffade den då 57-åriga yngre brodern vilandes på sin säng.

Gärningspersonen frågade då den 57-åriga brodern om var nyckeln till brödernas kassaskåp fanns, därefter hade den 57-åriga brodern svarat gärningspersonen enligt citat: " Det har du faan inte med att göra " ... slut citat/ och därefter hade sedan gärningsperson uttryckt sig enligt följande citat: " Då skall ( DU OCKSÅ ) få, din djävul " ... slut citat/

Enligt det ovan skrivna vill jag få framfört följande enligt nedan skrivet.

Om gärningspersonen hade uttryckt sig med orden
( Då skall du få, din djävul ) så hade det sålunda uppstått ett frågetecken, men orden vilka gärningspersonen lät uttrycka sig med vid det aktuella tillfället var då ( Då skall DU OCKSÅ få, din djävul ) vilket talar med styrka för att den gärningspersonen som brutalt och hänsynslöst misshandlade den då 59-åriga Hemmansägaren var den samma som sedan och därefter lika hänsynslöst lät sig misshandla den då 57-åriga yngre brodern inom kökskammaren i brödernas bostadshus.

Gärningspersonen ansåg alltså av någon anledning, att den då 59-åriga Hemmansägaren var en ( Djävul ) och en djävul, den vill man på ett eller annat sätt straffa vilket gärningspersonen så också gjorde under den sena kvällen den 14:e April 2004, när sedan den då 57-åriga yngre brodern inte ville samarbete med gärningspersonen och berätta om vad brödernas kassaskåps-nyckel förvarades ansåg gärningspersonen att även den yngre brodern var en djävul och, som ( OCKSÅ den ) skulle få sitt straff vilket också så blev.

Enligt det ovan skrivna, så skall man förstå gärningspersonens ord, det vill säga, den då 59-åriga Hemmansägaren var, i gärningspersonens ögon sett, en djävul som inte ville samarbeta enligt gärningspersonens krav och, när den 57-åriga yngre brodern, ej heller han, ville samarbeta med gärningspersonen ansågs även han vara en djävul i gärningspersonens ögon och då, skulle ( OCKSÅ han ) få, vilket han också fick.

Mvh/@JokerMannen

Det är ju dock två olika fotspår, precis som i Brattås, samt att man väljer att försöka gömma kropparna precis som i Brattås med diverse saker som i mitt tycke gör att jag tänker att det 1. det är 2 gärningsmän och 2. det finns samband med Brattås
Citera
2026-05-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Jag har som sagt var bara andrahansuppgifter, som kommer från en pensionerad polis/utredare.
Tänkte mer om någon annan var mer insatt och kunde fylla i eventuella luckor eller hitta felaktigheter/saker som stämmer.
Vet ju inte om historian är sann.

Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Lustigt, jag är precis av motsatt uppfattning. Alla personer som verkligen tar sig tid att sätta sig in i fallet och inte bara läser Stefan Lisinskis vinklade artiklar på www.dn.se borde rimligtvis komma fram till slutsatsen att den här mannen är skyldig - utan något nämnvärt tvivel.

Det råder nämligen en helt felaktig uppfattning där ute att i princip det enda som talade emot Kaj Linna var det så kallade huvudvittnets uppgifter. Det är korrekt att hans vittnesmål utgjorde den största biten i pusslet av bevis, ja - men om folk bara visste hur väl hans uppgifter stämmer in i helhetsbilden av fallet så skulle diskussioner av det här slaget knappt existera. Det stöds av flertalet andra vittnesmål och faktiska omständigheter som bankomatuttag samt telefonlistor och så vidare medans Kaj Linnas utsaga om att han är oskyldig är så tunn att den knappt är syn- eller hörbar. Att så mycket skulle peka mot man som inte hade med saken att göra är helt otroligt osannolikt. Alltså, om det skulle vara så att Kaj Linna verkligen är oskyldig (jag kan ju trots allt inte uttala mig med visshet) så är hans fall unikt inte bara i Sverige utan även i resterande delar av världen, vi snackar i så fall den mest välorkestrerade bluff som kanske skådats som i så fall skulle innebära att huvudvittnet lämnat en utsaga där han misstänkliggjorde sig själv med berått mod, att han fick med sig flera andra människor i sin "masterplan", att dessa på något sätt lyckades få i princip allt att stämma med övrig utredning (inklusive blodspår som lämnades i en bostad morgonen efter dådet) samt att Kaj Linna drabbats av universums största otur när en stor mängd omständigheter som eventuellt motiv (dålig ekonomi), avsaknad av alibi, lögner om det ena med det andra av en slump pekat just mot honom.

För att sammanfatta texten ovan; jag är beredd att tro på mycket här i världen - men att Kaj Linna skulle vara oskyldig till mord samt grovt rån i Kalamark den 14 april 2004 köper jag bara inte. Ett av de starkaste indiciemålen i Sverige som någonsin sett dagens ljus.

Ja se så fel du hade. Såna som du skulle låsas in.
Citera
2026-06-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attilion
Det är ju dock två olika fotspår, precis som i Brattås, samt att man väljer att försöka gömma kropparna precis som i Brattås med diverse saker som i mitt tycke gör att jag tänker att det 1. det är 2 gärningsmän och 2. det finns samband med Brattås

Under senkvällen den 14 April år 2004, så stals R*ger L*ndbergs bil från gårdsplanen, vilken då stod parkerad strax nedanför brödernas bostadshus och, som senare därefter parkerades på karlahattens parkeringsplats intill radiomasten.

Senare under kvällen och vid dygnsväxlingen, från Onsdagen den 14 April och till Torsdagen den 15 April 2004, så stals även S*ne L*ndbergs bil från det stora garaget, sett till höger om brödernas bostadshus, det fordonet upptäcktes senare framåt av en parkeringsvakt på trekantens parkeringsplats, vilken sedan polisanmäldes och hämtades in av två kriminaltekniker för undersökning.

Enligt det ovan skrivna, så talar detta för två gärningspersoner.

Att det skulle ha funnits en direkt koppling mellan de två Brattåsmorden och hemmansägar-mordet på gården Kalamark 30 är nästintill omöjligt om man har sett till de omständigheter som tidigare fanns kring dessa två olika mordtillfällena.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-27, 20:47
Medlem
Citat:

Hemmansägaren R*ger L*ndberg hade vid det aktuella tillfället tejpats med åtskilliga meter av brun lådpacknings-tejp runt sitt huvud och munnen.

Hemmansägaren hade också vid samma tillfälle bundits med linsnören runt sina armar och händer och bakom sin rygg och, även runt sin kropp och benen.

Hemmansägaren placerades på ladugårds-golvet liggande i fosterställning och med invikta ben och, slutligen hade man placerat 12 stycken tunga hönsfoder-säckar ovanpå Hemmansägarens kropp för att sålunda minimera hans rörelsekapacitet.

Hemmansägaren kvävdes till döds på grund av vomerings-rester av obearbetad föda inom magsäcken som fastnat och sålunda blockerat strupkanalen, bland annat fanns gröna ärtor som hade blockerat hans andning.

Enligt det ovan skrivna, så kan detta tidigare tillvägagångssätt av gärningspersonen inte jämföras med Hemmansägaren Tor Öb*rg gällande Brattå år 2005.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-27, 21:06
Medlem
Citat:

J*n Olss*n som drogs in i den fortsatta utredningen av Karlamarksmordet 2004 blev uppköpt, å ena sidan, av St*fan L*sinski och å andra sidan senare, av Th*mas Magnuss*n.

J*n Olss*n: s mycket små kära polacker som involverades i den fortsatta utredning av Kalamarksmordet var ett kollega-tips från hans kollega P*ter Karlss*n för att sålunda kunna oskyldigförklara KL.

J*n Olss*n tilldelades en större summa pengar av KL:s försvarsadvokat Th*mas Magnuss*n för att söka efter polacker som kunde misstänklig-göras för det tidigare mordet på Hemnansgården Kalamark 30.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-17, 10:40
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
JokerMannen

Vem av herrarna syftas?
[/quote]

Om du fortfarande har ett intresse för det gamla Kalamarksfallet så vill jag föreslå dig, att du tittar på den intervjun som TV4:as Jenny Strömdtedt utförde och gjorde tillsammans med KL och Ant*n B*rg innanför fängelsemurarna.

Jag föreslår dig också därtill, att du noggrant följer intervjun och, under den pågående tiden, bromsar intervjun för stillbild vid vissa tillfällen och, för att sålunda kunna studera KL:s ansikte och hans icke verbala kroppsspråk vilket också gäller Ant*n B*rg som vid det aktuella tillfället var sittandes vid KL:s vänstra sida.

Det finns faktiskt en hel del fenomen i just den då gjorda intervjun som berättar speciella saker för den som låter sig ha sina ögon öppna och sina öron spetsade
.

Det finns detalj-fenomen både vad beträffar KL och Ant*n B*rg och, samspelet dem emellan, visar sig mycket tydligt vid speciella tillfällen i just den då gjorda intervjun som TV4:as Jenny Strömstedt utförde vid det aktuella tillfället.

Sedan beträffande det gamla Kalamarksfallet, så tycker åtminstone jag, att det var av intresse att förstå M*gnus Vikl*nds dubbelsamtal med KL och H*kan Abrah*msson under kvällen den 14:e April år 2004 och, som då ägde rum inom M*gnus Vikl*nds faders bostad i Arvidsjaur samt under tiden som fadern just den aktuella dagen arbetade över hos Järnia AB och anlände till sin bostad senare än vanligt under just den kvällen.

Det ena telefonsamtalet ägde då rum från faderns hemtelefon och kopplades då upp till E*vy Karlss*ns hemtelefon i Södra Vistträsk där KL svarade samt vilket skedde under den tiden som husägaren E*vy Karlss*n var på en resa, det andra samtalet ägde samtidigt rum med hjälp av M*gnus Vikl*nds ena mobiltelefoner och, som då kopplades upp till Luleå och till kamraten H*kan Abrahamss*n.

Mvh/@JokerMannen
[/quote]

Jag förstår inte, vad menar du? Har kollat på videon men kan inte se det du ser. Kan du säga mer konkret vad du menar?
Citera
Igår, 17:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hur menar du att det är två olika fotspår?

Mig veterligen finns det bara ett spår i snön, där det diskuterats vilken skostorlek de har. En hypotetisk GM2 har alltså tagit en annan väg, eller åkt bil till platsen.
Senast redigerad av farbror_barbro Igår kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in