2010-01-06, 12:45
Medlem
Glorkass avatar
Jag läste för ett tag sedan om en vetenskaplig undersökning med syfte att testa om gud haft någon som helst inverkan i folks liv i en krissituation.
Minns inte var jag läste det, så jag kan tyvärr inte länka till undersökningen, kanske någon annan som vet?

Hursomhelst - undersökningen gick ut på att man hade ett stort antal personer vars nära anhörig var svårt sjuk. Hälften av gruppen hade intensivt bett till gud att den anhörige skulle tillfriskna och hälften hade inte gjort ett skvatt av religiös natur. Givetvis fanns inte den minsta avvikelse mellan grupperna i tillfrisknandegrad (antalet personer i testet var så högt att man med mariginal kunde få statistiskt användbara data) , och man kunde säkerställa att bönerna inte gett något som helst resultat. Matematiken ljuger inte.

Nu kanske en kristen kontrar med "gud förstod helt enkelt testets syfte och valde att inte ingripa just den här gången". Men - om vi gör testet igen och igen - om vi alltid och i alla sjukhus för in statistik när någon är sjuk - innebär det att gud då isåfall slutar hjälpa folk bara för att hålla sig "obevisbar" - hade det inte varit smartare att faktiskt låta oss få lite svårtolkade data?

Är det inte ett oerhört sympatiskt drag hos vetenskapen att man ger sig på att testa allt - även det som är fullständigt uppenbart korkat - bara för att säkert kunna säga - Nä, vi testade det och det stämde inte.
Citera
2010-01-06, 14:00
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag läste för ett tag sedan om en vetenskaplig undersökning med syfte att testa om gud haft någon som helst inverkan i folks liv i en krissituation.
Minns inte var jag läste det, så jag kan tyvärr inte länka till undersökningen, kanske någon annan som vet?

Hursomhelst - undersökningen gick ut på att man hade ett stort antal personer vars nära anhörig var svårt sjuk. Hälften av gruppen hade intensivt bett till gud att den anhörige skulle tillfriskna och hälften hade inte gjort ett skvatt av religiös natur. Givetvis fanns inte den minsta avvikelse mellan grupperna i tillfrisknandegrad (antalet personer i testet var så högt att man med mariginal kunde få statistiskt användbara data) , och man kunde säkerställa att bönerna inte gett något som helst resultat. Matematiken ljuger inte.

Nu kanske en kristen kontrar med "gud förstod helt enkelt testets syfte och valde att inte ingripa just den här gången". Men - om vi gör testet igen och igen - om vi alltid och i alla sjukhus för in statistik när någon är sjuk - innebär det att gud då isåfall slutar hjälpa folk bara för att hålla sig "obevisbar" - hade det inte varit smartare att faktiskt låta oss få lite svårtolkade data?

Är det inte ett oerhört sympatiskt drag hos vetenskapen att man ger sig på att testa allt - även det som är fullständigt uppenbart korkat - bara för att säkert kunna säga - Nä, vi testade det och det stämde inte.
De studier som gjorts ger mycket osäkra resultat. Kanske beroende på att de i hög grad är falsifierbara - i vilken riktning beroende på grundinställningen hos de för testen ansvariga.
Citera
2010-01-06, 15:10
Medlem
Voltaire1s avatar
Det kanske vore något om man höll någon form utav logg på religiösa och icke religiösa när de skrivs in, inte för att de ska behandlas annorlunda - alla skall behandlas särkilt för deras behov - men för att på något sätt kunna se vilken, om än någon, religion som är den sanna. Iaf när det gäller bön och tillfrisknande

Jag tror inte det skulle visa ett skvatt dock. Bön hjälper bara den som ber tror jag.
Citera
2010-01-06, 16:46
Medlem
Aizels avatar
Att ens göra ett sådant test bevittnar om bristande intelligens.
Citera
2010-01-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
Älskar när blint troende försöker idiotförklara icke troende. Varför skulle man ha bristande intelligens för att man inte bara blint tror på en magisk stolle som bor uppe bland molnen?

Säger inte att det inte finns en gud, för det är mycket möjligt. Men att det finns en biblisk gud kan jag inte acceptera.
Citera
2010-01-06, 17:08
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
En utmaning i undersökningsbranschen (i detta fall kanske lite vågad) men vittnar knappast om bristande intelligens - kan du förklara din inställning lite mer så att det står klart vad du avser?
Citera
2010-01-06, 17:13
Medlem
ZloHs avatar
Det är mycket svårt att få fram data som är hållbara, hur intressant undersökningen än är. Tror även att det är svårt att bestämma vad bön egentligen är. Skulle dock vara intressant att få läsa genom undersökningen på egen hand för att få en egen uppfattning om hur det hela har gått till osv.
Citera
2010-01-06, 17:34
Medlem
Aizels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwaa
Älskar när blint troende försöker idiotförklara icke troende. Varför skulle man ha bristande intelligens för att man inte bara blint tror på en magisk stolle som bor uppe bland molnen?

Säger inte att det inte finns en gud, för det är mycket möjligt. Men att det finns en biblisk gud kan jag inte acceptera.

Jag skulle definera mig själv som icke troende, som i det här fallet kritiserar andra icke troende.

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
En utmaning i undersökningsbranschen (i detta fall kanske lite vågad) men vittnar knappast om bristande intelligens - kan du förklara din inställning lite mer så att det står klart vad du avser?
Onödigt vågad, i min mening och dessutom onödig. Naturligtvis hittar de ingenting, vilket de redan visste innan de började. Folk som skulle kunna beröras av en sådan undersökning kan dessutom enkelt avfärda den, varför de "bevisat" någonting som redan är allmän kännedom för de som inte direkt bortfärdar den. Ber om ursäkt om jag uttrycker mig luddigt, sitter med en otrevlig feber just nu.
Citera
2010-01-06, 17:57
Medlem
Poeten-Skes avatar
Jag tror det är mycket svårt att genomföra en sån här undersökningar och få något egentligt svar, för många variabler. Hur kan man utesluta tysta böner och önskningar som Gud hör och besvarar tex? Det går ju inte, du kan inte avlyssna deltagarnas tankar. Inte bara det, du kan inte vetenskapligt undersöka huruvida sjukdomen i själva verket är något gott för människans livssituation (att den leder till Gud tex) och att Gud därav låter personen vara frisk.

Ett utfall åt andra hållet, där det klart visar att bönen har effekt skulle inte påverka ateister heller. De skulle skrika placebo över hela stället, eller kalla den statistiskt osäker.
Citera
2010-01-06, 18:07
Medlem
musse4711s avatar
Kul, kan du få mig att tro dig,eller"gud" snädhuvud.
Citera
2010-01-06, 18:11
Medlem
musse4711s avatar
Förlåt, jag tog i. Det var inte min mening ... ds.
Citera
2010-01-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Nyligen publicerad meta-analys "Intercessory prayer for the alleviation of ill health" (http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD000368/frame.html) av flera stora bön-undersökningar konstaterade följande:

Citat:
This review looks at the evidence from randomised controlled trials to assess the effects of intercessory prayer. We found 10 studies, in which more than 7000 participants were randomly allocated to either be prayed for, or not. Most of the studies show no significant differences in the health related outcomes of patients who were allocated to be prayed for and those who allocated to the other group.

Slutsats: Böner har ingen effekt på andras hälsa. Man kan lika gärna offra en get och hoppas på det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in