Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Tack för den där storyn, hade inte hört talas om det tidigare. Mycket intressant faktiskt.
Uppenbarligen så hände ju faktiskt någonting väldigt udda på den där platsen. Det som är mest iögonfallande med den historien är ju just att en rad olika pojkar blivit "varslade" om att något skulle ske just där och då, och att detta dokumenterades i pressen. Detta faktum går ju faktiskt inte att förklara annat än med att det skulle vara en lyckosam slump att himlafenomenet uppstod just där och då. Definitivt är historien lite kittlande - dock finns en del frågetecken.
En tanke som slår mig är att det kanske var väldigt vanligt i sydeuropa vid den här tiden att folk utropade profetior av olika slag. (än idag finns ju dårfinkar i spanien som bygger fejkade tavlor och statyer som gråter osv, allt för att nå lite berömmelse och pengar). Alltså, om vi har 100 olika profetior under ett givet årtionde och 99 inte slår in, så bevisar den hundrade profetian mycket lite.
Dessutom så hördes ju mängder av vittnen efter "miraklet" och en del av dem - även en del troende! - hade inte sett ett skvatt, en del hade sett litegrann men inte fått någon wow-upplevelse och en del fick världens jävla rush och slängde sig till marken.
Det gör ju att man kan fråga sig hur mäktigt himlafenomenet egentligen var. Om man väntar sig att något mirakulöst pampigt ska ske, och stirrar på ett moln tillräckligt intensivt, så kanske det uppstår masshysteri bara av att se en vanlig regnbåge eller liknande.
Jag håller med dig, det finns absolut en del frågetecknen kring denna händelse, som vid alla "övernaturliga" händelser som sker och det är självklart att vi försöker rationalisera dom.
Jag har rört mig en del i kyrkor det senaste året och jag har aldrig hört någon profetera så jag tror inte det är så vanligt, men visst som du säger det kan ha varit vanligare då. Fast å andra sidan så var detta inte ens hundra år sedan jag vet inte riktigt hur mycket det kan ändras och det vore knappast vetenskapligt(när vi ändå talar om vetenskapligt gudstest) av oss att säga att det kanske var så på den tiden när vi egentligen inte har en aning om hur det var. Jag har läst någonstans att det var efter andra världskriget de flesta som är kristna idag(eller deras familjer) blev kristna, isåfall är det ju möjligt att de fanns mindre religiositet än idag, men att referera till en bortglömd källa är väl knappast vetenskapligt det heller.
De pojkar som påstår att de fått denna uppenbarelse nämnde både dag och plats, de sa dock aldrig vad som skulle hända vilket isåfall hade gjort det ännu mer imponerande.
Bara för sakens skulle kan vi väl ponera att de var 100 profetior som utsades av tonåringar i Portugal under tio år.
Då borde du få denna ekvation:
100 / (Antalet religösa tonåringar i Portugal under 10 år * Antalet dagar under tio år * Antaler olika platser det kan inträffa på ) =
Sannolikheten är ändå försvinnande liten att man gissar till sig det där.
Jag håller med dig att det är skumt att det fanns troende som inte såg något men det fanns även icke-troende och folk från andra religioner(som inte hade någon vinning eller anledning att vilja se någon kristen profetia gå i uppfyllelse) som såg det.
Det var till och med folk som inte stod och väntade på att något skulle hända, utan de var på andra platser och helt plötsligt såg de något hända.
"On that day of October 13, 1917,
without remembering the predictions of the children, I was enchanted by a remarkable spectacle in the sky of a kind I had never seen before. I saw it from this veranda…” ― Portuguese poet Afonso Lopes Vieira.