Citat:
Almstriden var ju en reaktion mot rivningshysterin.
Som jag skrivit tidigare var det största felet, enligt mig, att så många bostäder försvann. Om gamla hyreshus hade ersatts med nya hade såren inte blivit lika öppna.
Några hus hade man kunnat ersätta med nya, men som jag ser det så växer en stad som ringar på vattnet.
Som exempel kan man städer på kontinenten där du har de äldsta medeltida kvarteren omringat av 1600-1700tals byggnader och därefter kvarter från 1800-talet och så vidare.
Som årsringar på en trädstam.
Citat:
Samtidigt kan man väl förstå att någonstans i centrala Stockholm behövdes också större kontor. Men fördelningen blev som sagt fel.
Visst ska det byggas men det krävs lite djärvhet. Att bara följa tidens nycker, som nu att stapla glaslådor på varandra, kommer vi snart att spy på. Ringen, Södra Stationsområdet (Bågen borträknad) och Dalen blev bara några fega fisar p.g.a resultatet av rivningshysterin i City. Hammarby Sjöstad är mer lyckat.
Problemet med dagens arkitekter är att allt före 1930 engligt dom är kitsch, smaklöst och något som är tabu att inspireras av som arkitekt idag.
Varje arkitekt är engligt dom själva som en konstnär som skall skapa något helt unikt, något som världen aldrig skådat innan.
Resultat ser vi ju...stora glasbyggnader,raka linjer och totalt ointressant, allt ser likadant ut vare sig du är i Tokyo, New york eller Shanghai.
Man kan jämföra dagens arkitekur med modern konst.
Det är oftast bara en liten grupp "konstnärer" som ser det vackra i ett "konstverk" som ser ut som ett litet dagisbarn målat.
Men detta är normen och allt annat är kitsch..som t.ex. figurativ konst.