2010-01-06, 01:26
Medlem
DemHerrens avatar
Murkna grunder och mycket råttor. Inte mycket att spara på.
Citera
2010-01-06, 01:30
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Fast många av de här fastigheterna saknade ju toalett (utedass på gården!), var väldigt trångbodda och slitna, en del saknade till och med vatten, osv. Det kanske ser fint ut på en svartvit bild men det är knappast något som man vill bo i.

Man hade nog kunnat modernisera och renovera, men framför allt spara de byggnader som trots allt var i gott skick. Natuligvis kanske en del var bortom räddning, men en fullständig slakt att jämna allt med marken i mitt tycke.
Citera
2010-01-06, 10:38
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Fast många av de här fastigheterna saknade ju toalett (utedass på gården!), var väldigt trångbodda och slitna, en del saknade till och med vatten, osv. Det kanske ser fint ut på en svartvit bild men det är knappast något som man vill bo i.

Många hus på Kungsholmen saknade också rinnande vatten. Idag är de tipp-topp-renoverade och säljs för miljoner. Det är självklart att det hade gått med Klara också.
Citera
2010-01-06, 13:07
Medlem
SexyBeasts avatar
Jag anmäler mig också frivillig till att riva nya Klara och Scandic vid Centralstation ger jag mig på först. Exteriören ser ut som interiören till en offentlig pissoir. Tittar man noga ser man spåren efter urinet som runnit ned för fastigheten..
Citera
2010-01-06, 13:15
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
För det första berodde en stor del av förfallet på att hela området sedan 30-talet haft ett förbud mot renoveringar, eftersom man redan då hade planer på att omvandla Klara.

För det andra fanns det ganska många utedass i övriga Stockholm också. Hur tror du det såg ut på det idag så hippa Södermalm? Södra station t.ex. som var ett riktigt slumområde långt in på 80-talet.

För det tredje är tanken att man ska riva hus för att motverka trångboddhet riktigt socialdemokratisk...

Om Klara fått stå kvar gissar jag att det hade rustats upp och blivit Stockholms populäraste område. Ungefär som Södermalm är idag, fast mitt inne i stan.
Citera
2010-01-06, 22:27
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det största problemet med stadskärnan idag är att man inte moderniserat den sedan den nybyggdes. Alltså framstår den som ful och omodern, vilket får många att tycka att rivningarna var helt idiotiska. Det tyckte man nog inte då.
Visst var det ganska puckat att gå fram så hårt, men också modigt och i en anda som vi inte ser nu för tiden. Nu ska allt K-märkas och skyddas, så att den naturliga utvecklingen helt stannar av. En vettig balans hade varit trevligare.
Citera
2010-01-06, 23:40
Bannlyst
Citat:

Men hallå eller

Tror du att det rev kvarteren för att det saknades toaletter?? Man kunde om man ville, renovera rubbet..men viljan fanns inte.

Tänk om politiker i Italien hade agerat som i Sverige, tänk om man rivit gamla kvarter i Neapel,Rom eller Venedig.

Vi fölorade en värdefull del av vår historia .
Citera
2010-01-07, 00:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det största problemet med stadskärnan idag är att man inte moderniserat den sedan den nybyggdes. Alltså framstår den som ful och omodern, vilket får många att tycka att rivningarna var helt idiotiska. Det tyckte man nog inte då.
Visst var det ganska puckat att gå fram så hårt, men också modigt och i en anda som vi inte ser nu för tiden. Nu ska allt K-märkas och skyddas, så att den naturliga utvecklingen helt stannar av. En vettig balans hade varit trevligare.

Almstriden var ju en reaktion mot rivningshysterin.

Som jag skrivit tidigare var det största felet, enligt mig, att så många bostäder försvann. Om gamla hyreshus hade ersatts med nya hade såren inte blivit lika öppna. Samtidigt kan man väl förstå att någonstans i centrala Stockholm behövdes också större kontor. Men fördelningen blev som sagt fel.
Visst ska det byggas men det krävs lite djärvhet. Att bara följa tidens nycker, som nu att stapla glaslådor på varandra, kommer vi snart att spy på. Ringen, Södra Stationsområdet (Bågen borträknad) och Dalen blev bara några fega fisar p.g.a resultatet av rivningshysterin i City. Hammarby Sjöstad är mer lyckat.
Citera
2010-01-07, 00:27
Bannlyst
I Warsawa , Gdansk och flera andra städer i Europa som efter andra världskriget låg i ruiner återuppbyggda man. Allt ni ser på bilderna nedan har man återuppbyggt i minsta detalj exakt som det var innan bombningarna.

http://photos.wallisca.co.uk/Travel/...10217259_5zkyG

De finns en berättelse om en amerikansk turist i Stockholm på 70-talet som efter att ha sett Sergels Torg och dess omgivning frågade en stockholmare:

"Was it the Germans or the Russians that bombed your city?"

Stockholmaren svarar då:

"No, we did it ourself"
Citera
2010-01-07, 00:49
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Som jag skrivit tidigare var det största felet, enligt mig, att så många bostäder försvann. Om gamla hyreshus hade ersatts med nya hade såren inte blivit lika öppna. Samtidigt kan man väl förstå att någonstans i centrala Stockholm behövdes också större kontor. Men fördelningen blev som sagt fel.
Jag undrar var fasen denna märkliga utveckling kommit från. Alltså att man bor utanför stadskärnan och arbetar inne i den. Det är egentligen helt sjukt att de finaste lägena inne i stan är kontor, då arbetet lika gärna hade kunnat utföras precis var som helst. Är det så i andra länder?
Citera
2010-01-07, 00:49
Bannlyst
Citat:
Almstriden var ju en reaktion mot rivningshysterin.

Som jag skrivit tidigare var det största felet, enligt mig, att så många bostäder försvann. Om gamla hyreshus hade ersatts med nya hade såren inte blivit lika öppna.

Några hus hade man kunnat ersätta med nya, men som jag ser det så växer en stad som ringar på vattnet.

Som exempel kan man städer på kontinenten där du har de äldsta medeltida kvarteren omringat av 1600-1700tals byggnader och därefter kvarter från 1800-talet och så vidare.
Som årsringar på en trädstam.

Citat:
Samtidigt kan man väl förstå att någonstans i centrala Stockholm behövdes också större kontor. Men fördelningen blev som sagt fel.
Visst ska det byggas men det krävs lite djärvhet. Att bara följa tidens nycker, som nu att stapla glaslådor på varandra, kommer vi snart att spy på. Ringen, Södra Stationsområdet (Bågen borträknad) och Dalen blev bara några fega fisar p.g.a resultatet av rivningshysterin i City. Hammarby Sjöstad är mer lyckat.

Problemet med dagens arkitekter är att allt före 1930 engligt dom är kitsch, smaklöst och något som är tabu att inspireras av som arkitekt idag.
Varje arkitekt är engligt dom själva som en konstnär som skall skapa något helt unikt, något som världen aldrig skådat innan.

Resultat ser vi ju...stora glasbyggnader,raka linjer och totalt ointressant, allt ser likadant ut vare sig du är i Tokyo, New york eller Shanghai.
Man kan jämföra dagens arkitekur med modern konst.

Det är oftast bara en liten grupp "konstnärer" som ser det vackra i ett "konstverk" som ser ut som ett litet dagisbarn målat.
Men detta är normen och allt annat är kitsch..som t.ex. figurativ konst.
Citera
2010-01-07, 00:50
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipgbg
I Warsawa , Gdansk och flera andra städer i Europa som efter andra världskriget låg i ruiner återuppbyggda man. Allt ni ser på bilderna nedan har man återuppbyggt i minsta detalj exakt som det var innan bombningarna.

http://photos.wallisca.co.uk/Travel/...10217259_5zkyG

De finns en berättelse om en amerikansk turist i Stockholm på 70-talet som efter att ha sett Sergels Torg och dess omgivning frågade en stockholmare:

"Was it the Germans or the Russians that bombed your city?"

Stockholmaren svarar då:

"No, we did it ourself"

Han hade ju kunnat svara:

No it was the Jews.
Men stockholmare kanske är judar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem