2010-01-04, 10:39
Medlem
Aftonbladet tar idag upp psykologen Maryse Vaillants bok "Les hommes, l'amour, la fidélite”, en kvinna som menar att otrohet är något sunt och ett tecken på mannens kärlek. http://www.aftonbladet.se/wendela/re...icle6377254.ab

Citat:
Anledningen att de allra flesta håller sina äktenskapslöften är, enligt Maryse Vaillant, att de på grund av sin uppväxt fått en skev bild av mannens roll.
– Deras egna pappor var oftast fysiskt och moraliskt frånvarande. De har därför fått en idealiserad bild av fadern och av hans roll, skriver Maryse Vaillant.

Lite mer för den som vill läsa:

http://entertainment.timesonline.co....cle6974092.ece

http://www.smh.com.au/lifestyle/life...1231-lkq1.html

Hon menar alltså på att en man som vänstrar är ganska hälsosam och bara behöver lite "space" i sin relation. Att våga ta en älskarinna tyder på mod och framåtanda. En man som inte är otrogen är en instängd man.

Killar, håller ni med den här tanten? Fungerar det såhär? Ska man i själva verket bli glad i hågen om ens man har älskarinnor - det tyder ju på att han är frisk och sund!

Ni som lever i monogama relationer, känner ni er hämmade?
Citera
2010-01-04, 11:18
Medlem
Ryan0reilys avatar
Ja man ska se det positiva i varje situation ju
Citera
2010-01-04, 11:19
Medlem
CB4lifes avatar
Om man bara älskar en kvinna så behöver man ingen älskarinna, tror att man har mera respekt för sin farsa om han älskar min mor och inte springer runt på nätter efter andra kvinnor. Så nej jag håller inte med kvinnan.
Citera
2010-01-04, 11:22
Medlem
Why not? Sex behöver allt som oftast inte handla om kärlek. Men varför ha en älskarinna om sexet och drivkraften är den samma för båda? En älskarinna borde bara vara ett alternativ om den ena parten har en större drift än den andra.
Citera
2010-01-04, 11:23
Medlem
ErikJs avatar
Nej jag kan inte riktigt hålla med henne. Det är inte ett skämt då? Låter ju inte som att hon kan mena allvar med teorin...
Citera
2010-01-04, 11:27
Medlem
Franska författare ska vara nytänkande, gå emot strömmen och antända en livlig kulturdebatt... Misstänker att det är poängen med boken mer än innehållet per se?

EDIT: Författare som väl gör det, plockas upp i media och vips har vi en public intellectual.
Senast redigerad av ybx 2010-01-04 kl. 11:36.
Citera
2010-01-04, 11:28
Medlem
MajkenMajkens avatar
Nej, jag känner mig inte hämmad i min monogama relation och jag skulle verkligen inte tycka att det var tecken på sundhet hos min man om han var otrogen.

Våran relation innehåller en överenskommelse om trohet, sviker någon det så skadar det förhållandet. Och det tror jag vi har gemensamt med 99 av 100 västerländska tvåsamheter.

Jag tror att den överenskommelsen om trohet i västerländska förhållanden och äktenskap sitter alldeles för djupt för att man bara ska tänka om "ja men gud vad bra att han är otrogen, det är ju så sunt" säger Maryse Vaillant. För att kunna tänka så måste man tänka om radikalt vad gäller förhålladen.

Sen är det inget nytt hon kommer med direkt. Det finns väl massor med människor som sagt tidigare att det ska vara tillåtet att hoppa mellan skaklarna lite som man vill. Senast på 70-talet hade vi väl en sådan våg här i Sverige.
Citera
2010-01-04, 11:41
Medlem
ubersantas avatar
Alltså, det värsta är att jag förstår vad psykologen menar. Jag förstår hela tanken. De flesta män älskar sin kvinna/fru över allt annat, och vill vara med henne - MEN samtidigt så finns den sexuella driften som gör att männen vill penetrera många andra.

Detta är bara en sexuell lust och har inget med samhörighet att göra. Så ja, jag tror att många förhållanden hade varit lyckligare ifall mannen (men även kvinnan, ifall kvinnan har en sexuell drift som gör henne sugen på att ha sex med andra män) hade fått knulla runt lite vid sidan om.

Dock kan jag inte applicera detta på mig då jag är en obotlig romantiker som tror på äkta livslång kärlek och vill gärna hitta "den sanna kärleken" även om jag börjar tappa förhoppningen på att den faktiskt existerar. Men jag lever hellre ensam än i ett förhållande där jag känner lust (även om den bara må vara sexuell) för andra kvinnor.
Citera
2010-01-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Killar, håller ni med den här tanten? Fungerar det såhär? Ska man i själva verket bli glad i hågen om ens man har älskarinnor - det tyder ju på att han är frisk och sund!

Jag tror inte på att det är OK att skaffa sig älskarinnor - absolut inte. Det ger en lätt "muslimsk" bild av mannen som en varelse helt okontrollerbar i sin sexualitet och någon som bara måste få tömma, tömma, tömma oavsett hur eller var. Rätt förnedrande bild faktiskt. Män är, trots de många tölparna som klafsar omkring därute, mer än sin kuk och sin sexualitet.

Däremot kan jag ibland uppleva hur en del män blir väldigt avsexualiserade så fort de hamnar i en monogam relation - kutryggiga, hunsade, rädda. DET tror jag kan hänföras till frånvarande och passiva fadersgestalter - de har aldrig sett mamma få något motstånd. Tofflor helt enkelt. DET tror jag ingen vill ha - inte ens deras kvinnor. Det kan man ju märka på alla gifta kvinnor som skriker efter motstånd och reaktioner hos sina passiva karlar. Får de det inte förvandlas kärleken till förakt eller uppgivenhet i många fall.

Nej, detta är ett populistiskt grepp för att sälja, för att väcka uppmärksamhet i mediebruset. Typisk att det kommer från Frankrike också - vänstrandets förlovade land. "Otrohet är ett tecken på hans kärlek till dig" - snacka om "nyspråk".
Senast redigerad av kloakdykare 2010-01-04 kl. 11:48.
Citera
2010-01-04, 11:55
Medlem
1588s avatar
Är man otrogen gäller antingen:
1. Man har ett förhållande där man behandlas dåligt.
eller,
2. Man är dum i hela huvudet.
Citera
2010-01-04, 11:59
Medlem
Hmm. Så det ligger något i det här, trots allt? Inte så mycket i otrohetsdelen som i att man ska vara sin mans älskarinna?

Jag tror att jag förstår, och ja, jag tror hon vill provocera jag också.

Har för mig att hon pratar om sin exman i Times-artikeln lite som att "ja, han var trogen - men vem var tvungen att ligga där med honom varje natt? Vi hade varit lyckligare om han hade affärer!" Det luktar lite bittert det.
Citera
2010-01-04, 12:05
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Hmm. Så det ligger något i det här, trots allt? Inte så mycket i otrohetsdelen som i att man ska vara sin mans älskarinna?

Jag tror att jag förstår, och ja, jag tror hon vill provocera jag också.

Har för mig att hon pratar om sin exman i Times-artikeln lite som att "ja, han var trogen - men vem var tvungen att ligga där med honom varje natt? Vi hade varit lyckligare om han hade affärer!" Det luktar lite bittert det.

Hur menar du nu? Säger hon någonstans att man ska vara sin mans älskarinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in