2010-01-04, 12:14
Medlem
Alltså, vad jag förstår så tror alla att det handlar om otrohet som är utan kvinnans medvetande. Men så är väl inte fallet. Eller?
Citera
2010-01-04, 12:16
Medlem
moderatswings avatar
Verkar vara en ny trend i media, detta med att manlig otrohet skulle vara helt okej. Senast var det ju någon feminist i Tiger Woods-härvan som hävdade att snacket om att Elin skulle lämna Tiger berodde på konservativ heteronormativ moralism.

Jag som man välkomnar denna utveckling.
Citera
2010-01-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1588
Är man otrogen gäller antingen:
1. Man har ett förhållande där man behandlas dåligt.
eller,
2. Man är dum i hela huvudet.

Stryk 1), man har alltid ett val att gå ur sin taskiga relation. Återstår 2)
Citera
2010-01-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jag som man välkomnar denna utveckling.

Jag förstår det, nu försvann det sista anspråket på att du ska ta ansvar för något...
Citera
2010-01-04, 12:45
Bannlyst
Typiskt franskt, monogama relationer existerar i princip inte i Frankrike.
Citera
2010-01-04, 12:46
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Jag förstår det, nu försvann det sista anspråket på att du ska ta ansvar för något...

Patriarkatet uppenbarar sig där man minst anar det.

Värt att notera att det omvänt är tvärtom. En otrogen kvinna älskar inte sin man och ska dumpas illa kvickt.

Att du inte är otrogen har ju med normerna i samhället att göra. Om det blir norm att män kan ha lite kul "vid sidan om" skulle du tacka nej? Jag känner definitivt att jag vill ha sex med andra kvinnor fast jag är i förhållande. Däremot skulle jag aldrig klara av att ge min tjej samma "frihet". Utan det "moraliska" är det väl inte mycket som håller dig monogam?
Citera
2010-01-04, 12:48
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Aftonbladet tar idag upp psykologen Maryse Vaillants bok "Les hommes, l'amour, la fidélite”, en kvinna som menar att otrohet är något sunt och ett tecken på mannens kärlek. http://www.aftonbladet.se/wendela/re...icle6377254.ab

Lite mer för den som vill läsa:

http://entertainment.timesonline.co....cle6974092.ece

http://www.smh.com.au/lifestyle/life...1231-lkq1.html

Hon menar alltså på att en man som vänstrar är ganska hälsosam och bara behöver lite "space" i sin relation. Att våga ta en älskarinna tyder på mod och framåtanda. En man som inte är otrogen är en instängd man.

Killar, håller ni med den här tanten? Fungerar det såhär? Ska man i själva verket bli glad i hågen om ens man har älskarinnor - det tyder ju på att han är frisk och sund!

Ni som lever i monogama relationer, känner ni er hämmade?

Utan att läsa är jag nyfiken på hur hon ser på kvinnor som är otrogna. Kan du redogöra?
Citera
2010-01-04, 12:52
Medlem
Män har en inneboende drift att betäcka alla kvinnor. Att det inte görs beror på en rad begränsande skäl.

Människor gör allt som oftast en undermedveten Kostnads/Intäktskalky. Är det förväntade priset för högt i förhållande till den förväntade vinsten så avstår man.

En risk kan t ex vara att bli lämnad av sin sambo/maka/make.
En annan kan vara sociala konsekvenser man inte uppskattar.
(En kollega berättade följande från sin ungdom. En man på kontoret kommer dit under semestern och har sex i kontorsförrådet med en kvinnlig kollega. Samtidigt har han fru och barn väntande i bilen utanför.
Här kan andra reagera negativt, vilket kan få konsekvenser för mannen, och kvinnan naturligtvis. Men här såg båda intäkten som större).

Så ett bättre sätt att formulera författarens tes är att otrogna människor helt enkelt inte sätter så högt värde på relationen, utan har ett högre värde på en sexuell kontakt med någon annan.

En omständighet till är naturligtvis att en del individer inte är så duktig på att göra sagda (undermedvetna) K/I-kalkyl. En del är urusla på att bedöma konsekvenser. Och är också urusla på att acceptera dessa senare, och utvecklar istället förmågor att minimera dessa konsekvenser.
Citera
2010-01-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Hmm. Så det ligger något i det här, trots allt? Inte så mycket i otrohetsdelen som i att man ska vara sin mans älskarinna?

Jag tror att jag förstår, och ja, jag tror hon vill provocera jag också.

Har för mig att hon pratar om sin exman i Times-artikeln lite som att "ja, han var trogen - men vem var tvungen att ligga där med honom varje natt? Vi hade varit lyckligare om han hade affärer!" Det luktar lite bittert det.

Jaså, han var bitter.
Citera
2010-01-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Utan att läsa är jag nyfiken på hur hon ser på kvinnor som är otrogna. Kan du redogöra?

Det framgår inte, märkligt nog!

Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Jaså, han var bitter.

Nu är du ute och glidflyger, jag menade nämligen att hon lät bitter.

Om du tycker att alla män är bittra får det faktiskt stå för dig.
Citera
2010-01-04, 13:05
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Patriarkatet uppenbarar sig där man minst anar det.

Värt att notera att det omvänt är tvärtom. En otrogen kvinna älskar inte sin man och ska dumpas illa kvickt.

Att du inte är otrogen har ju med normerna i samhället att göra. Om det blir norm att män kan ha lite kul "vid sidan om" skulle du tacka nej? Jag känner definitivt att jag vill ha sex med andra kvinnor fast jag är i förhållande. Däremot skulle jag aldrig klara av att ge min tjej samma "frihet". Utan det "moraliska" är det väl inte mycket som håller dig monogam?

Att man komplicerar sin relation och antagligen sårar sin partner?

Är det alltså bara din moral som håller dig trogen?
Citera
2010-01-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Män har en inneboende drift att betäcka alla kvinnor. Att det inte görs beror på en rad begränsande skäl.

Människor gör allt som oftast en undermedveten Kostnads/Intäktskalky. Är det förväntade priset för högt i förhållande till den förväntade vinsten så avstår man.

En risk kan t ex vara att bli lämnad av sin sambo/maka/make.
En annan kan vara sociala konsekvenser man inte uppskattar.
(En kollega berättade följande från sin ungdom. En man på kontoret kommer dit under semestern och har sex i kontorsförrådet med en kvinnlig kollega. Samtidigt har han fru och barn väntande i bilen utanför.
Här kan andra reagera negativt, vilket kan få konsekvenser för mannen, och kvinnan naturligtvis. Men här såg båda intäkten som större).

Så ett bättre sätt att formulera författarens tes är att otrogna människor helt enkelt inte sätter så högt värde på relationen, utan har ett högre värde på en sexuell kontakt med någon annan.

En omständighet till är naturligtvis att en del individer inte är så duktig på att göra sagda (undermedvetna) K/I-kalkyl. En del är urusla på att bedöma konsekvenser. Och är också urusla på att acceptera dessa senare, och utvecklar istället förmågor att minimera dessa konsekvenser.

Så det ligger något i Moderatsvings resonemang att man utan den moraliska aspekten faktiskt har ett behov av att ha älskarinnor? Frågan är ju då om man utan den moraliska aspekten behöver ha fasta relationer överhuvud taget, det känns ju lite mindre komplicerat att vara singel och polygam.

Vill man ha en trogen man ska man alltså försöka hålla sitt "pris" högre än eventuella tillfälliga sexuella förbindelser så att det inte är värt det. Typ. Eller betalning då, kanske man ska säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in