Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Helt enkelt var det väl bara soldater inom svenska armén som fick kalla sig karoliner, vare sig dom var från utlandet, bosatta i sverige, och tjänstgjorde i svenska armén, eller var helt svenska?
Karolin är en soldat i Karl XIIs armé, precis som Wikipediaartikeln säger. Under det stora nordiska kriget var ungefär hälften av soldaterna indelta och hälften värvade.
Utlänning är som bekant en relativ beteckning under den här tiden. Finnarna hade varit svenska i flera hundra år, skåningarna i 50 år, och en del tyskar och balter var formellt svenska men kände sig knappast som det. Försvaret av de tyska provinserna sköttes mig veterligen mest av tyskar och de var värvade, vilket betyder att de skiljer sig en del från bilden av den indelte svensktalande karolinen.
Men krigföring var givetvis en internationell bransch i början av 1700-talet, och förblev så ända till napoleonkrigen. Karl XIIs svenska armé var trots allt en av de mer "nationella" i Europa.
Citat:
En sak som jag grämer mig över är att dom inte är med i Empire Total War, som elitsoldater. Dom kanske tänker sig att vanligt linjeinfanteri är just karolinerna?
"Elitsoldaterna" i Karl XIIs armé var Livregementet och Livdrabanterna. Båda förbanden var värvade.