2013-02-06, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Om konsollerna kostar 6000+ kr så kan de lika gärna lägga ner nu.

De kommer aldrig kunna gå bra för dem om de ska sälja dem för så mycket, särskilt inte om Nintendo nu gå ner lite i pris till kanske 2500-3000 innan de släpper sina konsoller.

För allvarligt, vad skulle en casual eller en barnfamilj köpa, en ny konsoll för 6000+ eller en konsoll för halva priset som vid en först anblick gör precis samma saker som den dyrare?

Wii U har redan totalfloppat världen över, så den är inte ens ett hot (varför finns den ens med i trådrubriken?). Både 360 och Ps3 säljer konstant bättre än Wii U trots att det är en ny konsol. Fatta vilken jävla totalslakt det blir när Sonys och MS nästa konsoler gör entré!

Däremot ligger det stora hotet mot MS och Sony i iPad. Barnfamiljer och casuals spelar mycket mindre traditionella spel nu än förr eftersom de gått över till iPhone och iPad där spelen är gratis. Varför ska de köpa en extra konsol när de redan har en iPad som alla kan spela på, och som man dessutom kan spela på tv:n via AirPlay?

Klart att CoD och FIFA-spelarna kommer fortsätta köpa nya spelkonsoler, men jag tror de dedikerade konsolerna kommer krympa rejält nästa generation. Och Nintendo kommer bli tredjepartstillverkare när de nästa år går med helårsförlust för tredje året i rad. De har ingenting på dagens hårdvarumarknad att göra med sina förlegade synsätt.
Citera
2013-02-06, 21:44
Medlem
Schnauzers avatar
Angående priserna så håller jag nog med de som säger att det vore självmord att sälja dem för 6000-8000 styck. Fast sen är det väl ganska vanligt att de sjunker en del i pris redan första året, och det är kanske inte så jätteviktigt att köpa dag 1 när det ändå inte kommer finnas så många nya spel då.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Senaste ryktena om nästa Xbox: http://www.edge-online.com/news/the-...nd-new-kinect/

Fan vad sunkigt det där ryktet lät. Känns som att det kommer att gå att chippa och spela brända spel ändå och är det så kommer jag ganska säkert börja pirata spel också.
Citera
2013-02-06, 22:16
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisksos
Tror du inte redan Sony har tänkt ut en riktigt välgjord prisplan? Personligen tror jag att "skikta marknaden" nämligen att inledningsvis ta ett mycket högt pris för ps4, säg runt 6000-7000 kronor. Då kommer alla som anser att det är värt att lägga dessa pengar på konsolen att slå till. Sedan i takt med att just denna målgrupp är mättad, och konsolen fått ett halvår på nacken, och kostnaderna som rör ps4 sjunkit lite, t.ex. produktionskostnaden per enhet, så kommer de att gå till nästa "skikt" på marknaden genom att sänka priset till kanske 4.500 kronor, och på så sätt få de som inte har lust att pröjsa 6000-7000 att köpa för 4.500 istället. Avslutningsvis kanske de sänker priserna en sista gång till runt 3000kr, kanske 3 år in på releasen, för få alla "snåljåpar" att köpa.
3000 för att få in snåljåparna? Minns jag rätt så ligger gränsen där dom flesta tycker en konsol är köpvärd runt $249. Snåljåparna väntar till nästa generationen när konsolen är nere på $99. Hårdvara är inget man tycker är kul att köpa, liksom det är spelen man vill åt inte en skinande konsol under TVn.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Däremot ligger det stora hotet mot MS och Sony i iPad. Barnfamiljer och casuals spelar mycket mindre traditionella spel nu än förr eftersom de gått över till iPhone och iPad där spelen är gratis. Varför ska de köpa en extra konsol när de redan har en iPad som alla kan spela på, och som man dessutom kan spela på tv:n via AirPlay?
Nej, iPad har aldrig varit och kommer aldrig att vara ett hot mot spelkonsoler, framförallt inte stationära spelkonsoler. Alla undersökningar som gjorts pekar på att folk inte köper färre konsolspel/spelar mindre på spelkonsoler för att dom har införskaffat sig en iPad/smartphone. Anledningen är enkel, en spelkonsol är specialanpassad för spel, det är inte en iPad. iPadens största nackdel är att den saknar vettiga kontroller.

Se det så här: Varför skulle man vilja ha en häst och vagn (iPad) när man kan köpa sig en bil (spelkonsol)? Båda gör samma jobb men spelkonsollen gör det tusen gånger bättre just eftersom den är specialanpassad för ändamålet.
Citera
2013-02-07, 20:05
Medlem
Schnauzers avatar
http://www.gametrailers.com/side-mis...loud-streaming

Såg det här idag. Ryktet säger att PS4 kommer kosta runt 40 000 yen = $428. I svenska stålar blir det väl under 3000 till och med. Tycker det låter som ett jävligt bra pris och hoppas att Microsoft isf tar efter det.
Citera
2013-02-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer

Såg det här idag. Ryktet säger att PS4 kommer kosta runt 40 000 yen = $428. I svenska stålar blir det väl under 3000 till och med. Tycker det låter som ett jävligt bra pris och hoppas att Microsoft isf tar efter det.

Hur tror ni nästa xbox ("xbox720") kommer ha för hårdvara?
Iom att den tidigare consolen kom 2006 och är 7år nu så LÄR väl 720 har ett skapligt grafikkort tycker man om nästnästa konsol kommer runt 2020? Något liknande Geforce 670 och med 8gb ram, eller är det för snålt tilltaget?
Har inte läst något i denna tråd så ursäkta om jag missat något.

Mvh
Citera
2013-02-07, 23:24
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer

$428 kan du översätta till 4280 kronor, eller snarare 4499 kronor. Multiplicera alltid dollarpriset med 10 och lägg till lite för att jämna ut. Det är så man får fram dom svenska priserna.

Citat:
Ursprungligen postat av bushmaster6
Hur tror ni nästa xbox ("xbox720") kommer ha för hårdvara?
Iom att den tidigare consolen kom 2006 och är 7år nu så LÄR väl 720 har ett skapligt grafikkort tycker man om nästnästa konsol kommer runt 2020? Något liknande Geforce 670 och med 8gb ram, eller är det för snålt tilltaget?
Har inte läst något i denna tråd så ursäkta om jag missat något.

Mvh
Jag tror det (grafikkortet) är kraftigare än vad den kommer vara, om den släpps idag. Men är ju en tid kvar till konsolen släpps så man vet aldrig. 2-4 GB RAM-minne skulle jag satsa mina pengar på.
Senast redigerad av Fina Gubben 2013-02-07 kl. 23:28.
Citera
2013-02-08, 08:24
Medlem
Ponera att de börjar tillverkas i höst..
Och ska hålla i minst 5 år.
Samt konkurera med ps3.

Tror inte de kommer snåla med hårdvaran utan grafiken måste bli skarp.

4gb ram minst, sen iaf minst ett GF 660

Tex så måste ju battleield 3 kunna köras på ultra settings annars blir jag förvånad
Citera
2013-02-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushmaster6
Tror inte de kommer snåla med hårdvaran utan grafiken måste bli skarp.

4gb ram minst, sen iaf minst ett GF 660

Enligt de flesta rykten och läckor så kommer "720" ha 8GB DDR3 och "PS4" 4GB GDDR5.

Mer om grafikdelen: http://www.vgleaks.com/durango-gpu/
Citera
2013-02-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
$428 kan du översätta till 4280 kronor, eller snarare 4499 kronor. Multiplicera alltid dollarpriset med 10 och lägg till lite för att jämna ut. Det är så man får fram dom svenska priserna.

Jag tror det (grafikkortet) är kraftigare än vad den kommer vara, om den släpps idag. Men är ju en tid kvar till konsolen släpps så man vet aldrig. 2-4 GB RAM-minne skulle jag satsa mina pengar på.

Nu blev det väl ändå lite fel?

Dollarn, jag utgår från att vi pratar om USD, ligger för närvarande på 6,34 enligt valuta.se så $428 måste således bli 2713,35kr.. Eller har jag missat något i ditt resonemang?
Eller menar du att man måste räkna så som du beskrev för att paketera in importkostnader, skatter och alla andra påslag som hamnar på svenska retailpriset?
Senast redigerad av cachaca51 2013-02-08 kl. 09:51.
Citera
2013-02-08, 12:35
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Nu blev det väl ändå lite fel?

Dollarn, jag utgår från att vi pratar om USD, ligger för närvarande på 6,34 enligt valuta.se så $428 måste således bli 2713,35kr.. Eller har jag missat något i ditt resonemang?
Eller menar du att man måste räkna så som du beskrev för att paketera in importkostnader, skatter och alla andra påslag som hamnar på svenska retailpriset?
Precis, ursäkta om jag var oklar på den punkten.
Citera
2013-02-08, 15:46
Medlem
rowtheboats avatar
"Enligt Edge har deras källa i det närmaste bekräftat att Microsoft väljer en åttakärnig AMD-processor som kör i 1,6 GHz, 8 GB internminne av typen DDR3 och ett grafikkort som stöder DirectX 11.x och som kör i 800 MHz. Det låter kanske tunt informationsmässigt, vilket det också är, men förhoppningsvis går Microsoft ut med officiell information på E3-mässan." Läste detta på Prisjakt Pryl.
Citera
2013-02-09, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rowtheboat
"Enligt Edge har deras källa i det närmaste bekräftat att Microsoft väljer en åttakärnig AMD-processor som kör i 1,6 GHz, 8 GB internminne av typen DDR3 och ett grafikkort som stöder DirectX 11.x och som kör i 800 MHz. Det låter kanske tunt informationsmässigt, vilket det också är, men förhoppningsvis går Microsoft ut med officiell information på E3-mässan." Läste detta på Prisjakt Pryl.

Du vet väl att klockspeed och RAM inte säger så där jättemycket? Wii U har till exempel dubbelt så mycket RAM som 360, ändå ser spelen inte bättre ut på Wii U. Vita har fyra gånger så mycket RAM som 3DS, men inte ser Vita-spelen särskilt mycket bättre ut för det. Grafik handlar om så mycket mer.

För övrigt har det sagts att 720 kommer tvinga användaren att vara online hela tiden och att omöjliggöra begagnade spel, var någon läcka - ni kan googla om ni inte tror mig. Så där gick 720 bort för min del. M$.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in