Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det där bevisar egentligen ingenting utan är vanligt löst snack dom säger till pressen som hela tiden frågar om när "WiiHD" kommer komma.

Jag reagerar på rätt saker. Satsar konsoltillverkarna & lägger fokus på allt annat än spelen så kommer det gå åt pipan. Återigen.. Case in point: PS3. Att man kan göra andra saker med konsolen förnekar ingen, men fokus ska & kommer alltid ligga på spelen. Företag som försöker sig på något annat överlever inte.
Sena? Microsoft var tidiga ute eftersom dom övergav floppen Xbox1. Om vi nu låtsas som att SONY var sena, varför slog det inte Nintendo lika hårt då? Nintendo var minst lika sena. Jo, skillnaden är att den ena satsade på HD & Blu-Ray medan den andra satsade på att förnya spelandet.
Jasså? Vi kan ta andra produkter.
Bil: Jag köper en bil för att ta mig från A & B. Musikanläggning, inbyggd GPS, skinn i bilen & möjligheten att knulla runt i baksätet är inget som är grunden för vad en bil ska göra. Det är valbara B-alternativ. A-valet är bilens förmåga att ta dig från en punkt till en annan & detta är detta A-valet som säljer bilen.
Meloner: Dessa säljs för att konsumenter vill äta dom. Om affärerna satsar på att sälja meloner som en sorts lösvagina kommer dom misslyckas.
Fåtölj: Köps av konsumenter som vill kunna sitta i exempelvis vardagsrummet framför bland annat TVn. Kan köpas med inbyggda massagemackapärer & allt vad det innebär eller i den simplaste formen man kan tänka sig. Huvudsaken är att fåtöljer säljs för att konsumenterna vill åt möjligheten att sitta ner skönt.
Detta är viktigt att du förstår. Konsumenter köper sig en produkt för att kunna utföra en uppgift. Man kan lägga in MP3-spelare i fotbollar men ingen skulle köpa dom bollarna eftersom fotbollens grunduppgift inte är att spela musik, utan att sparkas runt. Vi kan säga såhär.
Grunduppgiften produkten utför är det som säljer produkten, sekundäruppgifterna produkten utför är det som segmenterar marknaden för produkten mellan "casual" & "hardcore".
Förstår du då?
Jasså? Har du källor för det? Hardcore-marknaden är ungefär 30 miljoner (för konsoler) & då räknar jag lite väl i överkant med 50% av PS3+X360s försäljning. Några få miljoner till på PC. Samtidigt rapporterades det i början av 2009 att över 200 miljoner casual-spelare fanns på endast PC-marknaden & att den håller på att växa. Siffror som pekar med en 40-80% ökning varje år finns att hitta.
Men återgå gärna för hur stor marknaden är för mediahubar. Jag hittar inget på google. I min umgängeskrets är det endast jag som har en. Resten använder vanliga DVD-spelare eller liknande.
Jag var aldrig med förra generationen eftersom jag inte spelade på konsoler då, endast PC så ja, jag höll inte noggrann koll på releaserna men jag har läst på mig.. vad det nu har med saken att göra? Du missar fortfarande vad jag säger. Om vi kör på din linje att PS2an lanserades med spelen som fokus & PS3an med HD/Blu-Ray i fokus (alltså att utvecklingen PS2->PS3 har lett fokusen från spel till media), varför sålde den ena betydligt mer än den andra? Minns jag rätt så kostade PS2an också runt 4000-5000 kronor vid release så det är inte långt ifrån PS3ans pris. Hur som helst så missar du vad jag säger. Om spelen inte ligger i fokus så kommer folk inte köpa konsoler.
Tro mig, dom bryr sig väldigt mycket varför konsumenter köper konsoler, att tro något annat är att vara galen. Problemet är att dom inte har fattat det än & gått fel väg, det är även därför dom har usla försäljningar.
Ja det är så enkelt. Det finns människor som du som vill ha mer av sina konsoler men ni är en väldigt liten liten liten del av marknaden, därför säljer inte konsoler som inte lägger fokus på spelen.
Du är rolig du, viftar med konstiga argument som om ditt liv stod på spel.
Du gör jämförelser mellan cd och mediahubbar, hade det varit 1995 då skulle jag kunnat köpa de argumentet, men det är 2010, om några år när nästa gen släpps hur många kommer då att traggla med cd? Om vi tittar i västvärlden tror du majoriteten av all musik som säljs kommer säljas digitalt eller på en fysisk skiva?
Jag tror att filmer, musik, böcker mm kommer att säljas digitalt. (Böcker är väl den del som fortfarande kommer att säljas mer fysiskt än digitalt men jag tror nog att försäljningen kommer att vara hög.)
Personligen tror jag att du har fel när du antar att folk köper en sak för att använda till bara en sak, dvs att folk köper konsol för att enbart använda den till konsollspel.
Tittar jag på hur mina svenska polare använder sina boxar då är det e-media överhuvudtaget som används. Vissa spelar knappt.
Tittar jag på mina engelska kamrater då ser jag hur de använder boxen till e-media samt att de spanar in direktsända PL matcher via sina xboxar.
Tittar jag på mina amerikanska kamrater då ser jag att de använder sina xboxar till att kolla film, netflix osv.
Om man ser till vad folk använde sina boxar till i början av 360 släppet då var det uteslutande spel, nu några år senare då är det få som enbart använder det till spel. Tror absolut inte att mina kamrater är unika eller speciella, de har bara upptäckt fördelen med att ha en låda som kopplar ihop datorerna i huset.
Det blir ett problem när man diskuterar alla de tre stora, för jag tror inte att Nintendo kommer att gå samma väg som Sony och MS. De är ett renodlat spelföretag och ändrar skutan långsammare än de andra. MS och Sony däremot har en annan agenda, de vill att maskinerna ska användas till annat än spel. Jag hänvisar IGEN till xbox.com samt hur Sony försökte sälja sin apparat i början.
Det är lite roligt hur du försöker slå mig på fingrarna när jag säger att Sony var sena, men oavsett hur du ser på det hela eller vad som hände så var de senare än MS, spelar ingen större roll varför. Hade de däremot släppt den ungefär samtidigt som 360 då skulle de ha fått en bättre start. Du hugger på lite fel saker.
Dina exempel med andra produkter blir också lite fel. Om vi tar mobiler då ser vi att produkten inte enbart säljs för att man kan ringa, herregud fokuset ligger inte ens där. Produkter förändras och därigenom förändras folks anledningar till att köpa saker. PC säljs inte för att det är så jävla tufft att ordbehandla, anledningen till att den såldes från början. Den säljs som en Internet maskin som man kan göra andra saker med. Apple är ett företag som är bra på att förändra produkter. Ipod->Ipod touch->Iphone->Ipad. Idag säljer man inte en Ipad för att det är så jävla grymt att lyssna på musik, fokuset ha hamnat på andra saker.
Angående vad som sålt mest bevisar inget, du vill använda argumentet att PS2 har sålt mest därför är det enbart spelen som folk vill åt.
Men här pratar vi olika tidsperioder. Det blir lite konstigt att du inte vill se utvecklingen från PS2 tills idag. Det är ungefär som att säga, Amiga har sålt mer än X och därför vill folk bara använda datorer till att gör si eller så.
Att PS2 har sålts otroligt mycket beror på flera faktorer, livslängd, prisutveckling, chipning osv.
Att hubbmarknaden dvs ett ställe att samla sin digitala media är större än spelmarknaden krävs inget geni för att komma fram till. Det finns fler hushåll som har behov av digitalmedia uppspelning/förvaring än hushåll som har behov av spel. Du behöver inte bli löjlig bara för att du inte håller med.
Du har konstiga argument som inte riktigt hänger med i teknikutvecklingen. Se på de beslut som EU håller på att ta fram, att alla hushåll inom EU ska ha tillgång till bredband. Eller hur media håller på att gå över till e-media. Ipaden lanseras med möjlighet att köpa serietidningar, tv-kanaler ser till att folk med xboxar kan se på PL-matcher live, Netflix erbjuder att för ganska små summor kan du se film osv.
Att ha en diskussion om 720 och PS4 utan att titta på hur tekniken och media förändras blir lite konstigt. Du verkar tro att världen och teknikanvändandet inte förändras, jag menar att det förändras otroligt snabbt.
Du vägrar i alla fall att se hur xboxens marknadsföring förändras, du vägrar att se Sonys försök att förändra sin produkt, i din värld gäller bara spel spel spel, tror du kommer att få en chock när de båda apparaterna lanseras, för inte fasiken kommer de att lanseras som spelmaskiner, tror man det då har man dålig koll.