2013-12-13, 19:35
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Det där var en riktigt intresant länk som, men verkar inte som att ms har så mycke att ta av ändå?
Inte om de fortsätter att bundla kinect med konsollen. Det är någonting som inte stämmer med ith:s siffror. enligt dem:
-50% av matrialkostnaden är gddr5 minnet dvs 186$
-SoC:en xbone använder kostar 10$ mer
-8GB ddr3 i 2133mhz kostar högst 100$
ps4 ihs xbone ihs
Citera
2013-12-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Inte om de fortsätter att bundla kinect med konsollen. Det är någonting som inte stämmer med ith:s siffror. enligt dem:
-50% av matrialkostnaden är gddr5 minnet dvs 186$
-SoC:en xbone använder kostar 10$ mer
-8GB ddr3 i 2133mhz kostar högst 100$
ps4 ihs xbone ihs
-GDDR5 kostar $88 enligt IHS, inte $186.
-Vad är det som är så lustigt med att Xboxens SoC kostar mer? Den har eSRAM utöver CPU/GPU på chippet och är som ett resultat större till ytan än PS4ans. Även dit du länkade har de Xboxens chip som dyrare:
Citat:
Both companies used GPU modules nested within the processor package, but the Sony PS4 contains 1,152 cores, versus the Xbox's 768. We have decapped the processor die for each and are working on more in-depth analysis of these devices. From a BOM standpoint, the Microsoft Xbox One processor is estimated to have cost slightly more at $132, versus Sony's version, which came in at $121.
-Minnet till Xboxen har de uppskattat till $60?
Citera
2013-12-13, 21:31
Medlem
adolf512s avatar
Det är anmärkningsvärt ifall hårdvaran i xbone visar sig vara dyrare än ps4 med tanke på hur mycket bättre ps4 verkar vara båda prestandamässigt men även hur enkelt det är att optimera för konsollen. Men då Gpu:n är rätt liten del av konsollens kostnad så kan bara en skillnad i prioriteringar göra stor skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
-GDDR5 kostar $88 enligt IHS, inte $186.
-Vad är det som är så lustigt med att Xboxens SoC kostar mer? Den har eSRAM utöver CPU/GPU på chippet och är som ett resultat större till ytan än PS4ans. Även dit du länkade har de Xboxens chip som dyrare:

-Minnet till Xboxen har de uppskattat till $60?
Japp läste fel. Jag nämde esram i ett tidigare inlägg och det verkar rimligt. Det är intressant att kostnaden för gddr5+APU bara motsvarar ungefär hälften av matrialkostnaden, i fallet med ps4 så hade de kunnat få ut dubbla grafik+cpu prestandan till en kostnadsökning på strax över 1000kr.
Senast redigerad av adolf512 2013-12-13 kl. 21:38.
Citera
2013-12-21, 00:58
Medlem
Okej, ni som har/haft tillgång till både Xbone och PS4, vilken föredrar ni so far? Själv har jag båda och the winner i mitt tycke är helt klart PS4.

Jag är väldigt besviken på XBOX1-kontrollen, markant sämre än 360-kontrollen. Tycker den är för liten, dåliga triggers, för höga styrspakar. PS4-kontrollen är solklar vinnare här.

Tycker även att PS4 har det bättre interfacet JUST NU, väldigt snabbt och user-friendly. Det win8 inspirerade xbox interfacet känns betydligt laggigare, och röststyrningen fungerar sådär.

I det stora hela är jag faktiskt lite besviken på Xboxen, känns mer som den är i ett beta stadie medan PS4an känns som en mer färdig och gedigen produkt.
Citera
2013-12-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Okej, ni som har/haft tillgång till både Xbone och PS4, vilken föredrar ni so far? Själv har jag båda och the winner i mitt tycke är helt klart PS4.

Jag är väldigt besviken på XBOX1-kontrollen, markant sämre än 360-kontrollen. Tycker den är för liten, dåliga triggers, för höga styrspakar. PS4-kontrollen är solklar vinnare här.

Tycker även att PS4 har det bättre interfacet JUST NU, väldigt snabbt och user-friendly. Det win8 inspirerade xbox interfacet känns betydligt laggigare, och röststyrningen fungerar sådär.

I det stora hela är jag faktiskt lite besviken på Xboxen, känns mer som den är i ett beta stadie medan PS4an känns som en mer färdig och gedigen produkt.

Du som verkar vara en sansad person som även testat båda konsolerna. Kan du möjligtvis ge mig svar på en fråga.
Vilka funktioner med x1 gör konsolen mer till en allt i allo maskin med tanke på multimedia funktionerna förutom tv delen än ps4. Ser detta uttalande gång på gång, men har aldrig fått något riktigt svar från någon. Det pratas bara om tv, skype och fantasy League... Även fått svar om typ MS tydliga riktning med konsolen och alla dess multimedia funktioner. Men har aldrig fått exempel på dessa funktioner eller konkreta svar angående MS "riktning".

Skrivet från mobil så ursäktar för menings uppbyggnad och eventuella stavfel på förhand.
Citera
2013-12-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrAg00nEn
Du som verkar vara en sansad person som även testat båda konsolerna. Kan du möjligtvis ge mig svar på en fråga.
Vilka funktioner med x1 gör konsolen mer till en allt i allo maskin med tanke på multimedia funktionerna förutom tv delen än ps4. Ser detta uttalande gång på gång, men har aldrig fått något riktigt svar från någon. Det pratas bara om tv, skype och fantasy League... Även fått svar om typ MS tydliga riktning med konsolen och alla dess multimedia funktioner. Men har aldrig fått exempel på dessa funktioner eller konkreta svar angående MS "riktning".

Skrivet från mobil så ursäktar för menings uppbyggnad och eventuella stavfel på förhand.

Jag är faktiskt inte så insatt i multimedia-biten, är mest intresserad av spelen. Men jag vet inte riktigt vad X1 har som inte PS4 har eller kommer ha i framtiden. Kanske Skype, även om det sagts att PS4 kanske kommer få det. I vilket fall så känner jag att jag hellre använder datorn till youtube, surfande, musik etc.
Citera
2013-12-22, 17:04
Medlem
Kommer nog köpa en ps4 nu i januari men undrar om det finns något datum då det kommer en version på gta 5 till ps4? Vill kunna spela det men känns waste att köpa ps3 nu bara för det spelet.
Citera
2013-12-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Kommer nog köpa en ps4 nu i januari men undrar om det finns något datum då det kommer en version på gta 5 till ps4? Vill kunna spela det men känns waste att köpa ps3 nu bara för det spelet.

Det är inte bekräftat att det kommer komma överhuvudtaget så ingen idé att vänta på det.
Citera
2013-12-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittbyxor
Det är inte bekräftat att det kommer komma överhuvudtaget så ingen idé att vänta på det.

Är det så? Stört om dom inte släpper det till ps4 ju... Tack för svaret
Citera
2013-12-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Är det så? Stört om dom inte släpper det till ps4 ju... Tack för svaret

Ja, tyvärr så är det så. Tycker också det är lite märkligt att de inte släpper det till PS4. Vem vet, kanske kommer det någon gång under nästa år.
Citera
2013-12-30, 03:14
Medlem
Jag har testat webbläsaren på Wii U och ps4.
Det enda negativa med Wii Us webbläsare är att det inte går att ta sig ur mobil facebook, men annars så är den snabbare och lättare att manövrera än ps4:ans webbläsare. Det är ju självklart lättare att använda då wii U har gamepadens skärm och stylus till förfogande.

Men hur är webbläsaren på Xbox One? Knäcker den ps4:ans webbläsare också? Själv föredrar jag faktiskt att använda ps4ans webbläsare eftersom jag tar mig in på facebook där när jag snabbt skall checka läget samt till SVTplay. Wii U duger bra till porrfilm
Citera
2014-01-07, 19:22
Medlem
Nu har både MS och Sony berättat hur de sålde förra året:

PS4: 4,2 miljoner
Xbox One: 3 miljoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem