2010-01-05, 00:54
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Wii har 512mb och erbjuder dig att lagra på SD minnen coh USB.
Min framtid är SSD och sen mer lagring via USB. Samma som Wii fast större mängd och mer modern teknik.
Så nej, det är ett naturligt steg. Wiis 512mb är NAND vilken är grunden samma som SSD fast SSD är bättre i prestandard.
Mhm, gotcha!
Citat:
Du underskattar hastigheten i SSD, vi snackar inte 10 sekunder skillnad i laddning utan möjligheten till 0 sekunder.

Dagen spel är begränsade till DVD, därför få är större. Nästa generation lär inte ha denna begränsning i lagring men tyvärr är transfer raten på BluRay inte mycket bättre än DVD. Därför kräver PS3 spel idag installation, något som kan förbigås med SSD.

Specca i konsol finns inte idag pga begränsningar, tar för mycket ram, med SSD så skulle det kunna vara möjligt och att spela in utan prestandard förlust.

Jag snackar SSD för att de över tiden kommer vara billigare en traditionell disk. Än en gång, en traditionell disk har ett fix price medan en SSD blir billiagre varje gång tillverkningstekniken krymper, aka Moors lag. Den billigast SSD lösningen redan idag är billigare än den billigaste traditionella hårddisken, i produktionskostnad.

Seå det handlar inte bara om var konsumenten ska ha utan även en metod att få ner kostnaden.
Du överskattar SSD. Det är 10-15 sekunder det handlar om & då tänker jag att man går från dagens 10-15 sekunder laddnings ner till 0 sekunder. Jag vet inte vilka spel du har spelat men dom jag spelar tar det 10-15 sekunder att ladda banan & allt efter att jag tryckt på "play/start".

DVD-DL är det som gäller för 360 & Wii, alltså är dom inte begränsade till DVD & PS3an har Blu-Ray.

SSD kommer säkert bli något i framtiden, men inte nästa generation. Det behövs helt enkelt inte.
Citera
2010-01-05, 00:57
Lite tankar kring SSD är att det på mindre än 2 år redan slagit ur den traditionella hårddisken på 2 fronter.

1. Prestanda. En SSD slår en traditionell på alla fronter, system som byggs för prestanda kör SSD, mest för pengarna helt enkelt.

2. Storlek. SSD kan göras enormt litet, vilket ingen vanlig disk kan pga komponentens uppbyggnad. Vad har vi i våra mobiler? flashminnen eller hårddiskar? De tunnaste och minsta bärbara samma sak. Vitalt för konsoler som man vill göra mindre.

3. Förbrukning. Drar mindre el. Vitalt för konsoler då värmen är ett problem. Standard i mobiler för NAND och ger bättre batteritid i bärbara.

4. Statisk. Helt oberörd för stötar. Vitalt för mobiler, mp3 spelar och mobila enheter då rörelse aldrig är fatalt.

5. Inga rörliga delar. En PC kan aldrig vara helt tyst utan SSD. Många HTPC användare kör det idag. Bra för konsoler också.

6. Lägre minsta kostnad. I takt med att halvledartekniken blir mindre, precis som för CPUer, så halveras kostnaden för tillverkningen vart annat år för exakt samma kapacitet. En traditionell hårddisk kan inte göra detta utan bara öka densiteten på skivan (därför Sony o MS hellre lägger in större disk än sänker pris).

Vad är kvar?

Pris/gb och om en 32gb SSD för 2 år sen gick på 600 dollar och en 80gb idag går på 200 dollar. Ja vart tror ni vi är om 2 år?
Citera
2010-01-05, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Mhm, gotcha!
Du överskattar SSD. Det är 10-15 sekunder det handlar om & då tänker jag att man går från dagens 10-15 sekunder laddnings ner till 0 sekunder. Jag vet inte vilka spel du har spelat men dom jag spelar tar det 10-15 sekunder att ladda banan & allt efter att jag tryckt på "play/start".

DVD-DL är det som gäller för 360 & Wii, alltså är dom inte begränsade till DVD & PS3an har Blu-Ray.

SSD kommer säkert bli något i framtiden, men inte nästa generation. Det behövs helt enkelt inte.

DVD är DL och SL dumass. DVD kan dock delas upp i DVD-SL och DVD-DL. Och dessa sjunger ändå på sin sista vers. Sen använder nästan inget Wii spel DL skivor. Med tanke på att fler spel kommer på 2 skivor hos 360 och att den låter som fan när den läser konstant så vet jag inte om man ska vara nöjd med att fortsätta ha DVD-spelare i nästa generations konsoler.

Än en gång. det är mer än laddningstid.

1. Mindre kostnad då du ersätter NAND och hårddisk.
2. Mindre plats.
3. Mindre värmeutveckling
4. Större möjlighet till sänkt produktionskostnad

Jag får väl ge dig angående laddning tider:
http://www.lensoftruth.com/?p=16930 -> 30s
http://www.lensoftruth.com/?p=16618 - > 30s
http://www.lensoftruth.com/?p=16415 - > 22s + 4 minuter instllation
http://www.lensoftruth.com/?p=16236 - > 15-40s

Så mindre load time och ingen installations tid. Antar du kör 360, för på PS3 är det numera installation på nästan alla vilket gör att man får vänta en eller flera minuter första gånger för att äns spela.
Citera
2010-01-05, 01:08
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
DVD är DL dumass. DVD kan dock delas upp i DVD-SL och DVD-DL. Och dessa sjunger

2. Mindre plats.

Så mindre load time och ingen installations tid. Antar du kör 360, för på PS3 är det numera installation på nästan alla vilket gör att man får vänta en eller flera minuter första gånger för att äns spela.
Vad menar du med ingen installationstid? Du måste väl fortfarande installera spelet från lagringsmediat du har med dig från affären? Eller tänkte du att det skulle vara USB3-minnen?
Citera
2010-01-05, 01:11
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Vad menar du med ingen installationstid? Du måste väl fortfarande installera spelet från lagringsmediat du har med dig från affären? Eller tänkte du att det skulle vara USB3-minnen?

Read/Write fördelarna på SSD gör att du mer eller mindre kan streama in spelet på disken utan att köra en direkt installation. Diskens förmåga att läsa försämras ej om du skriver till den samtidigt. Du har installationer idag för att den traditionella hårddisken kan inte skriva in en massa och läsa en massa samtidigt. Däörför installeras allt vitalt först sen körs det.

Med SSD så kan t ex under introt buffra in Level 1 och när du spelar level 1 så buffras Level 2 in utan att det påverkar läshastigheten.

Tänker vi oss nerladdade spel så är det ännu enklare.
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-05 kl. 01:16.
Citera
2010-01-05, 01:15
Citat:
Jag förstår. Att SSD är the shit är ju helt klart, intressant att den även klarar av såpass många rewrites, efter länken ovan är den ett klart alternativ till cachenyttjande (vilket var min enda tvekan innan jag fick länken).

Hoppas det inte blir olika prissegment bara, en SKU med en konfiguration (som Wii idag) och med möjlighet att ansluta extra lagring alt. ha det via NAS.

Fast det där kommer aldrig hända, det är alldeles för smidigt för att de tre puckona till konsoltillverkare ska kunna lyckas med något sådant.

Det ultimata hade varit att skippa Läsare och Hårddisk och låta användaren antingen köpa det löst eller koppla in det via befintliga saker som han har.

Vi sitter nästan alla på hårddiskar och dvd-spelare idag i våra datorer, detta borde en konsol kunna få access till via nätverket eller USB. På så vis kan man göra en enormt liten maskin (läsaren tar upp rätt mycket plats och lika så disken) till ett väldigt lågt grundpris (hos PS3 står läsaren och hårddisken för stor del av kostnaderna).

Sen kan man välja om du vill köpa spelen via internet eller på skiva.
Citera
2010-01-05, 01:20
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
DVD är DL och SL dumass. DVD kan dock delas upp i DVD-SL och DVD-DL. Och dessa sjunger ändå på sin sista vers. Sen använder nästan inget Wii spel DL skivor. Med tanke på att fler spel kommer på 2 skivor hos 360 och att den låter som fan när den läser konstant så vet jag inte om man ska vara nöjd med att fortsätta ha DVD-spelare i nästa generations konsoler.
Erhm.. "dumbass" ska det vara. Ska du klanka ner på någon så gör det rätt, dumbass! Har du källor på att fler & fler spel kommer på 2 skivor på 360n eller är det något du har drömt om?
Citat:

2. Mindre plats.

Kör med både 360 & Wii, man köper inte en undermålig konsol liksom, men det är fortfarande i princip aldrig mer än 10-15 sekunder från att jag tryckt på "play/start" tills jag kan börja spela. Visst finns det skräckexempel med 30 sekunder laddningstid men det är rätt ovanligt bland spelen jag spelat.

Ett tips; Spänn av lite. SSDns tid i konsoler är inte här ännu. Deras tid kommer men inte i nästa generation.
Citera
2010-01-05, 01:21
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Read/Write fördelarna på SSD gör att du mer eller mindre kan streama in spelet på disken utan att köra en direkt installation. Diskens förmåga att läsa försämras ej om du skriver till den samtidigt. Du har installationer idag för att den traditionella hårddisken kan inte skriva in en massa och läsa en massa samtidigt. Däörför installeras allt vitalt först sen körs det.

Med SSD så kan t ex under introt buffra in Level 1 och när du spelar level 1 så buffras Level 2 in utan att det påverkar läshastigheten.

Tänker vi oss nerladdade spel så är det ännu enklare.
Ah, check. Jag tänkte aldrig att man kunde börja spela spelet direkt när man stoppade i skivan.

Att skippa skiva lär dock inte hända nästa generation, du kräver helt enkelt för mycket av gemene konsument för att det skall fungera galant.
Citera
2010-01-05, 01:23
Citat:
Erhm.. "dumbass" ska det vara. Ska du klanka ner på någon så gör det rätt, dumbass! Har du källor på att fler & fler spel kommer på 2 skivor på 360n eller är det något du har drömt om?
Kör med både 360 & Wii, man köper inte en undermålig konsol liksom, men det är fortfarande i princip aldrig mer än 10-15 sekunder från att jag tryckt på "play/start" tills jag kan börja spela. Visst finns det skräckexempel med 30 sekunder laddningstid men det är rätt ovanligt bland spelen jag spelat.

Forza 3 - Halo ODST - Rage - FFXIII för att jämföra med endast jrpg innan. Tror dock aldrig det blir en trend men det blir omöjligt att hålla kvar vid DVD till nästa generation då texturer med mera blir större.

Som sagt, häng inte upp dig på laddningstiden, det är inte enda anledning som jag sa, se det som en bonus om det nu inte spelar någon roll. För mindre laddning kan väl knappast vara dåligt?
Citera
2010-01-05, 01:26
Citat:
Ah, check. Jag tänkte aldrig att man kunde börja spela spelet direkt när man stoppade i skivan.

Att skippa skiva lär dock inte hända nästa generation, du kräver helt enkelt för mycket av gemene konsument för att det skall fungera galant.

Sant, men att börja vid valmöjlighet är alltid en start.

I teorin kan MS och spelutvecklarna ta ut ett mindre pris med bättre marginal än ett tryckt ex i butik. Dels inga mellanhänder och dels inga fysiska kostnader eller transport.

Dessutom dödar man begagnat marknaden vilket många utvecklare nog skulle lee åt, även om det är dåligt för oss.

Säg att man kör 10 dollar billigare på nerladdningsbara spel och släpper de samtidigt, tror många skulle börja byta då. Kan kör nästan bara Steam för PC spel nu.
Citera
2010-01-05, 01:34
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Sant, men att börja vid valmöjlighet är alltid en start.

I teorin kan MS och spelutvecklarna ta ut ett mindre pris med bättre marginal än ett tryckt ex i butik. Dels inga mellanhänder och dels inga fysiska kostnader eller transport.

Dessutom dödar man begagnat marknaden vilket många utvecklare nog skulle lee åt, även om det är dåligt för oss.

Säg att man kör 10 dollar billigare på nerladdningsbara spel och släpper de samtidigt, tror många skulle börja byta då. Kan kör nästan bara Steam för PC spel nu.
Fast då kommer varenda butik klaga eftersom kunder försvinner.
Citera
2010-01-05, 01:36
Citat:
Ett tips; Spänn av lite. SSDns tid i konsoler är inte här ännu. Deras tid kommer men inte i nästa generation.

Med tanke på att Wii helt kör med det (NAND flash är grunden i SSD), MS har 512mb i Arcade och både PS3/360 kör sitt OS i det så tror jag nog du nog missat att försmaken av det redan är här.

Tror Xbox 1 hade 512kb NAND. Nu sitter den på 512mb. Steget att pumpa upp det till flera Gb är inte långt. Som sagt så sitter det 8/16/32gb NAND i nästan alla mobiler t ex osv.

Så SSD i nästa generation är nästan ett säkert kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in