• 1
  • 2
2010-02-09, 23:01
Medlem
lens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
fr min del r det nr dom dissar Dan Brown (frfattaren till 'DaVinci koden'), lyssnar p jazz bara fr att det skr som knivar i ronen p mnga. Gr p poesifrelsningar, gillar att diskutera penseldragen p nn tavla mlad av en schizofren knarkande mlare som tog livet av sig genom att dricka jord.

osv osv etc etc.

Ja, vad d, r det fel och tycka Dan Brown r skit eller? Jag tycker du ger uttryck fr ett, vad ska man sga, omvnt snobberi och frakt och innehav av en massa frdomar om folk som inte delar dina vrderingar av vad intressant, vrdefull kultur r.

Horace Engdahl sa en bra grej: "Den bredda kulturen r i morgon den smala och den smala kulturen r i morgon den bredda."

Om 100 r kommer knappt inte jvel veta vem Dan Brown r. Eller Dennis Lehane. Eller Jens Lapidus. Varfr? Drfr de som uppskattar den typen av bcker frbrukar det mer som en frbrukningsvara n litteratur.
Citera
2010-02-09, 23:08
Bannlyst
Ja, jag som jag lser filosofi, dikter och sk seris litteratur mm gr det av intresse, att utveckla mig sjlv. Kultursnobberi, mrkligt ord, r vl de som vill offentligt, i olika sorters sammanhang, vill briljera med vad de lst. Det r vl inget fel att lsa deckare som frsrtelse, det r varken bttre eller smre n att lsa dikter av tex Bo Bergman eller dylikt.
Citera
2010-02-09, 23:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
fr min del r det nr dom dissar Dan Brown (frfattaren till 'DaVinci koden'), lyssnar p jazz bara fr att det skr som knivar i ronen p mnga. Gr p poesifrelsningar, gillar att diskutera penseldragen p nn tavla mlad av en schizofren knarkande mlare som tog livet av sig genom att dricka jord.

osv osv etc etc.

Det du skriver r en form av kultursnobberi dr du ser ner p dem som tycker poesi och konstmlningar r intressanta. Man kan vara intresserad av poesi och fina mlningar utan av vara kultursnobb. Kultursnobberi mer en attityd n en smak. Din attityd r fylld av kultursnobberi.
Citera
2010-02-09, 23:15
Medlem
superkorvens avatar
Dissa det mesta r kanske kultursnobberi.
Citera
2010-02-10, 15:34
Medlem
Daskmans avatar
De vilka gr att du knner dig exkluderad. Sartre och Dostojevskij hr snarast till massorna.
Citera
2010-02-10, 16:35
Medlem
Rotselleris avatar
Fr mig r en kultursnobb en person som anser sig vara frmer n andra mnniskor p grund av att han lst en viss bok eller lyssnar p en viss typ av musik. Han behver inte gilla (eller frst) boken i frga, det r inte det viktiga, det viktiga r att han har lst boken och r drfr bttre.

Sedan finns det mnniskor som anser det vara fult att vara intresserad av bcker, smalare filmer, en viss typ av musik eller konst och beskyller alla som r intresserade av dessa saker fr att vara just kultursnobbar. Fr mig handlar det allts inte om sjlva intresset utan att man mste ppeka det fr mnniskorna i sin nrhet och p s stt visa sin mrkvrdig.
Citera
2010-02-14, 22:07
Medlem
iluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Fr mig handlar det allts inte om sjlva intresset utan att man mste ppeka det fr mnniskorna i sin nrhet och p s stt visa sin mrkvrdig.
Hur vet du det ?

Det handlar vl mer om din sjlvknsla.

Kan det inte vara s att den bok jag just lser eller film jag just sett kan vcka ett intresse fr den, dem, som jag berttar det fr. Lika mycket som jag ev fr nr ngot r berttat fr mig. Vad det n m vara. Det r ju upp till var och en att fnga upp eller dissa.
Citera
2010-02-14, 22:49
Medlem
Bystskuggas avatar
Kultursnobberi r vl att rata kultur som man inte anser tillhra det kulturella finrummet av just den anledningen. Begreppet finkultur har dock mer elasticitet n en nylonstrumpa.
Citera
2010-02-15, 00:21
Medlem
bookmans avatar
Att bro p.....

http://www.youtube.com/watch?v=0H_9qQzrx_M
Citera
2010-02-15, 02:28
Medlem
Citat:

osv osv etc etc.

Dvs alla som uppskattar vissa typer av kulturella uttryck som du sjlv ser ner p?
Bortsett frn att du verkar vara helt omedveten om din egen snobbighet s verkar du vara en typisk kultursnobb.

OT: Tror du p allvar att ngon lyssnar p knivjazz fr att det skr i ronen p "mnga" (ls: Creger)?
Vi som tycker om sn musik gr det naturligtvis fr att det skr i vra egna ron. Hll dig till Melodifestivalen och Dan Brown, och lt oss diskutera penseldrag ifred.
Citera
2010-02-22, 11:52
Medlem
Kurt.Stubins avatar
Nja, att lsa de stora verken ser jag inte som kultursnobberi. Det r snarare en vilja till att allmnbilda sig, att upptcka ngot; prva det som lskas av s mnga. Jag tycker inte det r fel att lsa dessa bcker, har sjlv gjort det. Det r en del av den vsterlndska kanonen, och att lsa dem "bara drfr att" r ett legitimt skl. Vilka andra skl finns, och behver man verkligen motivera varfr man vljer att lsa en bok?

Kultursnobberi fr mig r nr man intar en position man inte kan frsvara. Ofrmgan till att betrakta sina stndpunkter utifrn bottnar i att man inte har frstelse fr andra perspektiv. Att man enbart skt sig till kretsar dr man vet att en viss sorts sikter accepteras fr att sedan stnga drren mot omvrlden. En naiv frnekelse infr verkligheten, en omedvetenhet ver sin egen trngsynthet och bristande bildning; det r fr mig kultursnobberi - srskilt om personen ifrga upplever sig som det motsatta; vidsynt och bildad, det r snarare sorglig humor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in