• 1
  • 2
2010-01-02, 06:24
Medlem
gizas avatar
Jag har märkt att ABBAs rökta musslor har betydligt högre näringsvärden (protein:20, kolhydrat:6,fett:13) än de vanliga konserverade musslorna (protein:17, kolhydrat:3,5, fett:3,5) och detta är efter avrunnen vikt och utan olja.

Vad beror detta på ?

Varför är just de rökta musslorna så väldigt mycket fetare än de vanliga ?
Citera
2010-01-02, 06:59
Medlem
Bellossoms avatar
Rökningen torkar ut musslan. Om man tar bort vatten kommer näringsvärdet per 100 g att öka.
Citera
2010-01-02, 11:10
Medlem
Hispers avatar
OT raderat. Kommentarer om avatarer etc är inte att anse som ämne för tråden. Har man inget vettigare att skriva -> Låt bli att skriva öht.

/Mod
Citera
2010-01-02, 11:23
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Rökningen torkar ut musslan. Om man tar bort vatten kommer näringsvärdet per 100 g att öka.
Men det förklarar inte de opropotionerliga skillnaderna i fetthalten.

"Avrunnen vikt" är ju en sak, men även "ätbar del" är ett begrepp som används vid bestämming av ett livsmedels näringsinnehåll.

Från siffrorna skulle jag anta att orökta musslor ligger i vattenlag och rökta i oljelag, varvid en del av oljan följer med även då musslorna är "avrunna".
Är det så?
Citera
2010-01-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Men det förklarar inte de opropotionerliga skillnaderna i fetthalten.

"Avrunnen vikt" är ju en sak, men även "ätbar del" är ett begrepp som används vid bestämming av ett livsmedels näringsinnehåll.

Från siffrorna skulle jag anta att orökta musslor ligger i vattenlag och rökta i oljelag, varvid en del av oljan följer med även då musslorna är "avrunna".
Är det så?

En rökning innebär en slags tillagning. Beroende på tillagningsmetod tas vatten upp eller avdunstas. Vid rökning avdunstar väl vatten och andelen protein och fett per 100g (procent) ökar alltså. Procentdelen av de olika näringsvärdena ändras alltså. Inget konstigt i det. Jämför med torkad frukt mot färsk frukt t.ex.
Senast redigerad av Thalia2 2010-01-02 kl. 11:42.
Citera
2010-01-02, 14:07
Medlem
meepers avatar
Oljan.
Citera
2010-01-02, 15:46
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thalia2
En rökning innebär en slags tillagning. Beroende på tillagningsmetod tas vatten upp eller avdunstas. Vid rökning avdunstar väl vatten och andelen protein och fett per 100g (procent) ökar alltså. Procentdelen av de olika näringsvärdena ändras alltså. Inget konstigt i det. Jämför med torkad frukt mot färsk frukt t.ex.
Läs mitt inlägg en gång till (eller fler vid behov) och kom sen med ett vettigt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Oljan.
Ja, det var ju ett uttömmande svar.
Senast redigerad av SpaceCat 2010-01-02 kl. 15:49.
Citera
2010-01-02, 16:52
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg en gång till (eller fler vid behov) och kom sen med ett vettigt svar.

Om du verkligen vill ha svar på din fråga skulle du kanske få lite fler svar om du förklarade vad vi som skrivit i tråden förstår fel istället för att skriva "Läs igen".

Så, vilka två produkter vill du jämföra? Är båda rökta varav den ena ligger i olja och den andra i vatten eller är en rökt den andra inte och de ligger i samma lag? Eller är det samma produkt varav den ena är av märket ABBA och den andra av något annat märke?
Citera
2010-01-02, 18:08
Medlem
meepers avatar
Citat:

Ja, det var ju ett uttömmande svar.

Ja, det var ett uttömmande svar just för att det är orsaken. De rökta ligger i olja (alltså i fett) och de orökta ligger i vatten (inte i fett), därav den högre fatthalten i de rökta. Visst verkar också själva rökningen uttorkande, och ger således ett högre näringsvärde allt annat lika, men här är det lagen som är den viktigaste faktorn.

Själv tycker jag det borde vara självklart för de flesta, men vad vet jag.
Citera
2010-01-02, 18:13
Medlem
gizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Ja, det var ett uttömmande svar just för att det är orsaken. De rökta ligger i olja (alltså i fett) och de orökta ligger i vatten (inte i fett), därav den högre fatthalten i de rökta. Visst verkar också själva rökningen uttorkande, och ger således ett högre näringsvärde allt annat lika, men här är det lagen som är den viktigaste faktorn.

Själv tycker jag det borde vara självklart för de flesta, men vad vet jag.

Men varför står det isåfall på förpackningen att näringsvärdena är utan olja ?
Citera
2010-01-02, 18:15
Medlem
gizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thalia2
Om du verkligen vill ha svar på din fråga skulle du kanske få lite fler svar om du förklarade vad vi som skrivit i tråden förstår fel istället för att skriva "Läs igen".

Så, vilka två produkter vill du jämföra? Är båda rökta varav den ena ligger i olja och den andra i vatten eller är en rökt den andra inte och de ligger i samma lag? Eller är det samma produkt varav den ena är av märket ABBA och den andra av något annat märke?

Jämförelsen syftar på att den rökta ligger i olja och de konserverade i vatten, men på förpackningen står det näringsvärden utan olja och utan vattenlag.
Citera
2010-01-02, 18:26
Medlem
gizas avatar
Jag har kommit fram till att den betydligt högre fetthalten har att göra med att de ligger i olja.

Jag jämförde med tonfisk som ligger i olja och tonfisk i vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in