Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-01, 13:11
  #1
Medlem
brolijas avatar
Detta var det första året jag handlade med aktier och nu när jag loggar in såhär första dagen på året saknas tillgångar från igår.. Senast jag handlade var dagen innan julafton, alltså kan det inte röra sig om en courtage avgift?

Ett exempel på hur fel det är just nu:

Africa Oil:
Gav 1,11
Kurs just nu 1,20
Antal aktier: 1000
Avkastning: -236 sek - Enligt avanza

Courtaget gick på 201 sek vid köpet. Aktien har stigit 0,09 cad sedan köpet och jag har 1000 aktier, jag ser utan miniräknare att detta är fel..

Hur kan det stå att jag har gått minus 236 sek? Är det någon årlig avgift på avanza hos kanadensiska bolag?
__________________
Senast redigerad av brolija 2010-01-01 kl. 13:28.
Citera
2010-01-01, 14:26
  #2
Avstängd
Har du kapitalförsäkring?

Har du det så drar dom av 1.2% på det du har på kontot.

Sedan är ju köpavgiften för aktier i Canada SVINDYR!

Kanadensiska värdepapper
Courtage 0,30 % 0,29 % 0,28 % 0,27 %
Minimicourtage 29 CAD 29 CAD 29 CAD 29 CAD
Minimicourtage via mäklare 69 CAD 69 CAD 69 CAD 69 CAD

29CAD = 200kr
Citera
2010-01-01, 14:28
  #3
Avstängd
en sak till....

Valuta förändringar påverkar ju också....

Valuta +/-% Senast
CAD/SEK -1,38 6,81
2010-01-01
Citera
2010-01-01, 15:08
  #4
Medlem
brolijas avatar
tack för svaren, det är inte valutan som är felet, inte heller courtage. Eller åtminstone inte vad jag vet om, jag tror det är någon nyårsavgift? Jag sitter inte i en kapitalförsäkring..

Uträkningen av tex som ovan nämnda africa oil är helt fel, samma med några andra aktier i min portfölj
Citera
2010-01-01, 15:26
  #5
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
tack för svaren, det är inte valutan som är felet, inte heller courtage. Eller åtminstone inte vad jag vet om, jag tror det är någon nyårsavgift? Jag sitter inte i en kapitalförsäkring..

Uträkningen av tex som ovan nämnda africa oil är helt fel, samma med några andra aktier i min portfölj

Som jag förstod det som så kollade du kontot i går och i dag så är du minus utan att ha handlat något?

Det har ju varit en hel del helgdagar efter julafton, så det kan mycket väl vara att man inte dragit eventuella avgifter förens nu.

Courtage och valutaväxlingen sker i slutet av dagen, om jag fattat det rätt. Sen med tanke på helgdagarna så kanske dom inte har uppdaterat det förens just nu.

Men kontakta dom så får du säkerligen ett logiskt svar.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-01, 16:34
  #6
Avstängd
CAD har totalt försvagats med 2.3% sedan julafton.
även idag försämras kursen...
Citera
2010-01-02, 02:43
  #7
Medlem
bernankes avatar
Lyckat att betala nästan 20% av köpeskillingen i courtage..

Om du har fått notan på transaktionen kan du ju se exakt vilka belopp som har gått till vad. Courtage, valutakurs och kanske skatten är det som lurar.
Citera
2010-01-02, 02:54
  #8
Medlem
brolijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Lyckat att betala nästan 20% av köpeskillingen i courtage..

Om du har fått notan på transaktionen kan du ju se exakt vilka belopp som har gått till vad. Courtage, valutakurs och kanske skatten är det som lurar.

Nu vet ju inte jag hur du fick 2,5% courtage till nästan 20% men happy new year!

Förövrigt så loggade jag in nyligen och fick se att allt stämde igen, jag hade fått ca 1300 sek mer i tillgångar och siffrorna klickade i uträkningarna. Skumt..
Citera
2010-01-03, 00:51
  #9
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Nu vet ju inte jag hur du fick 2,5% courtage till nästan 20% men happy new year!

Förövrigt så loggade jag in nyligen och fick se att allt stämde igen, jag hade fått ca 1300 sek mer i tillgångar och siffrorna klickade i uträkningarna. Skumt..
Ah, kursen var angiven i CAD... ursäkta! Men 2,5% är likväl mycket för en enskild transaktion.
Citera
2010-01-03, 02:23
  #10
Medlem
brolijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ah, kursen var angiven i CAD... ursäkta! Men 2,5% är likväl mycket för en enskild transaktion.

Skulle kanske ha skrivit in det efteråt, mina mattelärare har genom åren klagat konstant på sånt här. Det är snarare jag som ska be om ursäkt.

Jo 2,5% är mycket, dock svårt att minska den då jag inte sitter på något kapital utan kör in lönen varje månad. Jag har väll en 45 år kvar tills jag slipper jobba så i längden känns det som att det kvittar. Dock har jag lärt mig att sätta lönen på 1 aktie istället för att dela upp den på 3 aktier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback