Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Varje egenskap som utvecklas medför en förlust av en annan. Om vi benämner en egenskap 'E: så medför denna minst en förlust av 'icke E'. Det var detta jag reagerade på när Menpalla argumenterade för att en vinst i antibiotikaresistens var en förlust.
Fast näe...
Evolutionen bygger ju egenskaper på varandra hos en art som människan. Man behöver inte betala för en nyutvecklad egenskap.
Citat:
Vad vi anser vara vinster eller förluster är irrelevant.
Det finns inga andra vinster eller förluster än de vi rubricerar som just vinst eller förlust. Om vi inte ens kan definiera vad som är en gynnsam egenskap och därmed skiljer den från något annat ur evolutionsperspektiv, då kan man undra vad teorin består av. Att påstå att en nedärvd egenskap är fördelaktig bara för att den är nedärvd, det är per definition cirkelresonemang.
Citat:
Det ökar förmågan att reproducera. Det är allt som räknas.
En egenskap som ökar dödlighet hos både mor och barn vid födsel, rejält också, är motsatsen till att öka förmågan att reproducera sig. Dock så kan det ju ha haft med vår resning att göra, det ser ut som att ett smalare bäcken underlättar att gå på två ben.
Det är ändå svårt att se den långa kedja av utbredd etablering som måste föregått den slutliga formen. Att alla mellansteg, där man fick allt trängre bäcken samt en gradvis ökad rörlighet i höftled(om vi antar det som fördelen). Den ökade dödligheten borde ha sållat ut mutationen tidigt.
Citat:
Men visst finns en del konstigt.
Väldigt konstigt. Evolutionsteorin är en teori där vi accepterar mycket obesvarade frågor och ibland rena motsägelser. Inte sällan så förklaras sådant med cirkelresonemanget att om det är nedärvt så är det en evolutionär fördel.
Teorin är framgångsrik och funktionell, den lär hålla i framtiden också. Jag tror dock att det endast är en del av sanningen och misstänker att det finns principer bakom som är universella och bottnar i termodynamiska deterministiska funktioner. Min åsikt är att vi inte vinner något på att se biologiskt liv som något undantagsfall från resten av universum där allting kan förklaras logiskt.
Så jag vill hellre säga att inget är konstigt alls.
Citat:
Förmågan att äta rått kött är nog en konstig förlust. Kanske är det vårt smaksinne som gjort att det fått stryka på foten?
Det är ju inga problem att äta rått kött?
I viss form är det ju gott. Sushi kan ju klassas som rått kött, det äts över hela världen.
Citat:
Malignt melanom är nog inte en så utslagande faktor. Snittålder att drabbas är 55 år. En bit efter att klimakteriet infaller. Men visst skulle det kunna vara. Afrikaner har ju mörk hy.
Det fetade lär ju spela in, men på en stekhet savann så lär ju en sådan förändring ha ökat dödligheten och då vid lägre ålder. Det märkliga ligger i att utveckla gener med sårbarhet för något som är närvarande hela tiden.
Eftersom arv påstås uppstå i könsceller och inte hudceller så funkar ju inte förklaringen att det skulle bidra till mutationshastigheten heller.
Citat:
Vad kan anledningen till detta vara? Kan selektionen ha haft ett finger med där? Det känns rätt troligt. Om en starkare sol skulle medföra fler fertila offer.
Det är denna gissningslek som jag inte gillar i en vetenskaplig teori.
Det här är mer den linje som jag lutar åt:
Solen var varmare förr vilket betyder kortare våglängder i dess ljus / det var konstant fler solstormar, vilket ger större andel UV-ljus och röntgenstrålning. När solljuset kom över en viss tröskel och minskade sin andel i UV-spektrat så uppstod utrymme(triggades) för en mutation där en annorlunda hud-konstruktion med bättre egenskaper som t.ex. ökad kylförmåga, som endast kan uppstå när gener för UV-skydd inte är styrande.
Det hade varit i linje med hur vi observerar andra förändringar hos död materia i universum, där vi för det mesta kan logiskt förklara ett tillstånd. Eftersom vi bara består av död materia så ser jag egentligen inget skäl till att gissa sig fram och använda cirkelresonemang.
Min hållning är snarare att en mutation/genetisk fördelaktig förändring, är oundviklig under givna förutsättningar.