2016-08-27, 17:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ett enklare och mer greppbart argument är att i alla de universum som skapas som denna jämvikt inte uppkommer finns det inga som kan ställa dessa frågor då de kollapsat eller slitits sönder till intet.

Du sätter alltså den antropiska principen i högsätet. Det kan man naturligvis göra, men finns det en teori som inte tvingar oss att ta till det argumentet är det ju bara bra.
Citera
2016-08-27, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller att Gud skapat öht?
allt skapat är bevis på en intelligent skapare. lär dig logik.
Citera
2016-08-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
allt skapat är bevis på en intelligent skapare. lär dig logik.
Ja, allt skapat är bevis för en skapare. Behöver inte vara intelligent.
Citera
2016-08-28, 03:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dagens teori förutsäger likformighet efter inflationseran, men det beror ju på att den tillkom för att förklara homogeniteten och isotropin i det synliga universum. Skulle man finna belägg för en mer storskalig struktur kan man säkert modifiera teorin så att den även förklarar de nya observationerna. Det är ju så vetenskapliga teorier utvecklas. Först hittar man nya data som inte ryms inom den gamla teorin, sedan modifierar man teorin.

Vi kan förmodligen aldrig kan bli säkra på hur en teori som ger en perfekt beskrivning av hela universum ser ut eftersom det finns gränser för vad vi kan observera. Men vi kan åtminstone fastställa om inflationsteorin i någon version ger en bra lokal beskrivning av hur det för oss synliga universum kan ha uppkommit.
Vi kan inte bli säkra och då det är en filosofisk hypotes.
Den är inte möjlig att testa empiriskt för hela universum och då är vi tillbaka där jag började du studerar inte neutriner om du vill uttala dig om jordens geologi och topografi.

I övrigt upprepar du mest bara vad jag redan skrivit.
Vad jag vänder mig emot är att applicera detta på hela universum.
Det är inte vetenskap, så enkelt är det.
Citera
2016-08-28, 12:47
Medlem
qbits avatar
Citat:
Det du hävdar är ju helt i enlighet med den kosmologiska principen att universum är homogent och isotropt sett över stora avstånd inget snack om det men då talar vi om det synliga universum.

Men man har ju hittat supercluster med en enorm koncentration av galaxer som sträcker sig över enorma avstånd men då menade man att detta var en normal fluktuation och då är det ju allt som vanligt igen.

Men min största brasklapp är att om inflationsteorin är korrekt så är universum minst 10^23 ggr större än vårt synliga universum troligen typ 10^50 sett kosmologer tippa ända upp på 10^80 ggr.

Om vi sätter det lite i proportion till vår begreppsvärld så betänk att en väteatom är 1 Å.
Det är 10^-10 m, kärnan 10^-15 m.

Betänk detta, kosmologerna uttalar sig om något som är motsvarande om en geolog uttalade sig om hur jorden ser ut genom att studera 1MV neutriner 2 * 10^-23, kvarkar är betydligt större i sammanhanget. Talar vi om ett universum som är 10^35 ggr större är vi nere på plancklängder för att hitta en ekvivalent och sedan upphör vår begreppsvärld i mikrokosmos. ...

Helt korrekt är våra kosmologiska modeller baserat på det data som kommer ur den del av universum vi kan observera, vilket förmodligen som du påpekar är en mycket liten bråkdel av vårt totala universum, och frågeställningen hur statistiskt representativ den del av universum vi kan observera är i jämförelse med övriga universum är absolut relevant. Och vill även tillägga att en annan problematik är hur mycket relevant information som skulle kunna ställa våra kosmologiska modeller på sin ända har försvunnit bakom horisonten av vårt observerbara universum.

Därför håller jag med dig om att man måste ha en mycket stor portion ödmjukhet och förstå att universum kan mycket väl ha en mycket mer komplex struktur än vad vår ”enkla” kosmologiska standardmodell postulerar.

Citat:
... Så min poäng är att vi kan inte ens med den minsta uns av säkerhet uttala oss om hur universum ser ut, det synliga med någorlunda säkerhet men går vi över för att påstå något om universum i sin helhet är din och min åsikt lika god som för vilken namnkunnig kosmolog som helst.

För vi tittar på en liten neutrino som bäst och hävdar hur resten av universum ser ut.
Det funkar inte imho.

Jag känner inte till någon annan metod att skapa kosmologiska förklaringsmodeller om vårt universum än att utgå från det data vi har tillgång till från den del av universum vi kan observera. Jag anser att en kosmologisk modell baserat på det universum vi kan observera har större sannolikhet att kunna förklara universum än en kosmologisk modell baserat på ren och skär spekulation.

Den kosmologiska principen (d.v.s. att universum är homogen och isotrop på storskaliga nivåer) är grundläggande antaganden i den kosmologiska standardmodellen, och med dessa få antaganden har man lyckats skapa en modell som tycks förklara en stor mängd data från den del av universum vi kan observera. Och så länge observationerna tycks stödja den kosmologiska principen och standardmodellen, anser jag att det är rimligt att tills vidare förklara vårt universum utifrån dessa modeller.

Men där jag verkligen håller med dig är att man måste ha en mycket stor portion ödmjukhet och vara medveten om att det finns stora osäkerhetsfaktorer i dessa modeller och dess underliggande antaganden, och vara öppen för att det kan vara fundamentala fel i dessa modeller.

Givetvis ökar osäkerheten då man gör förutsägelser om vårt icke observerbara universum baserat på de modeller som man härlett ur den delen av universum som vi kunnat observera. Detta beror på hur statistiskt representativ den del av universum vi kan observera är i förhållande till vårt övriga universum.

För att inte tala om osäkerheten då man försöker göra förutsägelser angående hypotetiska parallella universa baserat på våra observationer och hypotetiska förklaringsmodeller med dess underliggande antaganden.
Senast redigerad av qbit 2016-08-28 kl. 13:46.
Citera
2016-08-29, 11:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jaså du tycker det, det får du väl tycka om du vill.
Förklara gärna konkret post för post nästa gång du svarar var jag har fel istället för att komma med svepande dravel är du snäll.
Dravel? Mitt inlägg var långt men vänligt. Ska du bara reagera defensivt, får det vara för min del. Läs på själv nästa gång istället.

Citat:
Vad jag vänder mig emot är att applicera detta på hela universum.
Det är inte vetenskap, så enkelt är det.
Yepp. Att ingen har talat om det för Einstein och Hawking och Susskind m fl amatörer?
Citera
2016-08-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Varje egenskap som utvecklas medför en förlust av en annan. Om vi benämner en egenskap 'E: så medför denna minst en förlust av 'icke E'. Det var detta jag reagerade på när Menpalla argumenterade för att en vinst i antibiotikaresistens var en förlust.

Fast näe...

Evolutionen bygger ju egenskaper på varandra hos en art som människan. Man behöver inte betala för en nyutvecklad egenskap.

Citat:
Vad vi anser vara vinster eller förluster är irrelevant.

Det finns inga andra vinster eller förluster än de vi rubricerar som just vinst eller förlust. Om vi inte ens kan definiera vad som är en gynnsam egenskap och därmed skiljer den från något annat ur evolutionsperspektiv, då kan man undra vad teorin består av. Att påstå att en nedärvd egenskap är fördelaktig bara för att den är nedärvd, det är per definition cirkelresonemang.
Citat:
Det ökar förmågan att reproducera. Det är allt som räknas.

En egenskap som ökar dödlighet hos både mor och barn vid födsel, rejält också, är motsatsen till att öka förmågan att reproducera sig. Dock så kan det ju ha haft med vår resning att göra, det ser ut som att ett smalare bäcken underlättar att gå på två ben.

Det är ändå svårt att se den långa kedja av utbredd etablering som måste föregått den slutliga formen. Att alla mellansteg, där man fick allt trängre bäcken samt en gradvis ökad rörlighet i höftled(om vi antar det som fördelen). Den ökade dödligheten borde ha sållat ut mutationen tidigt.
Citat:
Men visst finns en del konstigt.

Väldigt konstigt. Evolutionsteorin är en teori där vi accepterar mycket obesvarade frågor och ibland rena motsägelser. Inte sällan så förklaras sådant med cirkelresonemanget att om det är nedärvt så är det en evolutionär fördel.

Teorin är framgångsrik och funktionell, den lär hålla i framtiden också. Jag tror dock att det endast är en del av sanningen och misstänker att det finns principer bakom som är universella och bottnar i termodynamiska deterministiska funktioner. Min åsikt är att vi inte vinner något på att se biologiskt liv som något undantagsfall från resten av universum där allting kan förklaras logiskt.

Så jag vill hellre säga att inget är konstigt alls.

Citat:
Förmågan att äta rått kött är nog en konstig förlust. Kanske är det vårt smaksinne som gjort att det fått stryka på foten?

Det är ju inga problem att äta rått kött?
I viss form är det ju gott. Sushi kan ju klassas som rått kött, det äts över hela världen.

Citat:
Malignt melanom är nog inte en så utslagande faktor. Snittålder att drabbas är 55 år. En bit efter att klimakteriet infaller. Men visst skulle det kunna vara. Afrikaner har ju mörk hy.

Det fetade lär ju spela in, men på en stekhet savann så lär ju en sådan förändring ha ökat dödligheten och då vid lägre ålder. Det märkliga ligger i att utveckla gener med sårbarhet för något som är närvarande hela tiden.

Eftersom arv påstås uppstå i könsceller och inte hudceller så funkar ju inte förklaringen att det skulle bidra till mutationshastigheten heller.

Citat:
Vad kan anledningen till detta vara? Kan selektionen ha haft ett finger med där? Det känns rätt troligt. Om en starkare sol skulle medföra fler fertila offer.

Det är denna gissningslek som jag inte gillar i en vetenskaplig teori.

Det här är mer den linje som jag lutar åt:

Solen var varmare förr vilket betyder kortare våglängder i dess ljus / det var konstant fler solstormar, vilket ger större andel UV-ljus och röntgenstrålning. När solljuset kom över en viss tröskel och minskade sin andel i UV-spektrat så uppstod utrymme(triggades) för en mutation där en annorlunda hud-konstruktion med bättre egenskaper som t.ex. ökad kylförmåga, som endast kan uppstå när gener för UV-skydd inte är styrande.

Det hade varit i linje med hur vi observerar andra förändringar hos död materia i universum, där vi för det mesta kan logiskt förklara ett tillstånd. Eftersom vi bara består av död materia så ser jag egentligen inget skäl till att gissa sig fram och använda cirkelresonemang.

Min hållning är snarare att en mutation/genetisk fördelaktig förändring, är oundviklig under givna förutsättningar.
Senast redigerad av bottenslam 2016-08-30 kl. 16:57.
Citera
2016-08-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag ser problem med att du använder ord som "förinställning" och "konstruerad". Konkurrens har alltid funnits där det funnits liv. Alla organismer har inte haft samma förutsättningar att reproducera.

Liv är ett tveksamt begrepp. Det finns bara död materia och vi saknar stöd för att biologisk materia ska betraktas annorlunda än annan materia.

Frågan är vad konkurrens är ett uttryck för.

Är selektion något som endast behandlar biologiska funktioner eller är det universellt?

Om selektion uppstod med biologiskt liv så blir det ju en knepig cirkelargumentation där definitionen av en fördelaktig egenskap blir subjektiv. Jag trodde ändå att de flesta ansåg att selektion är ett uttryck för en universell princip som i såfall rimligtvis bör vara i linje med termodynamiska funktioner.

Oavsett, biologiskt liv måste existera av den anledningen, att det är det mest energieffektiva tillståndet som maximerar entropi.

Citat:
Fin halmgubbe. Dessutom off topic. Du kan läsa mina tidigare svar i rätt tråd. Läs tills du förstår.

Nu verkar ju mitt inlägg vara borttaget men du gnällde ju på avsaknad av stöd för någons påstående kring evolution. Du har ju själv inga problem med att ställa dig bakom en teori som saknar allt stöd i vetenskap och dessutom motsägs av observationer.

Lite hederlighet skulle vara klädsamt.
Citera
2016-08-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew

Well, det finns ju absolut ingenting som någonsin upptäckts som på något sätt pekar emot "gud" (som dessutom är ett dåligt definierat begrepp), så, oddsen är väl nära på noll som det ser ut nu? Jag är öppen för bevis dock..

Det beror på hur man ser det. Om vi tar en av beskrivningarna av Gud som exempel: att han har skapat jorden.

Eftersom allt som finns på jordytan är en produkt av solljus, allt liv etc, så är solen ganska utpekad som det som har skapat "allt". Likt beskrivningar som säger att gud finns överallt så är solen överallt. Eftersom allt på jordytan består av solenergi.

Själen skulle kunna motsvaras av den elektromagnetiska signatur som finns bakom varje livsform.

Människan är att betrakta som praktiskt taget allsmäktig med vår förmåga att manifestera våra tankar i verkligheten och även genom vår förmåga att göra det som tidigare var omöjligt, möjligt.

Beskrivningarna av gud finns representerade överallt i verkligheten och till och med vetenskapen. Det brukar dock alltid vara många som tycker att filmen(verkligheten) är mycket sämre än boken och religiösa människor vill ofta inte ha en verklig motsvarighet, då kan de inte leva i sin fantasi längre.
Citera
2016-09-02, 09:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Dravel? Mitt inlägg var långt men vänligt. Ska du bara reagera defensivt, får det vara för min del. Läs på själv nästa gång istället.
Skiter väl i hur långt ditt inlägg är hävdar du att jag blandar ihop saker så bör du kunna redogöra för vad det är annars ägnar du dig åt dravel.

Citat:
Yepp. Att ingen har talat om det för Einstein och Hawking och Susskind m fl amatörer?
Att du verkar lida av något mentalt handikapp som får dig att tro att dessa människor skulle uttala sig med auktoritet om något de inte kan uttala sig om kan jag inte göra något åt.
Dessa vanföreställningar tar du upp med din VC inte med mig, jag är ingen läkare.
Citera
2016-09-02, 09:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Helt korrekt är våra kosmologiska modeller baserat på det data som kommer ur den del av universum vi kan observera, vilket förmodligen som du påpekar är en mycket liten bråkdel av vårt totala universum, och frågeställningen hur statistiskt representativ den del av universum vi kan observera är i jämförelse med övriga universum är absolut relevant. Och vill även tillägga att en annan problematik är hur mycket relevant information som skulle kunna ställa våra kosmologiska modeller på sin ända har försvunnit bakom horisonten av vårt observerbara universum.

Därför håller jag med dig om att man måste ha en mycket stor portion ödmjukhet och förstå att universum kan mycket väl ha en mycket mer komplex struktur än vad vår ”enkla” kosmologiska standardmodell postulerar.

Jag känner inte till någon annan metod att skapa kosmologiska förklaringsmodeller om vårt universum än att utgå från det data vi har tillgång till från den del av universum vi kan observera. Jag anser att en kosmologisk modell baserat på det universum vi kan observera har större sannolikhet att kunna förklara universum än en kosmologisk modell baserat på ren och skär spekulation.

Den kosmologiska principen (d.v.s. att universum är homogen och isotrop på storskaliga nivåer) är grundläggande antaganden i den kosmologiska standardmodellen, och med dessa få antaganden har man lyckats skapa en modell som tycks förklara en stor mängd data från den del av universum vi kan observera. Och så länge observationerna tycks stödja den kosmologiska principen och standardmodellen, anser jag att det är rimligt att tills vidare förklara vårt universum utifrån dessa modeller.

Men där jag verkligen håller med dig är att man måste ha en mycket stor portion ödmjukhet och vara medveten om att det finns stora osäkerhetsfaktorer i dessa modeller och dess underliggande antaganden, och vara öppen för att det kan vara fundamentala fel i dessa modeller.

Givetvis ökar osäkerheten då man gör förutsägelser om vårt icke observerbara universum baserat på de modeller som man härlett ur den delen av universum som vi kunnat observera. Detta beror på hur statistiskt representativ den del av universum vi kan observera är i förhållande till vårt övriga universum.

För att inte tala om osäkerheten då man försöker göra förutsägelser angående hypotetiska parallella universa baserat på våra observationer och hypotetiska förklaringsmodeller med dess underliggande antaganden.
Jag håller med dig i allt det du skriver jag gör samma sak när jag söker den rimligaste förklaringsmodellen. Men jag har som sagt en visshet om dessa antagandens begränsningar.
Citera
2016-09-02, 10:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Skiter väl i hur långt ditt inlägg är hävdar du att jag blandar ihop saker så bör du kunna redogöra för vad det är annars ägnar du dig åt dravel.
Redogjorde var precis vad jag gjorde. Men du har tydligen inte växt ur pekbokstadiet, så då var ju texten alldeles för lång.

Citat:
Att du verkar lida av något mentalt handikapp som får dig att tro att dessa människor skulle uttala sig med auktoritet om något de inte kan uttala sig om kan jag inte göra något åt.
Dessa vanföreställningar tar du upp med din VC inte med mig, jag är ingen läkare.
Polarn, nu har du ju glömt att ta din medicin igen. Du har fradga i mungipan och din tunga dinglar ju utanför munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in