Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Jag har redan läst länken tidigare (PZ Myers är en kunnig biolog som definitivt kan sin sak).
I vilket fall så håller jag med om att PZ Myers syn definitivt är försvarbar. Om du menar att du delar hans syn till 100% så köper jag det men måste nog be att få fråga vad den sista veckans diskussioner om pokerhänder och buskar engentligen har handlat om. Speciellt de här stycket har jag svårt att få ihop med ditt repeterade argument om att urvalet inte ens indirekt kan påverka den biologiska utveckligen:
"Please note: this does not deny that the selection shapes specific traits in a species occurs — we do undergo evolutionary adaptation! It merely says that most of the genetic changes are random. We have to use specific analysis techniques, like the McDonald/Kreitman test, to detect the signature of selection out of the background noise of mutation."
...och ännu intressantare kanske; Hur menar du att Myers, Nei och Shapiro på något sätt styrker idén om Intelligent Design? Låter till exempel citatet nedan (från artikeln du länkade till) som något du håller med om? Du kan inte köpa Myers syn på urval utan att också köpa ORSAKEN till hans syn på urvalet, vilket är observationen av en stor andel neutrala mutationer.
"Further, protein structure and function may not be as precisely dependent on specific amino acid sequences as many people assume: there are key regulatory and active sites within proteins that are extremely sensitive to small amino acid changes, but other parts of the protein may be much more fault tolerant. That means that under neutral theory, we have to recognize that beige bar, which are mutations that have no effect on fitness."
Jag har i flera års tid försökt att förklara att den bild som media och läromedel försöker marknadsföra angående det naturliga urvalets möjligheter att påverka uppkomsten, förändringen och utvecklingen av genetiska informationen är mycket missvisande och t o m direkt felaktig.
Jag har försökt förklara att detta ger en felaktig förståelse för hur evolutionsteorin skall ha kunnat fungera i verkligheten. Jag har också försökt tydliggöra vilken roll mutationerna har kunnat spela och vilken roll urvalet har kunnat spela.
Och dessa roller som jag presenterat överensstämmer ganska väl med alla dessa herrars (Nei, Shapiro, Myers, Koonin och Larry Moran m fl ) syn på hur evolutionsteorin skall ha fungerat.
Ni har ganska ihärdigt försökt protestera mot det jag försökt förklara.
Givetvis förstår jag att ni är misstänksamma mot mina argument eftersom ni vet att jag är kristen. Men nu när det kommer från evolutionister och ateister måste det ju ändå gå att smälta och ta till sig.
Som jag talat om tidigare så tror ja ju inte alls på evolutionsteorin som förklaringsmodell. Och delar alltså inte alls dessa herrars tilltro till mutationernas och slumpens förmåga att skapa specificerad komplex information. Men jag delar i stort hur de menar att vi skall förstå mutationernas och det naturliga urvalets olika möjligheter att påverka utvecklingen i ljuset av den kunskap som vetenskapen gett oss.
stebe2