Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Men visst måste man väl kunna diskutera evolutionsteorin. Det är precis som den teorin ska skyddas, den är liksom helig. Men vad säger du om det här, var börjar evolutionsteorin att gälla? Utklippt från passagen.
Jag tror...
...att obbas slutkläm beskriver den evolutionistiska reträtten ganska bra: "Evolutionsteorin har ingenting med livets ursprung att göra och påverkas därför inte av detta".
Evolution har alltså bara med liv att göra, säger obbas. Själv utelämnas själva definitionen av liv. När började det? Räcker det med molekyler som bygger upp sig själva till en större komplexitet eller startar livet först med självproducerande molekyler som skapar kopior av sig själva? Eller startade livet helt enkelt då den första cellen bildades, med RNA, DNA och färdiga proteiner? När träder det naturliga urvalet in i bilden?
Evolutionsteorin är utan konkurrens den mest ovetenskapliga av alla naturvetenskapliga teorier. Den påstår mycket, men den definierar ingenting. Det är bekvämt att göra detta för att på så sätt lämna grunden till sin egen teori åt sitt eget öde och slippa ge svar, men det är knappast seriöst för en teori som påstår sig kunna förklara anledningen till varför vi sitter här idag.
Varför måste man definiera starten för liv? Många försöker och många tycker olika. Varför inte bara anse att det är en gradient från inget liv till liv, på samma sätt som en del saker inte lever, en del lever och en del kanske faller mitt emellan. Är virus liv för dig? Varför eller varför inte? Är prioner det? Vad du än tycker kan jag garanterat argumentera mot din åsikt. Om jag vore religiös skulle detta vara oändligt enkelt, men vi kan ta det på en naturvetenskaplig nivå om du vill.
Jag är för övrigt övertygad om att några av er, kanske du, som här läser ordet prion inte vet vad det är och slår upp ordet. Att alla inte vet vad det är är en självklarhet, men det är skrämmande är om du själv gör det eftersom du borde ha denna kunskap är om du ämnar diskutera dessa frågor.
Det är för övrigt bra att du fastslår det fetstilade. Själv är jag ödmjuk och erkänner att jag inte på långa vägar kan tillräckligt mycket, ens inom mitt fält, för att kunna stå för att säga så om en teori, vilken teori som helst. Naturvetenskapen är rätt stor.
Notera att jag inte tar ställning till vare sig ditt eller datt och kan gott se nyttan med att definiera liv som så.