2010-01-16, 21:00
Medlem
FjodorDs avatar
@maximon: Hur förklarar du skillnaden mellan dessa finska alkoholistråttor och andra råttor?
Forksarna menar att råttors och människors hjärnor är så lika att man kan dra slutsatser om människors beteende utifrån hur råttor reagerar. (detta avsnitt börjar 7.45 in i filmen, och avsnittet om finska alkoholistråttor efter 11.25)

http://svtplay.se/v/1704572/kysst_av_spriten/om_sarskilda_alkoholistrattor_-_ingrid_nylander__professor_i_farmaceutisk_farmako logi?sb,k116693,2,f ,-1
http://www.paihdelinkki.fi/informationssnuttar/246-alkoholism-och-arftlighet
Citera
2010-01-16, 21:05
Medlem
kmers avatar
Maximon:
Citat:
För de första så vet jag om alla bevisade hoxes för att försöka bevisa evolution.
Vet du vem det är som har bevisat att de är hoaxes då? Det är vetenskapen. Därför att vetenskapen är ärlig och ödmjuk (till skillnad från religionen).
Citat:
För de andra så tar de aldrig upp problemen med evolution och big bang i textbökerna i skolan vilket gör mig misstänksam.
Vilka problem talar du om?
Citat:
För de tredje så vet jag själv om en lärare som fick sparken för att hon under lektionstid förklarade vad bibeln sa under en religionskunskaps klass.
Det har (för det första) ingenting med evolutionsteorin att göra. För det andra är det förmodligen inte sant.
Citat:
För de fjärde så tycker jag att alla "bevis" för evolution är svara och kreationisternas förklaring till allt idag låter mer logisk.
Menar du att bevisen är svaga? Då har du inte satt dig in i dem. Tycker du att kreationisternas förklaringar är mer logiska så vet du inte vad logisk betyder.
Citat:
För de femte så förklarar bibeln även för oss 2500 år sedan om konflikten i israel och mycket annat som inte de kunde ha en aning om skulle hända.
Inga förutsägelser i bibeln har besannats.
Citat:
För de sjätte så sa bibeln att krista kommer bli hatade för att de tror på jesus i de sista dagarna.. och jag tycker de är precis vad som börjar hända.
Börjar hända? Kristna har aldrig någonsin i historien haft en starkare ställning än idag.

Många av dina punkter har ingenting med evolutionen att göra. Du vet det va?
Citera
2010-01-16, 21:05
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Sklettets struktur är perfekta för att passa dess funktioner som den behöver. Good design in other words. För att inte tala om de djuren som har ihåligt sklett.

Fel, fel, fel. Skeletten hos nu levande arter, t.ex. människan, är långt ifrån perfekta (finns en uppsjö problem som orsakas av dålig optimering hos människor t.ex, vi är helt enkelt inte fullständigt optimerade för vårt levnadssätt med upprätt gång osv). Ihåliga skelett, som hos fåglar t.ex, har gradvist utvecklats och det finns gott om fossila belägg för detta (dromeosaurider t.ex.).

Citat:
Men kan du förklara varför Kvastfeningen som levde för 400 milj år sedan finns idag exakt likadan som den fanns för 400 milj år sedan.

Inte exakt likadan, den påminner om tidigare kvastfeningar men tillhör en modernare grupp som nischat in sig utan att behöva ändra på sig alltför mycket. Lungfiskarna är också liknande varelser.

Citat:
Samma fisk som de sa va den första som började gå upp på land.

Idiot. Det är inte samma fisk(art) utan tillhör samma eller en liknande ordning som avgrenades och gav upphov till amfibierna.

Citat:
Resten av totalt intelligensbefriad text...

Fossiler har avhandlats tidigare, DNA har avhandlats tidigare, Lucy och Ida har avhandlats tidigare (de är alltså inte något evolutionsteorin behöver stödja sig på utan bara mediahyper på senare tid som i bästa fall kan ge ökad förståelse, i värsta fall inte indikerar något särskilt alls... Alltså besitter de inte förmågan att falsifiera/ogiltigförklara evolutionsteorin...), artificiell selektion är ett bevis för att egenskaper går att nedärvas om de favoriseras av miljön, alltså evolution at work och de molekylärbiologiska saker du attackerar sammanfattas och förklaras i stort av de inlägg som berört DNA osv.

Vad har du för IQ, egentligen?
Citera
2010-01-16, 21:09
Medlem
kmers avatar
Citat:
Nej de är de inte. De kom ju aldrig från en mutation?
Du vet alltså ingenting om evolutionen? Tror du att det bara är mutationer som skapar förändringar? I det här fallet berodde visserligen förändringen på just en mutation (oavsett om mutationen skedde i en gen kromosomen eller en gen utanför kromosomen). Evolution är adaptation och ingenting annat.

Ta reda på fakta istället. Lyssna inte på kreationisterna, allt de säger är fel (allt).
Citera
2010-01-16, 21:10
Medlem
kmers avatar
Maximon: Du är väldigt selektiv i vilka frågor du svarar på, men jag skulle verkligen vilja ha ett svar på detta, så jag postar det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Det var ingen stor flod 4400 år sedan. Och tideräkningen i bibeln går inte att lita på. Om du menar att bibeln är bokstavligt sann (på alla punkter) och att den faktiskt säger att människan skapades för ca 6000 år sedan. Hur förklarar du då att Josefs släktträd i Matteusevangeliet och i Lukasevangeliet ser helt olika ut? Antingen så är det inte en bokstavlig beskrivning av alla hans förfäder utan man har bara valt ut de "viktigaste", och i så fall kan släkttavlorna inte användas för att beräkna jordens ålder (därför att de inte är fullständiga), eller så är de bokstavliga beskrivningar av alla hans förfäder och då är (åtminstone) en av dem felaktig. Vilket leder till att bibeln inte är bokstavligt sann.

Så vilket av dessa två alternativ är det? Det finns inga fler än dessa två faktiskt: antingen är bibeln sann (och då säger den ingenting om jordens eller mänsklighetens ålder) eller så är den inte sann, och därför helt irrelevant.
Citera
2010-01-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorD
@maximon: Hur förklarar du skillnaden mellan dessa finska alkoholistråttor och andra råttor?
Forksarna menar att råttors och människors hjärnor är så lika att man kan dra slutsatser om människors beteende utifrån hur råttor reagerar. (detta avsnitt börjar 7.45 in i filmen, och avsnittet om finska alkoholistråttor efter 11.25)

http://svtplay.se/v/1704572/kysst_av_spriten/om_sarskilda_alkoholistrattor_-_ingrid_nylander__professor_i_farmaceutisk_farmako logi?sb,k116693,2,f ,-1
http://www.paihdelinkki.fi/informationssnuttar/246-alkoholism-och-arftlighet

Antagligen så är de nån form av urval. Jag ser inte att de utvecklas på nått sätt eller fått ny information i cellen.
Citera
2010-01-16, 21:22
Medlem
Citat:
Maximon:

Vet du vem det är som har bevisat att de är hoaxes då? Det är vetenskapen. Därför att vetenskapen är ärlig och ödmjuk (till skillnad från religionen).

Vilka problem talar du om?

Det har (för det första) ingenting med evolutionsteorin att göra. För det andra är det förmodligen inte sant.

Menar du att bevisen är svaga? Då har du inte satt dig in i dem. Tycker du att kreationisternas förklaringar är mer logiska så vet du inte vad logisk betyder.

Inga förutsägelser i bibeln har besannats.

Börjar hända? Kristna har aldrig någonsin i historien haft en starkare ställning än idag.

Många av dina punkter har ingenting med evolutionen att göra. Du vet det va?

Jag säger bara att jag inte gillar ideén av att de finns människor som så gärna vill att du ska tro på evolution att de gör hoxes. Och när de blir påkommna. Varför står de inte med nånstans i textbökerna?

Att allt borde snurra åt samma håll. men de gör dom inte. Och än idag försöker de ta reda på varför.

De är sant.

Jag känner allafall inte fått nått riktigt bra bevis än som övertygat mig än.

Du kan kolla på:

http://www.youtube.com/watch?v=zNhv0pA9E9Y&feature=PlayList&p=C3E755D0E51 22A83&index=0&playnext=1

och

http://www.youtube.com/watch?v=2ZDvJifzE7U

Jag anser att en riktig kristen är en sån som häldre skulle låta sig själv dödas än att neka sin tro för jesus och som tar hela bibeln bokstavligt. Och jag tror inte att de är många idag som har den tron.
Citera
2010-01-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Fel, fel, fel. Skeletten hos nu levande arter, t.ex. människan, är långt ifrån perfekta (finns en uppsjö problem som orsakas av dålig optimering hos människor t.ex, vi är helt enkelt inte fullständigt optimerade för vårt levnadssätt med upprätt gång osv). Ihåliga skelett, som hos fåglar t.ex, har gradvist utvecklats och det finns gott om fossila belägg för detta (dromeosaurider t.ex.).

Inte exakt likadan, den påminner om tidigare kvastfeningar men tillhör en modernare grupp som nischat in sig utan att behöva ändra på sig alltför mycket. Lungfiskarna är också liknande varelser.

Idiot. Det är inte samma fisk(art) utan tillhör samma eller en liknande ordning som avgrenades och gav upphov till amfibierna.

Fossiler har avhandlats tidigare, DNA har avhandlats tidigare, Lucy och Ida har avhandlats tidigare (de är alltså inte något evolutionsteorin behöver stödja sig på utan bara mediahyper på senare tid som i bästa fall kan ge ökad förståelse, i värsta fall inte indikerar något särskilt alls... Alltså besitter de inte förmågan att falsifiera/ogiltigförklara evolutionsteorin...), artificiell selektion är ett bevis för att egenskaper går att nedärvas om de favoriseras av miljön, alltså evolution at work och de molekylärbiologiska saker du attackerar sammanfattas och förklaras i stort av de inlägg som berört DNA osv.

Vad har du för IQ, egentligen?

Okej. du undviker mina frågor. Jag tar dom en och en. Så får du svara på dom.

Kan du förklara varför Kvastfeningen som levde för 400 milj år sedan finns idag exakt likadan som den fanns för 400 milj år sedan. Utan att ändra på sig de minsta.
Citera
2010-01-16, 21:28
Medlem
Citat:
Du vet alltså ingenting om evolutionen? Tror du att det bara är mutationer som skapar förändringar? I det här fallet berodde visserligen förändringen på just en mutation (oavsett om mutationen skedde i en gen kromosomen eller en gen utanför kromosomen). Evolution är adaptation och ingenting annat.

Ta reda på fakta istället. Lyssna inte på kreationisterna, allt de säger är fel (allt).

Evolution är inte adaptation. Förutom om du skulle säga att evolutionen gör att de KAN adaptera till sin miljö. De är allså nånting utifrån som gör att den adapterar.. och inte en blind mutation som råka va posetiv för den.
Citera
2010-01-16, 21:30
Medlem
Citat:
Maximon: Du är väldigt selektiv i vilka frågor du svarar på, men jag skulle verkligen vilja ha ett svar på detta, så jag postar det igen.

Jag svara inte på den eftersom att de är nått jag aldrig hört om. Så jag har aldrig kollat upp de tyvär. Vågar inte svara på nått innan jag kollat upp de.
Citera
2010-01-16, 21:32
Medlem
cephs avatar
Citat:

Kan du förklara varför Kvastfeningen som levde för 400 milj år sedan finns idag exakt likadan som den fanns för 400 milj år sedan. Utan att ändra på sig de minsta.

Jag undviker inga frågor. Kvastfeningen idag, alltså Latimeria (menadoensis, chalumnae) är inte samma art som någon av de kvastfeningar man känner från fossila lämningar.

Försök använda hjärnan lite, åtminstone.
Citera
2010-01-16, 21:33
Medlem
cephs avatar
Citat:

Snälla någon. Jag skrev följande:

Citat:
Ursprungligen postat av ceph

Idiot. Det är inte samma fisk(art)

Undviker inga frågor, som synes. Kvastfeningen idag, alltså Latimeria (menadoensis, chalumnae) är inte samma art som någon av de kvastfeningar man känner från fossila lämningar.

Försök använda hjärnan lite, åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in