2010-01-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zardas
Lite efterforskningar visar att Dean Kenyon mycket riktigt var en framstående forskare på 60 och 70-talet. Sen gick han och blev ungjordskreationist.

Det du, korsspindeln håller på med just nu, kallas för Argumentum ad verecundiam, eller auktoritetsargumentation. Det innebär att vi förväntas ta något för sant baserat på att en auktoritet säger att det är så.

Dels är det ett ickeargument; vem som tycker något har inget som helst värde för huruvida det är sant.

Dels är det allt för lätt att, om man skulle vilja gå på skenmålet, angripa Kenyons karaktär. Killen har för bövelen skrivit läroböcker i ID, och var som jag förstår det med och grundade Discovery institute. Det är lite som att hävda att gud finns för att påven säger det, eller att Sverige är världens bästa land för att Fredrik Reinfeldt säger det. Det kanske är sant, men man bör vara misstänksam, såväl Påven och Reinfeldt som Kenyon tjänar sitt uppehälle på det de försvarar.
Så du tror inte att det är sant att han fick sluta att undervisa?
Citera
2010-01-14, 21:46
Medlem
Det spelar ingen som helst roll för diskussionen.
Citera
2010-01-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Men evolutionen har ju inga bra bevis, man vet ju inte ens hur den första cellen blev till,
Vill inte vara petig men det är i matematiken man kan ha bevis. Och det pga att man där baserar allt på definitioner.

Vad gäller naturvetenskap kan man göra observationer och dra generella slutsatser ur dessa. Och så tycker man att slutsatserna är bra ifall de beskriver mätningarna enkelt och noggrant.

T ex är inte naturlagarna bevisade på något sätt. Skulle gravitationen ändra sig i morgon kan vi bara säga jaha.
Citera
2010-01-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zardas
Det spelar ingen som helst roll för diskussionen.
Det tycker du inte, så du tycker att det var rätt att han blev avsatt? Fick han inte nämna för studenterna "att forskarna tvistar om huruvida den kemiska evolutionen verkligen kunnat äga rum i jordens forntid?" Eller fick han inte nämna "de viktiga filosofiska frågor som kommer till sin spets vid diskussioner om ursprung?" Kelley vidhöll att Kenyon skulle undervisa i den dominerande vetenskapliga teorin. Kenyon svarade då "Jag undervisar i den dominerande vetenskapliga teorin. Men jag diskuterar också problem med denna teori och att vissa biologer tycker sig se bevis på ett intelligent ursprung. Tala om för mig vad som är fel med detta." Han fick inget svar, utan avstängdes.
Citera
2010-01-14, 23:24
Medlem
Ang kreation så är det inte möjligt att utesluta det.

Vi kan inte avgöra om universum som vi känner det skapades för tio minuter sedan. (Det är bara frågan om att ordna ett starttillstånd för energin + laddning + impuls etc).

Vi skulle kunna vara skapade som en labb av några elever i skolan, där labbassen just nu utvärderar om dom löst uppgiften. Givet att dessa elever med skolans utrustning har förmågan att dra igång ett universum, med vissa egenskaper.

Att fundera kring detta kan vara lite intellektuellt kul men ganska meningslöst. Vi har inga medel att avgöra någon kreation.

Diskuterar man evolutionen får man ha bivillkoret: givet att verkligheten följt de generaliserade observationer vi gjort och ingen skapat oss de senaste årmiljonerna.

Kan man då acceptera att det skett avel, växtförädling, och att det finns gener och sker mutationer, så borde man kunna acceptera ett visst mått av evolution. (Jag kan iaf tycka att den som hamnar i förnekelse har en hopplös förklaringsbörda).
Citera
2010-01-14, 23:29
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Det tycker du inte, så du tycker att det var rätt att han blev avsatt? Fick han inte nämna för studenterna "att forskarna tvistar om huruvida den kemiska evolutionen verkligen kunnat äga rum i jordens forntid?" Eller fick han inte nämna "de viktiga filosofiska frågor som kommer till sin spets vid diskussioner om ursprung?" Kelley vidhöll att Kenyon skulle undervisa i den dominerande vetenskapliga teorin. Kenyon svarade då "Jag undervisar i den dominerande vetenskapliga teorin. Men jag diskuterar också problem med denna teori och att vissa biologer tycker sig se bevis på ett intelligent ursprung. Tala om för mig vad som är fel med detta." Han fick inget svar, utan avstängdes.
Det var då ett evinnerligt ältande om denna Kenyons karriär som föreläsare/lärare.

Du har ju inte ens presenterat Kenyons argument ("bevis" tihi) som falsifierar evolution. Du hittade inga va? Oj, va knasigt det blev nu då?!
Citera
2010-01-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vill inte vara petig men det är i matematiken man kan ha bevis. Och det pga att man där baserar allt på definitioner.

Vad gäller naturvetenskap kan man göra observationer och dra generella slutsatser ur dessa. Och så tycker man att slutsatserna är bra ifall de beskriver mätningarna enkelt och noggrant.

T ex är inte naturlagarna bevisade på något sätt. Skulle gravitationen ändra sig i morgon kan vi bara säga jaha.
Så du menar att man med matematiken kan räkna ut hur den genetiska information kommit till?

Journalisten George Caylor skriver bl.a. för Press Media Group, LLC. Han mötte i New York molekylärbiologen Jeff, som skall beskriva sitt arbete och jag översätter ur Georges berättelse, publicerad i The Ledger.

George: Låter som ett ganska komplicerat arbete.

Jeff: Du kan inte föreställa dig hur komplicerat!

George: Pröva mig.

4.2.27 Jeff: Jag är som en redaktör …
Jeff: Jag är som en redaktör, som försöker finna ett stavfel i ett dokument som är större än fyra kompletta uppsättningar av Encyclopedia Britannica. Hundra volymer, tusen efter tusen sidor av små bokstäver.

4.2.28 George: Med en dator …
George: Med en dator kan du ju bara använda stavningskontrollen!

Jeff: Det finns ingen "stavningskontroll" eftersom vi inte vet ännu hur orden skall stavas. Vi vet inte helt säkert för vilket språk.

4.2.29 Jeff forts. Och det är inte bara stavfelen vi letar efter . Om något av skiljetecknen inte är på sin rätta plats, eller ett mellanrum sitter fel, eller ett grammatiskt fel föreligger, så har vi en mutation som kan orsaka en sjukdom.

4.2.30 George: Så hur bär du dig åt?

Jeff: Vi lär oss allt eftersom. Vi har redan läst två artiklar i den där encyklopedin och funnit några stavfel. Det kommer att bli lättare längre fram.

4.2.31
George: Hur har all denna genetiska information kommit till?

Jeff: Menar du - hände det bara sådär? Utvecklades den?

George: Bingo. Tror du att den evolverade?

4.2.32
Jeff: George, ingen i mitt yrke tror att den evolverade. Den är konstruerad av ett geni bortom alla genier och sån här information kan inte ha blivit skriven på något annat sätt. Papperet och bläcket skrev inte boken! När vi vet vad vi vet är det löjligt att tänka sig något annat.

4.2.33
George: Har du någonsin sagt det i något offentligt sammanhang, i en tidskrift eller så?

Jeff: Nej. Den bara evolverade.

George: Vadå? Du sa ju just nu till mig ...?

4.2.34 Jeff: Stopp där
Jeff: Stopp där. För att vara en molekylär biolog måste man hålla sig till två idiotier i alla lägen. Den ena, det skulle vara idiotiskt att tro på evolutionen när man har beviset för motsatsen framför näsan.

4.2.35
För det andra, skulle det vara idiotiskt att du inte trodde på evolutionen. Alla regeringsarbeten, forskningsanslag, antagandet av vetenskapliga skrifter, stora universitets föreläsningar - allt skulle upphöra. Jag skulle bli utan jobb, eller relegerad till de yttre områdena där jag inte kunde tjäna ihop till ett drägligt liv.

4.2.36
George: Jag tycker inte om att behöva säga det, men det låter som intellektuell oärlighet.

Jeff: Arbetet jag gör är hederligt. Vi kommer att hitta kurer för många av mänskighetens värsta sjukdomar. Men till dess så måste vi leva med "elefanten i vardagsrummet".

George: Vilken elefant?

4.2.37 Jeff: Skapelsen. Den är som en elefant i vardagsrummet
Jeff: Skapelsen. Den är som en elefant i vardagsrummet. Den går omkring, tar upp en förfärlig massa plats, trumpetar ljudligt, stöter ihop med oss, välter omkull saker, äter ett halvt ton med hö och luktar som en elefant. Och likväl måste vi svära att den inte är där!

4.2.38 George, avslutning
George: Jag använde inte Jeffs efternamn även om jag inte tror att så många New Yorkbor läser The Ledger. När allt kommer omkring så är ju Jeff en rekorderlig man som förtjänar att ha ett gott liv. Jag är bara lite putt över att vi tillåter att han blir hunsad av evolutionister.

4.2.39 Det får mig att längta till den dan när alla molekylärbiologer kan säga
Det får mig att längta till den dan när alla molekylär-biologer kommer att kunna säga: "Titta, det är en elefant i vårt vardagsrum! Kanske vi kan bli vän med den!"

4.2.40 Selektionsprocessen – koppla in bägge hjärnhalvorna nu
Klippt från Per Wikström
Senast redigerad av korsspindeln 2010-01-14 kl. 23:44.
Citera
2010-01-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det var då ett evinnerligt ältande om denna Kenyons karriär som föreläsare/lärare.

Du har ju inte ens presenterat Kenyons argument ("bevis" tihi) som falsifierar evolution. Du hittade inga va? Oj, va knasigt det blev nu då?!
Ja nu blev det knasigt, det var ju inte du som skullle svara på det här. Ursprungligen postat av korsspindeln
Citera
2010-01-14, 23:40
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
>10 print "bla bla bla";
>20 goto 10
>run
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Alltså, normalt är att införskaffa information och kortfattat presentera det med referens. Onormalt är att copypasta text rakt in i en post och räkna med att det är ett argument - ifall nu någon orkar traggla igenom skiten.
Citera
2010-01-14, 23:41
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ja nu blev det knasigt, det var ju inte du som skullle svara på det här. Ursprungligen postat av korsspindeln
du har fortfarande inte visat oss ett bevis för att evolutionsteorin är felaktig. kan du sluta skriva långa irrelevanta texter ingen läser och ge oss en förklaring vi inte kan motbevisa. tack.
Citera
2010-01-14, 23:44
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Hehe, inte jag som skulle svara? Är du 14 år eller?

Som jag sade, du ältar Kenyons karriär utan att ens presentera de argument som han har för att falsifiera evolution.
Citera
2010-01-14, 23:48
Medlem
Citat:
Så du menar att man med matematiken kan räkna ut hur den genetiska information kommit till?
Nej inte alls. Och jag förstår inte riktigt hur du kunde tro det.
Det jag skrev var att det är i matematiken bevis kan användas. Bevis kan man använda när man baserar allt på definitioner. Vad gäller naturvetenskap, religion etc går det inte att bevisa något.
Därför är det meningslöst att efterfråga bevis där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in