2010-01-15, 00:08
Medlem
seriouss avatar
Skulle fortfarande vilja veta varför du lägger ett sånt oerhört fokus på den mänskliga evolu... fel, uppkomsten som du nu gör. Varför inte kika lite på andra levande ting? Och vilka ting är levande enligt dig och har inga av dessa ting genomgått evolution? Vilken är den "minsta/största" nivån för vad liv är och vilka som eventuellt har utvecklats under den tid jorden har funnits (6000 år eller ett par miljarder, your call) och vad grundar du det på?

Tror att jag frågade om prioner och virus i någon annan tråd också, så ta gärna med dem också när du försöker förklara.
Citera
2010-01-15, 00:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Här kanske du får en funderare.
Att evolutionsparadigmet inte bara utgör ett vetenskapligt scenario, utan dessutom har religiösa övertoner, framgår mycket tydligt av hur "kättare", dvs oliktänkande, behandlas. Och med kättare menar jag då inte skapelsetroende kristna, de är väl närmast att likna vid "evolutionistiska hedningar", utan ärliga evolutionsforskare som på vetenskapliga grunder börjat tvivla på att en kombination av slump och naturlagar är tillräcklig för att förklara universums och livets uppkomst samt utvecklingen från encellig organism till människa. Den stridbare författaren och filosofen Arthur Koestler citerar i sin evolutionskritiska bok Janus — en sammanfattning den tidigare darwinisten Samuel Butler, när denne säger:

Jag angrep sedlighetens grunder i Erewhon och det brydde sig ingen det bittersta om. Jag rev upp min frälsares sår när han hängde på korset i The Fair Heaven och folk tyckte snarast om det. Men när jag attackerade mr Darwin var de på krigsstigen inom ett ögonblick.[1]
De starka och överdrivna reaktioner som även seriös kritik mot evolutionsläran ofta ger upphov till, är enligt min mening ett bevis för att den vetenskapliga grunden för denna teori är mycket svag, samtidigt som det visar hur oerhört viktig den är för den ateistiska och materialistiska livsåskådningen.
Samuel Butler var skönlitterär författare, inte forskare, och han levde mellan 1835 och 1902. Han hann alltså inte uppleva återupptäckten av den mendelska genetiken, som gav darwinismen en helt annan förklaringsmässig stadga.
Citera
2010-01-15, 00:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Det tycker du inte, så du tycker att det var rätt att han blev avsatt?
Huruvida en undervisande lärare har blivit avsatt med rätt eller orätt är fullkomligt ontressant för frågan om huruvida jorden är några miljarder år gammal eller några tusen år gammal, eller om de principer för arternas fortgående utveckling som Darwin lade fram ät giltiga eller ej. Ditt trollande här i tråden är faktiskt riktigt användbart - det fungerar alldeles utmärkt som provkarta på alla i retoriken existerande klassificerade argumentationsfel.

De forskare som inte tror på att "ursoppan" kunde frambringa liv brukar för övrigt inte tro på gudomlig skapelse eller intelligent design, eller förkasta den biologiska evolutionen från cellnivå, utan på någon panspermiehypotes - att livet kom till jorden utifrån rymden. Astrofysikern Fred Hoyle var ett exempel på den uppfattningen.
Citera
2010-01-15, 00:27
Moderator
Hamilkars avatar
Gudsbevis i allmänhet, och frågan om huruvida nära-döden-upplevelser kan användas som sådana är komplett, fullständigt och totalt OT i GM&E, och diskussion om detta har raderats drivvis.
/Mod.
Citera
2010-01-15, 01:59
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad gäller naturvetenskap, religion etc går det inte att bevisa något.
Därför är det meningslöst att efterfråga bevis där.

Jag vet att matematiker kan tycka att det är så, jag vet inte om jag håller med. Det finns enorma bevis för evolutionsteorin, bara för att man inte kan skriva att E=S*Q så innebär det inte att det inte finns bevis för att evolution existerar. Du menar att man inte kan bevisa att meios sker ex.v?
Citera
2010-01-15, 02:46
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jag vet att matematiker kan tycka att det är så, jag vet inte om jag håller med. Det finns enorma bevis för evolutionsteorin, bara för att man inte kan skriva att E=S*Q så innebär det inte att det inte finns bevis för att evolution existerar. Du menar att man inte kan bevisa att meios sker ex.v?
Gromph menar nog att matematiken är uppbygg på vedertagna sanningar (axiom) och att inom ramarna för detta kan man bevisa att något gäller (eller inte gäller). Naturvetenskapen har inte denna fundamentala "sanning" att stå på, då den grundas på empiri. Exempelvis så gäller Pythagoras sats fortfarande i precis samma utförande, men den Newtonsk:a fysiken är inte fullt beskrivande då Einsteins spec/allm. rel.teori förfinar det hela.
Citera
2010-01-15, 11:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Man kan lösa den där snarast semantiska konflikten genom att tala om matematiska bevis, och om belägg för evolutionens existens.
Citera
2010-01-15, 14:43
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan lösa den där snarast semantiska konflikten genom att tala om matematiska bevis, och om belägg för evolutionens existens.

Japp.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Gromph menar nog att matematiken är uppbygg på vedertagna sanningar (axiom) och att inom ramarna för detta kan man bevisa att något gäller (eller inte gäller). Naturvetenskapen har inte denna fundamentala "sanning" att stå på, då den grundas på empiri. Exempelvis så gäller Pythagoras sats fortfarande i precis samma utförande, men den Newtonsk:a fysiken är inte fullt beskrivande då Einsteins spec/allm. rel.teori förfinar det hela.

Japp.
Citera
2010-01-15, 14:51
Medlem
Jag sammanställde tidigare några bevis för evolutionsteorin (kan vara relevant i denna tråd): https://www.flashback.org/showpost.php?p=20703353&postcount=3031
Citera
2010-01-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag sammanställde tidigare några bevis för evolutionsteorin (kan vara relevant i denna tråd): https://www.flashback.org/showpost.php?p=20703353&postcount=3031
Det där om laktosintolerans som det stod om längst ner på sidan, är väl inte genetiskt, man kan lära sig att tåla mjölk ganska fort.
http://www.sciencedaily.com/releases/2000/01/000127082535.htm
Citera
2010-01-15, 17:03
Medlem
evolution

Nån som kan komma med 1 riktigt bra bevis för evolution eller big bang??

Va så exakt som möjligt.
Citera
2010-01-15, 17:10
Medlem
WhoFortyTwos avatar
men öh... för att facktan stämmer överens?

EDIT:

anars:

http://cdon.se/b%C3%B6cker/singh%2c_simon/big_bang_%3a_allt_du_beh%C3%B6ver_veta_om_universu ms_uppkomst_-_och_lite_till-4188195

http://cdon.se/b%C3%B6cker/title/search?q=evolution

Senast redigerad av WhoFortyTwo 2010-01-15 kl. 17:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in