Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Inom matematiken så brukar man inte bevisa axiomer och definitioner. Med hjälp av definitioner så utvidgar vi språket något och ett axiom är en så kallad grundsats, dvs. något man utgår ifrån för att bevisa någonting annat. Om man ska göra som du säger, att bevisa det man utgår ifrån, så är man tvungen att bevisa det man utgår ifrån för att bevisa det man utgick ifrån, och så kan man hålla på så där i all evighet för att aldrig komma fram till något vettigt. I slutändan så blir det hela meningslöst.
Jag vet vad ett axiom är, men "gud finns" kan inte användas som axiom för att bevisa att gud finns.
Citat:
Så först definierar man någonting och vanligtvis (dock inte alltid) så brukar en definition följas av några satser (påståenden) som antingen är sanna eller falska.
Här är min definition av Gud:
Definition 1.1. En Gud är summan av allting, den ursprungliga källan till alla energier. Han är gränslös, dvs. oändligt stor och har varken början eller slut. Universum och allt annat som inte kan uppfattas med våra grova sinnen, "ingår" i Honom. Allt du ser här på jorden, och jorden i sig själv och alla andra miljardtals stjärnor är manifestationer av Hans marginella energi. Alla levande varelser, som är av samma kvalitet som Han själv, är ytterst små delar av Honom.
Ja, så kan du ju definiera gud om du vill, men det finns ingenting som talar för att det du definierar är gud. Det kan lika gärna vara en definition av "allt". För att kalla det gud (i egenskap av konstruktör/skapare) krävs också att han tillskrivs ett medvetande. Och eftersom vi inte vet om detta medvetande finns så faller definitionen.
Citat:
Sats 1.2. Guds existens är sann.
Det är bara ett löst påstående. Existens finns, det kan vi vara överens om, men att denna existens ska definieras som en gud är vi inte överens om.
Citat:
Bevis: Enligt definitionen av Gud så är vi delar av Honom. Eftersom vi (delen) finns, och vi har ett medvetande som vi kan uppfatta verkligheten med, så måste Han (helheten) också finnas. Således är Hans existens sann. Beviset är klart.
Ja, men om man kan använda vilka premisser man vill så kan man bevisa vad som helst. Om premisserna kan ifrågasättas så är beviset inte giltigt. Och det går att ifrågasätta premissen "vi är små delar av honom" väldigt enkelt. Det enda du bevisar med detta argument är att
om vi är små delar av en större existens (som existerar) så är vi delar av en större existens som existerar. Det bevisar precis ingenting.
Citat:
Så nu vill jag se din definition av Guds icke-existens följt av ett påstående som är sant eller falskt.
Jag behöver inte definiera guds ickeexistens. Det är bara (alltid och utan undantag) existens som måste bevisas - ickeexistens kan inte bevisas (förutom lokalt) - existens
kan bevisas och det har du misslyckats med eftersom du förutsätter existensen när du försöker bevisa den.
Man kan inte använda vilka axiom som helst och tro att det man kommer fram till är sanningen. Axiomen måste nämligen vara sanna också. Tyvärr. Du får försöka igen.