2011-02-08, 08:36
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Men hur svårt skall det vara för er att fatta att om man definierar övergången mellan två olika blivande arter som det tillstånd där de inte längre kan reproducera sig med varandra så pratar man om högst ett par generationer runt denna punkt i en väldigt lång evolutionär process. Vi har nu haft 150 år på oss att observera:

(en okänd men garanterat större än 0 och sannolikt i storleksordningen 100 delmängd av) / (100 000 000 oberoende sådana händelser förlagda över ett väldigt långt tidsförlopp)

Dvs vi borde rent matematiskt ha kunnat gå ut i naturen och observera två morfologiskt extremt lika blivande nya arter och den punkt när dessa inte längre kan reproducera sig med varandra och då få se detta fenomen åtminstone ett par hundra gånger under dessa 150 år.

Era förnekanden och bortförklaringar ter sig i sammanhanget rent löjliga då de strider mot all logik.
Detta är ju gjort. Man har även dokumenterat det och skrivit spaltmeter om det.
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html
http://www.talkorigins.org/faqs/speciation.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Speciation

Jag tror att en stor anledning till motståndet du möter från andra användare är att det verkar ytterst underligt att du missat något som är väldigt väl dokumenterat med lättillgängliga källor på nätet. Man misstänker säkerligen (och med all rätt?) att du inte är intresserad att ta till dig informationen som är nödvändig för en konstruktiv diskussion.

Edit: Attans, Kmer hann före... så går det när man blir disträ...
Citera
2011-02-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Men hur svårt skall det vara för er att fatta att om man definierar övergången mellan två olika blivande arter som det tillstånd där de inte längre kan reproducera sig med varandra så pratar man om högst ett par generationer runt denna punkt i en väldigt lång evolutionär process. Vi har nu haft 150 år på oss att observera:

(en okänd men garanterat större än 0 och sannolikt i storleksordningen 100 delmängd av) / (100 000 000 oberoende sådana händelser förlagda över ett väldigt långt tidsförlopp)

Dvs vi borde rent matematiskt ha kunnat gå ut i naturen och observera två morfologiskt extremt lika blivande nya arter och den punkt när dessa inte längre kan reproducera sig med varandra och då få se detta fenomen åtminstone ett par hundra gånger under dessa 150 år.

Era förnekanden och bortförklaringar ter sig i sammanhanget rent löjliga då de strider mot all logik.

Finns ingen punkt!

Det är en långsam process över tusentals generationer.
Ett exempel. Om jag kan föröka mig lyckat med mina förfäder 10000 generationer bak. Men inte lika ofta efter det, då det oftare blir infertil avkomma eller missfall. Då sätter du en punkt för 10000 generationer sedan då det enligt dig sker ett artbyte. Men i själva verket så är de som levde då "samma art" som jag då de kan föröka sig med mig eller hur, men de kan till skillnad från mig föröka sig ytterligare 10000 generationer längre bak än vad jag kan, eftersom de är närmare släkt med dem. Förstår du? "Punkten" är alltid 10000 generationer ifrån den du mäter på, eftersom det är en gradvis process.

Det faktum att vi inte ser snabba artövergångar inom loppet av ett år som du vill, är snarare ett bevis FÖR evolutionsteorin, inte mot!

Som någon sa tidigare i tråden. Om du håller hand med din mor som håller hand med sin mor som håller hand med sin mor i 250000 generationer. Så kommer alla i din närhet vara samma art som du, och när du tittar längre bak så ser du att alla är samma art som de tusen närmaste de håller hand med, vart du än tittar! Men vart du än tittar så är ingen samma art som någon som är 30000 steg bort. Även fast alla tänkbara delsteg däremellan på bara tusen generationer är nästan helt lika. Förstår du?

Alltså, har vi 15 trilljarder arter så kommer alla dessa utvecklas så långsamt att du aldrig kan se någon skillnad inom loppet av några generationer. Det krävs överlag tiotusentals år för dem att utvecklas.

Angående övergångsarter och felande länkar så är alla djur vi ser övergångsarter och felande länkar. Vi är bara en del av en långsam övergång mellan dåtidsmänniskan och framtidsmänniskan.
Citera
2011-02-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Ett väldigt förvirrat inlägg, hörrödu! Jag fattar faktiskt inte alls vad det är för några skillnader du vill belysa i ditt inlägg och hur de motsäger det jag skrev om att allt liv delar samma ursprung.

Vad menar du till exempel med "reflaxin"? Jag googlade dessa bokstavskombinationer och fick en träff med en text som var identisk med den du här skrivit (eller rättare sagt klistrat in), fast skriven på passagens debattforum. Eller menar du om man jämför reflexerna, eller nåt annat helt irrelevant? På vilket sätt menar du mer specifikt att människan är mest lik en rocka genetiskt?
Ursäkta förklarade lite dåligt. Relaxin heter det, stimulerar tex livmoderkakan så att den vidgas när ett barn ska födas, calctitonin kalciumreglerande hormon. Det är alltså likheter och olikheter mellan olika organismer. Var det inte du som skrev om att DNA bevisar släktskap mellan olika organismer? Och jag svarar med att det blir bara ett enda kaos i släktträden, är det svårt att förstå?
Citera
2011-02-08, 12:57
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Ursäkta förklarade lite dåligt. Relaxin heter det, stimulerar tex livmoderkakan så att den vidgas när ett barn ska födas, calctitonin kalciumreglerande hormon. Det är alltså likheter och olikheter mellan olika organismer. Var det inte du som skrev om att DNA bevisar släktskap mellan olika organismer? Och jag svarar med att det blir bara ett enda kaos i släktträden, är det svårt att förstå?
DNA bevisar vårt släktskap, ja. Mönstret av likheter och skillnader bevisar det. Att olika saker hos en organism är olika mycket lika motsäger inte på något sätt evolutionsteorin. Varför tror du att det skulle göra det?
Citera
2011-02-08, 13:19
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Lite spontana följdfrågor som kommer av detta.
Hur stor är skillnaden i sekvens? Vart sitter skillnaderna? Är det i konserverade regioner? Vilka aminosyror har blivit utbytta? Är det från hydrofoba till hydrofila? Hur ser kedjan som proteinerna är involverade i ut? De protein dom interagerar med, hur ser släktskapet mellan dom ut?

Edit*
När du säger att ett protein är olika lika så behövs mer info om var/vad ändringarna består av. Konserverade regioner och laddade aminosyror är viktigare indikatorer än om Isoleucin har ersatts av Alanin t.ex.
Senast redigerad av Kommendanten 2011-02-08 kl. 13:33. Anledning: förtydligande
Citera
2011-02-08, 13:42
Medlem
Citat:

Vissa delar av arvsmassan varierar varje generation, det mäter du inget släktskap med, bara kreationister försöker få det till det.
Citera
2011-02-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Vissa delar av arvsmassan varierar varje generation, det mäter du inget släktskap med, bara kreationister försöker få det till det.
Men nu så vet man att med hjälp av DNA så är det 39 olika grupper levande organismer. Tidigare så var det bara tre olika grupper djur svampar och växter. Du tror inte att det blir svårt att få ihop det hur det har utvecklats till 39 olika huvudgrupper? Har letat som en galning för att hitta något som handlar om det där, men har inte hittat någonting. Ska fortsätta leta.
Citera
2011-02-08, 14:22
Medlem
kmers avatar
Citat:
Men nu så vet man att med hjälp av DNA så är det 39 olika grupper levande organismer. Tidigare så var det bara tre olika grupper djur svampar och växter. Du tror inte att det blir svårt att få ihop det hur det har utvecklats till 39 olika huvudgrupper? Har letat som en galning för att hitta något som handlar om det där, men har inte hittat någonting. Ska fortsätta leta.
Menar du att grupperna djur, svampar och växter inte finns kvar? I så fall har du fel.
Citera
2011-02-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Menar du att grupperna djur, svampar och växter inte finns kvar? I så fall har du fel.
Kommer inte i håg hur dom menade. Har slängt Illustrerad vetenskap där det stod.
Citera
2011-02-08, 15:10
Medlem
Citat:
Kommer inte i håg hur dom menade. Har slängt Illustrerad vetenskap där det stod.

Citera
2011-02-08, 15:14
Medlem
kmers avatar
Citat:
De kanske menade att dessa tre grupper är uppdelade i flera undergrupper? I så fall är det ju inte direkt nyheter...

Och tycker du inte att det är lite märkligt att du är säker på att det motsäger evolutionsteorin trots att du inte ens "kommer ihåg hur dom menade".

Men för att klargöra alltså: det motsäger inte evolutionsteorin på något sätt alls. Tvärtom.
Citera
2011-02-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
De kanske menade att dessa tre grupper är uppdelade i flera undergrupper? I så fall är det ju inte direkt nyheter...

Och tycker du inte att det är lite märkligt att du är säker på att det motsäger evolutionsteorin trots att du inte ens "kommer ihåg hur dom menade".

Men för att klargöra alltså: det motsäger inte evolutionsteorin på något sätt alls. Tvärtom.
Ursäkta jag hade inte slängt tidningen. Dom har gjort ett slags släktträd med hjälp av dom olika organismernas DNA celler och kemi. Där djur svampar växter sitter på samma gren som 18 andra organismer, och den grenen kallas för Eucarya. Och en gren heter Archae som består av bara tre organismer, och en gren med bara bakterier, 15 stycken. Virus kunde jag inte hitta vilken gren dom tillhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in