2010-11-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDarkness
förklara då varför inte alla arter ser och beter sig lika dant?
Jag kan förklara utifrån min religion, Gud skapade dem.

Snälla försök istället för att fråga mig om min tro, att fråga er själva varför Darwin anses vara en vetenskapsman.
Vem som helst kan lägga fram en teori, men man måste väl ha bevis också eller?

(tydligen inte)
Citera
2010-11-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakimix
Precis, från början fanns det ju bara små bakterier som levde i vatten. de måste väl ha muterat för att bli olika landdjur?
Att något "måste" ha varit på ett visst sätt är inte ett bevis .... Jag kan komma på att vad som helst "måste" vara på något sätt. Det är detta som är religion.
Citera
2010-11-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fallingapart
Jag förstår hur du tänker...

Jag ser darwins teori som just en teori och inte fakta, dock inte som en religion som du ser det.

Ofta känns det som att folk sväljer evolutionsteorin för lätt utan att gå in djupare, kritisera och fundera.

Jag är inte kristen eller religiös men jag tycker Darwins teori är ett ganska dåligt försök att återskapa historien, precis som de olika religionernas försök att återskapa historien (Kreatoismen osv).
Ja man får väl helt enkelt väga i sitt sinne vad som verkar mest troligt om man ser till de faktiska bevisen.

Skulle vara intressant om man kunde få svar från några av de som anser att Darwin revolutionerade vetenskapen (vilket han iofs gjorde, men det var en revolution av grundlösa påståenden enligt mig)
Citera
2010-11-13, 19:43
Medlem
fejkadmedlems avatar
Ring in till The Atheist Experience vetja! Snacka med dem och posta film/ljudspår här!
Citera
2010-11-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejkadmedlem
Ring in till The Atheist Experience vetja! Snacka med dem och posta film/ljudspår här!
vad är detta förnåt? Ett radioprogram?
Citera
2010-11-13, 19:45
Medlem
joakimixs avatar
Citat:
Hur vet du det?

Jag tar för givet att det är så eftersom man fick lära sig det i skolan, precis som man (mer eller mindre) får lära sig att man ska ta bibeln med en nypa salt.

Men du har rätt, så from nu så får bara de skriva som hittar bevis för sin teori/religion
Citera
2010-11-13, 19:46
Medlem
Snubblers avatar
Förstår inte.. Har du testat bananflugeexprimentet utan framgång? Och efter att ha misslyckats själv har du förkastat evolutionsteorin som en vetenskap? Bra jobbat

Har du hört talas om malarna under englands blomstrande industialism. Peppered moths lr något i den stilen?

Och menar du att inget är vetenskap eller "sanning" om det inte kan återskapas experimentellt i ett laboratorium? Då lär ganska mycket i vår värld bli religion kan jag säga dig...
Citera
2010-11-13, 19:48
Medlem
Sama-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
självreplikerande varelser mycket mer komplicerade än flygplan, så det är mer sannolikt att en skrothög förvandlas till en flygplan än att hundar och björnar utvecklas från celler och stenar.

Du får se till att tala om det där för frön och stenar, de verkar ha missförstått det hela ganska avsevärt.
Citera
2010-11-13, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Efter att ha trott på evolution sedan jag fick mina första "dinosaurierkort", ni vet, såna som man prenumererade på och satte in i en pärm när man var typ 7 år gammal, har jag nu satt mig in närmare i evolutionsteorin (d.v.s. mer än att höra vad evolutionsläraren säger och sen memorera det som att jag vore en katolsk korgosse som reciterar min rosenkransbön (och NEJ, jag är inte katolik och har aldrig varit, jag har nyligen blivit protestant efter min forskning i evolutions-"religionen").

Då kanske ni undrar varför jag kallar det religion? Jo, för att den precis som de flesta religioner saknar vetenskapliga bevis som experimentellt kan återskapas för att verifiera teorin.

Detta är den största felaktigheten jag hittat med "evolutionsutövare", att de inte förstår att det inte är vetenskap!

För berätta för mig, när var sist som vetenskapen kunde konstatera att t.ex. en katt födde nåt annat än en katt?
När var sist som man kunde visa att med hjälp av sporadiska mutationer en typ av djur kunde gå till en annan typ av djur? (med typ menar jag, häst, katt, hund, kråka t.ex.) För även om en forskare tycker att en kråka blivit en ny kråkART av nån anledning, så är det fortfarande en kråka OK?.

Jag har studerat bananflugor, och hur vetenskapsmän försökt få bananflugorna att göra det som de TROR de gjort en gång innan, d.v.s. förändra sig till en annan typ av djur, detta har försökts UTAN FRAMGÅNG.
De har med hjälp av olika metoder (strålning, kemikalier o.s.v.) skapat sporadiska mutationer som mängdmässigt motsvarar MILJARDER år av "evolution" utan att lyckas återskapa det som de trott har hänt.

Så återigen, hur kan Darwin klassas som vetenskap när det inte finns nån vetenskap (fakta som kan verifieras med experiment) bakom honom?

För det första har Darwin inte grundat humanismen som fanns långt innan Darwin ens var påtänkt.

För det andra ger du oss ingen definition på vad en "typ" av djur betyder. Detta innebär att du kan flytta måltavlan godtyckligt så att ingen kan någonsin träffa den.

Det finns gott om exempel på djur av två arter som får en avkomma som varken tillhör den ena eller andra arten. Det kallas hybridisering, men var knappast vad du var ute efter, eller hur? Du ville ha ett exempel på att en apa har fött en elefant eller något liknande. Om du skulle veta något alls om evolution, skulle du veta att evolutionen inte fungerar så. Två populationer av en och samma art blir isolerade från varann och utvecklas, mycket långsamt, åt olika håll tills två individer av de olika populationerna inte längre är sexuellt kompatibla. Då kan man tala om nya arter. Denna utveckling går mycket långsamt och kan inte observeras under en människas livslängd. Det handlar om hundratals miljoner år. Mycket längre tidsspann än människosläktet ens har existerat.

Sist men inte minst är Darwin inte vetenskap. Darwin var en människa. Evolutionsteorin är vetenskap.
Citera
2010-11-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbler
Förstår inte.. Har du testat bananflugeexprimentet utan framgång? Och efter att ha misslyckats själv har du förkastat evolutionsteorin som en vetenskap? Bra jobbat

Har du hört talas om malarna under englands blomstrande industialism. Peppered moths lr något i den stilen?

Och menar du att inget är vetenskap eller "sanning" om det inte kan återskapas experimentellt i ett laboratorium? Då lär ganska mycket i vår värld bli religion kan jag säga dig...
Jag har självklart inte fött upp miljoner (kanske miljarder) bananflugor och sen bestrålat dem med min egna röntgenstråle eller slängt uran på bananflugor taget från min egna urangruva bakom huset. Men jag har läst om experiment som har utförts (googla om du vill se) och misslyckats med att göra mutationer till en fungerande drivande kraft till att en bananfluga utvecklas till något annat än vad som kallas för bananfluga.

Och att använda variation inom arter (något som kan bevisas med experiment att så verkligen sker) är inget bevis för evolution, jag kan använda samma argument för att hävda att Gud satte in en mekanism för att en kanin både ska kunna undvika rovdjur i snö, som i grönskog.

Jag menar att det som kallas vetenskap borde ha experiment bakom sig som verifierar att ens teori har substans. (som t.ex. cell-teorin, ta ett mikroskop och kolla på levande materia, då kommer du få se celler, kontra evolutionsteorin där det inte finns några bevis överhuvudtaget som kan verifieras, d.v.s. en religion.)
Citera
2010-11-13, 19:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Fys -> Evolutionsbiologi

/Mod
Citera
2010-11-13, 19:57
Medlem
MrDarknesss avatar
Citat:
Det är inte han som ska bevisa att du har fel när du tror på Darwinism, det är du som ska bevisa att du har rätt.

sry antar att du har rätt...

tyvärr är jag inte så allmännbildad och har varken gjort några egna evolutionsexperiment eller läst om någon annans.

men vad jag kommer ihåg från naturvetenskapen så funkar det så här:

50 kråkor kommer till en ö då deras förra boplats har brunnit ner.
på den nya ön så består födan utav hårda nötter.
de kråkor som inte har tillräckligt kraftig näbb dör av hunger och smal näbb genen dör ut.
detta gör att kråkorna på den nya ön ser annorlunda ut mot kråkor i allmänhet.

så här fungerar det för alla djurarter utom homosapien, eftersom att dessa tar hand om sina egna "svagare" familjemedlemmar, vilket gör att vissa sjukdommar fortfarande finns kvar eftersom att vi hela tiden gör allt för att våra jämnlikar ska överleva. (jag tycker inte att vi ska döda dem)

http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution här kan man titta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in