2010-01-03, 01:11
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Eller ska vi ta kol 14 metoden?

Det är därför man inte använder C14 när man radiodaterar äldre prover utan en hel drös andra sönderfallsprodukter... Fast det blir ju svårt att bortförklara för er fåntrattar förstår jag. Enklare att ta något helt ur sitt sammanhang och applicera det på något totalt irrelevant för att försöka få fram en poäng ur något icke-existerande problem.
Citera
2010-01-03, 01:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Saken är den att paradigmen har reviderats genom historien så många gånger att det är svårt för mig att tro att just de sanningar som förtillfället är allmängiltiga skulle vara huggna i sten. Ena dagen är jorden platt och nästa rund, en dag är ljuset vågor en annan är det partiklar och en tredje dag så beskrivs det både som vågor och partiklar.
Du förefaller tro att varje paradigm ogiltigförklarar det tidigare, men det är inte så paradigmskiften går till i naturvetenskap. Varje nytt paradigm måste innesluta och förklara de tidigare paradigmen. Newtonsk mekanik är inte felaktig bara för att vi idag vet att det också finns relativistisk mekanik. Den relativistiska mekaniken kompletterar den newtonska, den ersätter den inte. Det runda jord-paradigmet ifrågasätter inte att jorden är platt när vi går på den, den är bara tillämplig också över jordiska avstånd där plattjordsmodellen inte fungerar, osv osv. det betyder att vår förståelse förbättras för varje nytt naturvetenskapligt paradigm, den kullkastas inte. Naturvetenskaperna är fortfarande kumulativa vetenskaper som bygger på, och måste förklara, alla tidigare data och teorier

Citat:
Tills vi inte ser hela bilden framifrån, bakifrån inifrån och från alla presumtiva dimensioner, kan vi inte med säkerhet säga särskilt mycket alls. Då varat eller icke varat av en elementärpartikel kan kasta om hela vår vetenskap om universum i Sverker Olofssons gamla papperskorg.
Du gör här, utan att egentligen ha något faktastöd för detta, med självklar min det bästa till det godas fiende. Men vad du säger är ingenting annat än Jag begriper mig inte på naturvetenskap, så därför litar jag inte på den.

Citat:
Jag anser att religion i sig är förlegat och väldigt dumt för att uttrycka mig plumpt, ändock ett naturligt steg för människan som i sin relativt komplexa natur verkar ha en stark drift att nyfiket undra varför vi finns till och var vi kommer ifrån.
Visst, men vad har det att göra med hur vi ska förhålla oss när religionen gör en förutsägelse och naturvetenskapen en annan?

Citat:
Angående den anskrämliga men ack så fascinerande undervattensodjuret så vill jag fortfarande ha svar. Att den har ett metspö för att det en gång växte ut en ficklampa vill jag isf. ha källa på
Vad menar du med "källa"? Skulle det räcka med en vetenskaplig uppsats skriven av en professor i evolutionär genetik, till exempel?

Isåfall kanske det till nöds duger också med ett personligt meddelande från en professor som visserligen har sin tjänstebeskrivning i moolekylärbiologi, men de facto pysslar just med evolutionär genetik?

Om det gör det, har du nämligen redan fått din källa.
Citera
2010-01-03, 01:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
[...]
Klippt från Jonathan Lampa
Fysikaliska dateringsmetoder är egentligen OT i forumet, men anledningen till att man får de resultat du beskriver är att 14C-metoden inte är tillämplig på de tidsavstånd du anger, eftersom isotopens halveringstid är för kort. För dessa har man andra fysikaliska rehabiliteringsmetod. Till exempel kalium-argonmetoden har en tillämplighet på mellan 100 000 och ett par miljarder år bakåt i tiden.
Citera
2010-01-03, 03:39
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Du förefaller tro att varje paradigm ogiltigförklarar det tidigare, men det är inte så paradigmskiften går till i naturvetenskap. Varje nytt paradigm måste innesluta och förklara de tidigare paradigmen. Newtonsk mekanik är inte felaktig bara för att vi idag vet att det också finns relativistisk mekanik. Den relativistiska mekaniken kompletterar den newtonska, den ersätter den inte. Det runda jord-paradigmet ifrågasätter inte att jorden är platt när vi går på den, den är bara tillämplig också över jordiska avstånd där plattjordsmodellen inte fungerar, osv osv. det betyder att vår förståelse förbättras för varje nytt naturvetenskapligt paradigm, den kullkastas inte. Naturvetenskaperna är fortfarande kumulativa vetenskaper som bygger på, och måste förklara, alla tidigare data och teorier

knacklnack,, Hamilkar! knackknack,, Hamilka! knackknack,, Hamilkar!

Nej, jag argumenterar inte emot dej här egentligen. Jag förbluffas bara av att så många människor uttalar sig med sådan säkerhet om saker som dem egentligen inte har någon aning om. Dem har hört/läst något av någon som dem anser vara en pålitlig källa till visdom. (nej jag menar inte dej Hamilkar smartass!! )

Problemet för mig ligger mest i: vad jag egentligen ska tro på här i världen när man bombarderas av åskiter och faktum(oider) från höger och vänster. Vem ska man lita på? Och på vilka sinnen ska man inte lita på?

Om jag hade sagt till dej år 1542, att en organisation om 450 år (från det nyupptäckta amerika, som kommer att kallas NASA). Kommer skicka upp en rymdforkningsfarkost till en planet kallad Saturnus. Och landa på en av dess månar och upptäcka att det finns en tät atmosfär! Och att rymdfarkosten lyckas skicka högupplösta bildbevis från månens yta tillbaka till jorden för allmän beskådan. Skulle du ha trott mig då? Förmodligen skulle jag blivit arresterd för kätteri om jag hävdat detta.

Jag förstår mycket väl att 2*2 alltid kommer vara 4 och att Newtons lagar fortfarande gäller trots kvantmekanik och strängteorier men till sist kommer vi få lämna över stafettpinnen till nästa stor upptäckt. För att även om jorden faktiskt både är platt och rund beroende på vart ifrån man observerar, så har själva uppfattningen om att jorden är platt tappat sitt egentliga egenvärde. Liksom när den geocentriska världsbilden tappade sitt, när den heliocentriska tog över.

Det skulle förmodligen vara precis lika sannolikt att du skulle tro på mig back in the days at medeltiden som att jag nu skulle hävda att:

Universum är egentligen något som jag programmerat och personen bakom den fula avataren också är en ful avatar av mitt riktiga jag som finns i en annan dimension där riktiga jag styr över tid och rum. Big Bang var ögonblicket då jag tryckte på startknappen till min dator. Om du frågar mig vad som finns i min dimension så ställer du precis fel fråga. Det är på något sätt väsentligt här!
Prove me wrong!

Bazinga!

Nu är jag så snurig att jag inte ens kommer ihåg vad den här tråden har för frågeställning och antar att jag förmodligen gått grovt OT, ska släcka datan och sova nu så god natt! Ni har alla varit hedersamma medspelare i mitt lilla expreiment... piz out

Bazinga!!

PS. The frigging fish still confuzez!!! Den Samme
Citera
2010-01-03, 04:00
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Kol14 metoden
hur är det med den egentligen................ ....

Man använder inte kol14-metoden för datering på en geologisk tidskala som evolutionen utspelar sig på. Runt 50 000 år är det längsta man kan datera föremål med kol14 för någorlunda säkerhet.
Citera
2010-01-03, 04:34
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Så polystrata träd var inga bra argument tycker du?
Nej
Citat:
Kanske vi ska gå över till hur evolutionen bygger upp djur och växter, från att i början ha varigt en encellig organism. Då borde alla djur vara släkt med varandra, och man har ju hittat väldigt mycket fossilier, tror du dom har lyckats sätta ihop något släktträd.
Ja, allt liv är besläktat, vilket upptäckten av DNA't kunde bekfräfta och säga oss hur allt liv är släkt med varandra. Och det mest fantastiska är att de genetiska resultaten ger oss samma svar som de paleontologiska, anatomiska, den geografiska distributionen och så vidare och så vidare.

Det är inte en slump att alla former av bevis stämmer överens från olika naturvetenskapliga skolor och det är därför teorin är accepterad av alla seriösa vetenskapsmän världen över. Det är ingen konspiration, jag lovar dig.
Senast redigerad av BlackMetal 2010-01-03 kl. 04:40. Anledning: Stavfel pga trötthet :(
Citera
2010-01-03, 11:25
Medlem
Citat:
Så polystrata träd var inga bra argument tycker du?
Polystrata träd får en bra förklaring i min länk, den första blev fel den andra är dock bra.

Jag tänker inte disskutera evolution då jag inte är så insatt i den men jag är fascinerad över att man väljer att tro på logisk kullerbyttor och motsägelser i stället för uppenbar logik, det är ganska fascinerande ur ett psykologiskt perspektiv.
Citera
2010-01-03, 11:43
Medlem
För att återgå till polystrata träd så säger ni att träd ruttnar för fort för att kunna begaravas som dom gjort enligt geologerna, fakta är att det finns pågående exempel på bildning av polystrata fossilträd som är delivs begravda sedan 1800-talet men ändå förtsätter att växa.
Citera
2010-01-03, 11:44
Medlem
För er som inte orkar klicka på länken.

Citat:
The word polystrate is defined in the Creationist literature. For example:
"...polystrate trees (trees extending through two or more strata, each of which, according to evolutionary interpretations, was deposited slowly over a long period of time)."
--Duane Gish, Creation Research Society Quarterly 12(1):34-46 June, 1975

"Fossils that cross two or more sedimentary layers (strata) are called poly (many) strate (strata) fossils. Consider how quickly the tree trunk must have been buried. Had it been slowly, its top would have decayed. Obviously, the tree could not have grown up through the strata without sunlight and air. The only alternative is rapid burial."
--Dr. Walt Brown, Center for Scientific Creation
The basic claim, then, is that these fossils cannot be explained by conventional geology. The argument rests on two planks. The first plank is that trees rot quickly. The second plank is that conventional geology is uniformitarian. Therefore, scientists allow only slow, steady deposition, and cannot explain catastrophic events.

It is then argued that this rapid burial is best explained by the biblical flood. So, it is argued, Creationism has an explanation for polystrate fossils, and conventional science does not.

This argument has been made by many Creationist authors, including Coffin, Huse, Morris, Taylor, and Gish.

--------------------------------------------------------------------------------

The Short Summary
These fossils are reasonably common, and have been mentioned in the scientific literature for well over a century, under the name upright fossils or in situ trees. No well-read geologist finds them surprising, and no geologist has ever claimed that it took millions (or even thousands) of years to bury them. Science is perfectly happy with the idea that deposition is occasionally rapid.

Geologists agree that the numerous upright fossils couldn't have all been buried at the same time.

There is a Usenet FAQ on this.

--------------------------------------------------------------------------------

How Long Can A Partly Buried Tree Stay Standing?
Big trees commonly stay upright for years and even decades after death. Some "drowned" trees can even keep living, if they are tolerant of waterlogged conditions. For example, at Reelfoot Lake in Tennessee, there are some bald cypress trees that have kept growing in the lake since an earthquake submerged them in 1812.

Some upright fossils had rotted-away interiors by the time their burial was final. So, in those cases, the tree may have stood dead for some time. The typical height of upright fossils is on the order of two meters, so many of these fossils represent only the base of the original tree. The top of the tree presumably rotted.

How Quick Was The Process Of Burial?
To tell this, geologists look at the material surrounding the fossil.

It is possible the material is a sandstone made of wind-deposited sand. Some sandstones are essentially fossilized sand dunes. We know that in the modern world, sand dunes move fairly quickly. For example, the Sleeping Bear Sand Dunes, on the eastern shore of Lake Michigan, have been known to cover trees ten meters high in just a few years.

It is much commoner for these fossils to be buried by volcanic ash, or by a debris flow caused by an eruption. As Mt. St. Helens and Mt. Pinatubo showed, a single eruption is all that's needed, and even an intense pyroclastic flow does not flatten all of the trees. The Tertiary Period fossil forests in Yellowstone National Park, USA are of the volcanically-buried type.

It is even more common for these fossils to be found in sandstone or mudstone which gives evidence of being river-deposited. A rock of this type sometimes has layers which are each several meters thick. Many of these upright fossils are in Carboniferous Period rocks with coal deposits. There, they are often rooted in the top of the coal seams or in fossil soil deposits, and are buried in an overlying sedimentary rock. The upright fossils of Joggins, Nova Scotia, Canada are of this type.

In the present day, deposition just like this can be done by floods, by natural levee breaches, and by course changes of river channels. Such floods often repeat themselves several times per decade, particularly in a basin area which is sinking. Each repetition would leave one layer.

All known upright fossils were buried in days, a year or so, or else periodically across perhaps a few decades. They occur all over the world, because swamps, river deltas and volcanoes also occur all over the world.

Are Such Fossils Forming Today?
Yes. For example, the coast of Nova Scotia has a marsh which is sinking, and burying the trees in it. Wood buried in such marshes is almost immune to rot. This is happening because there are regions all over the world which are sinking, or rising. People who study Roman ports (or Etruscan ones) often find that the ancient port is a few meters higher or lower than the current sea level.

When Mount St. Helens erupted several hundred years ago, the debris flow buried trees. Those buried trees are just like the ones found at Specimen Ridge in Yellowstone National Park. They have already started to mineralize into "petrified logs", but it was still possible to carbon date them. [7]

Could One Flood Cause Them All?
There are at least three lines of argument against this.

The first argument is that the fossils aren't all found on one single level of the Geologic Column. Some are from the Devonian Period, well before the dinosaurs. Some were buried long after the dinosaurs went extinct. This is what you would expect if each burial was caused by a small, local event. And, there are differences, depending on where they are found. For example, giant lycopod trees are only found in Carboniferous Period rocks, and cypress trees aren't found below the Cretaceous Period. The same comment applies to their leaves and spores and pollen. But this is exactly what you would not expect if a single, global flood had washed over them. Surely the flood would have ripped many trees up, and dropped them elsewhere. Or if not the trees, at least the pollen.

The second argument is that some upright fossils were transported to where they are now. Others are clearly still in place (in situ), because they are still rooted into a fossilized soil. The transported trees have had their root systems ripped, but the in situ trees still have the small, fine rootlets in place. It does not seem possible for a single global event to transport some trees and not others.

The third argument is that there are some upright trees which are on top of other upright trees. We know that the upper tree grew after the lower one was buried, because the uppper tree is clearly in situ.

An example of this is a burrow pit near Donaldsonville, LA. When they excavated backswamp clays to rebuild the adjacent levee, they uncovered three levels of upright cypress forests buried on top of each other beneath the recent floodplain. These polystrate trees are buried within recent Mississippi River deposits that are only 4,000 years old. The much older upright trees in Yellowstone Park are similarly layered.
Citera
2010-01-03, 12:50
Medlem
Citat:
Så polystrata träd var inga bra argument tycker du? Kanske vi ska gå över till hur evolutionen bygger upp djur och växter, från att i början ha varigt en encellig organism. Då borde alla djur vara släkt med varandra, och man har ju hittat väldigt mycket fossilier, tror du dom har lyckats sätta ihop något släktträd.

I förhållande till hur mycket liv som funnits på jorden genom tiderna så har man inte hittat "väldigt" mycket fossil. Det man hittat pekar åt ett håll dock vilket är det håll som vetenskapen arbetar.

Dessutom finns inga alternativ som inte i grund och botten kräver trolleritrick för att gå ihop.
Citera
2010-01-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Nej

Ja, allt liv är besläktat, vilket upptäckten av DNA't kunde bekfräfta och säga oss hur allt liv är släkt med varandra. Och det mest fantastiska är att de genetiska resultaten ger oss samma svar som de paleontologiska, anatomiska, den geografiska distributionen och så vidare och så vidare.

Det är inte en slump att alla former av bevis stämmer överens från olika naturvetenskapliga skolor och det är därför teorin är accepterad av alla seriösa vetenskapsmän världen över. Det är ingen konspiration, jag lovar dig.
DNA inget att lita på
när det har visat sig att doppingar är mer släkt med flamingon än vad doppingar och lommar är, enligt DNA analys. Och falkar är mer släkt med sångfåglar än med rovfåglar.
Och mer studier visar på att
DNA är på inget sätt det objektiva universalverktyget man förväntade. Det har nämligen visat sig att variationen inom flera välkända och välavgränsade djurarters DNA är så stor att hannen och honan i ett enstaka par lika väl kunde uppfattas som två olika arter, medan andra arter som klart kan skiljas från varandra på utseendet har nästan identiskt DNA. Likaså när det gäller växters släktskap, frågar du en expert på växters släktskap med hjälp av DNA, så svarar dom, det går inte det blir ett enda kaos.
Citera
2010-01-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fysikaliska dateringsmetoder är egentligen OT i forumet, men anledningen till att man får de resultat du beskriver är att 14C-metoden inte är tillämplig på de tidsavstånd du anger, eftersom isotopens halveringstid är för kort. För dessa har man andra fysikaliska rehabiliteringsmetod. Till exempel kalium-argonmetoden har en tillämplighet på mellan 100 000 och ett par miljarder år bakåt i tiden.
Du säger ju själv att 14C-metoden inte är tillämplig just pågrund av att isotopens halveringstid är för kort. Hur kan man då hitta kol 14 i diamanter som ligger så djupt att dom beräknas vara 100 tals miljoner gamla?
http://www.answersingenesis.org/articles/aid/v2/n1/radiocarbon-in-diamonds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in