2010-01-03, 13:29
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
DNA inget att lita på
när det har visat sig att doppingar är mer släkt med flamingon än vad doppingar och lommar är, enligt DNA analys. Och falkar är mer släkt med sångfåglar än med rovfåglar.
Och mer studier visar på att
DNA är på inget sätt det objektiva universalverktyget man förväntade. Det har nämligen visat sig att variationen inom flera välkända och välavgränsade djurarters DNA är så stor att hannen och honan i ett enstaka par lika väl kunde uppfattas som två olika arter, medan andra arter som klart kan skiljas från varandra på utseendet har nästan identiskt DNA. Likaså när det gäller växters släktskap, frågar du en expert på växters släktskap med hjälp av DNA, så svarar dom, det går inte det blir ett enda kaos.

Ytterst få växter har sekvenserats fullständigt. Deras genom är enorma, de har i vissa fall genomgått whole genome duplications. Återigen är det forskningen som inte kommit tillräckligt långt. Inom 10 år kan släktskaperna utrönas.
Citera
2010-01-03, 13:45
Medlem
Citat:
Du säger ju själv att 14C-metoden inte är tillämplig just pågrund av att isotopens halveringstid är för kort. Hur kan man då hitta kol 14 i diamanter som ligger så djupt att dom beräknas vara 100 tals miljoner gamla?
http://www.answersingenesis.org/articles/aid/v2/n1/radiocarbon-in-diamonds
Hittade en förklaring till detta: http://www.nmsr.org/humphrey.htm
Citat:
Taylor is a serious radiometrics scientist. Like Humphreys, he also looks for radiocarbon in diamonds, but Taylor does so as a way to monitor instrument background and noise.
Citat:
My take on their problem is that they [RATE creationists] apparently have little or no understanding of operational details involved in AMS technology and the nature of how ion sources and AMS spectrometers work since, as far as I know, none of these people have any direct research experience in this field. They are thus not aware of the many potential sources of trace amounts of radiocarbon in the blanks and how a detector can register the presence of a few mass 14 events that are not radiocarbon.
Tydligen kan mätningarna störas av olika saker, och man vill därför mäta bakgrundsbrus mot något som inte har C14.
Citera
2010-01-03, 13:55
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Korsspindeln efter som du anser att Evolutionsteorin är krossad vad är din hypotes?
Citera
2010-01-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Korsspindeln efter som du anser att Evolutionsteorin är krossad vad är din hypotes?
Du kanske inte såg att jag satte dit ett frågetecken efter. Vi får ser vad det blir av den här debatten, jag tänkte locka in lite experter från ID, men dom är så jäkla blyga.
Citera
2010-01-03, 14:39
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
knacklnack,, Hamilkar! knackknack,, Hamilka! knackknack,, Hamilkar!

Nej, jag argumenterar inte emot dej här egentligen. Jag förbluffas bara av att så många människor uttalar sig med sådan säkerhet om saker som dem egentligen inte har någon aning om. Dem har hört/läst något av någon som dem anser vara en pålitlig källa till visdom. (nej jag menar inte dej Hamilkar smartass!! )

Problemet för mig ligger mest i: vad jag egentligen ska tro på här i världen när man bombarderas av åskiter och faktum(oider) från höger och vänster. Vem ska man lita på? Och på vilka sinnen ska man inte lita på?

Om jag hade sagt till dej år 1542, att en organisation om 450 år (från det nyupptäckta amerika, som kommer att kallas NASA). Kommer skicka upp en rymdforkningsfarkost till en planet kallad Saturnus. Och landa på en av dess månar och upptäcka att det finns en tät atmosfär! Och att rymdfarkosten lyckas skicka högupplösta bildbevis från månens yta tillbaka till jorden för allmän beskådan. Skulle du ha trott mig då? Förmodligen skulle jag blivit arresterd för kätteri om jag hävdat detta.

Jag förstår mycket väl att 2*2 alltid kommer vara 4 och att Newtons lagar fortfarande gäller trots kvantmekanik och strängteorier men till sist kommer vi få lämna över stafettpinnen till nästa stor upptäckt. För att även om jorden faktiskt både är platt och rund beroende på vart ifrån man observerar, så har själva uppfattningen om att jorden är platt tappat sitt egentliga egenvärde. Liksom när den geocentriska världsbilden tappade sitt, när den heliocentriska tog över.

Det skulle förmodligen vara precis lika sannolikt att du skulle tro på mig back in the days at medeltiden som att jag nu skulle hävda att:

Universum är egentligen något som jag programmerat och personen bakom den fula avataren också är en ful avatar av mitt riktiga jag som finns i en annan dimension där riktiga jag styr över tid och rum. Big Bang var ögonblicket då jag tryckte på startknappen till min dator. Om du frågar mig vad som finns i min dimension så ställer du precis fel fråga. Det är på något sätt väsentligt här!
Prove me wrong!

Bazinga!

Nu är jag så snurig att jag inte ens kommer ihåg vad den här tråden har för frågeställning och antar att jag förmodligen gått grovt OT, ska släcka datan och sova nu så god natt! Ni har alla varit hedersamma medspelare i mitt lilla expreiment... piz out

Bazinga!!

PS. The frigging fish still confuzez!!! Den Samme

Du missar det essentiella i Hamilkars inlägg. Naturvetenskapen är kumulativ och plastisk! Bara för att det finns stenhårda lagar som att 2+2 är 4 så innebär det inte att allting är så stenhårt, för att göra en analogi så innebär det bara att 4+4 är 8. Om vi senare kommer på att 8/4 är 2 så innebär inte det att 2+2 nu inte är 4. Liksom det inte kommer innebära att 8/4 inte är 2 längre när vi senare kommer på att 8*4 är är 32. Är du med?

Ingen (eller: i en perfekt värld skulle ingen tro på dig ) skulle tro på dig om du skrev att 8*4 egentligen är 12. Men om du kunde bevisa det enligt naturvetenskapens normer skulle alla tro på dig - eller snarare acceptera det.

Vad du ska tro på kan inte jag avgöra, men som nämnts tidigare i tråden och väl får ses som en klassisk naturvetenskaplig känga är att hur i ***** vågar man flyga flygplan, köra bil, gå på broar, använda datorer och microvågsugnar och så vidare, om man inte tror på naturvetenskapen? Intellektuell inkonsekvens på den nivån pekar mot begränsad intellektuellt kapacitet, om jag ska vara ärlig.
Citera
2010-01-03, 14:53
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Du kanske inte såg att jag satte dit ett frågetecken efter. Vi får ser vad det blir av den här debatten, jag tänkte locka in lite experter från ID, men dom är så jäkla blyga.
Så med andra ord tror du att Gud skapade jorden på sex dagar för ca 6000 år sedan?
Citera
2010-01-03, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Så med andra ord tror du att Gud skapade jorden på sex dagar för ca 6000 år sedan?

Nej, gud skapade jorden för mer en miljon år sedan.. vet inte exakt men ungefär
Citera
2010-01-03, 15:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du säger ju själv att 14C-metoden inte är tillämplig just pågrund av att isotopens halveringstid är för kort. Hur kan man då hitta kol 14 i diamanter som ligger så djupt att dom beräknas vara 100 tals miljoner gamla?
http://www.answersingenesis.org/articles/aid/v2/n1/radiocarbon-in-diamonds
Det finns en baslinje för 14C-mätningar, men det är en baslinje som genereras av mätmetoden, det betyder inte att det faktiskt finns motsvarande mängd 14C som baslinjen anger.

För övrigt funkar alltså kalium-argonmetoden alldeles utmärkt bak till flera miljarder år, men det kommenterar du inte, för det kan du inte bemöta. Hur fan kan man tro att en allvis och allgod Gud blir nöjd med att man ägnar sig åt uppenbar intellektuell ohederlighet?
Citera
2010-01-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns en baslinje för 14C-mätningar, men det är en baslinje som genereras av mätmetoden, det betyder inte att det faktiskt finns motsvarande mängd 14C som baslinjen anger.

För övrigt funkar alltså kalium-argonmetoden alldeles utmärkt bak till flera miljarder år, men det kommenterar du inte, för det kan du inte bemöta. Hur fan kan man tro att en allvis och allgod Gud blir nöjd med att man ägnar sig åt uppenbar intellektuell ohederlighet?
Nu lugnar vi ner oss, kalium argonmetoden är inte heller den tillförlitlig.

Kalium-argon-metoden. Denna metod, som används för att datera vulkaniska bergarter, bygger på sönderfallet:

Kalium-40 övergår här till argon-40 under infångande av en elektron.[8] Halveringstiden är 1,31 miljarder år. Metoden ger åldern hos vulkaniska bergarter räknat från den tidpunkt då de kristalliserat, och bygger på att så länge bergarten är flytande så avgår det argon som eventuellt finns eller bildas. Den argongas som bildas efter kristalliseringen kommer däremot att stanna kvar i bergarten. Som tidigare påpekats så används kol-14-metoden på organiska rester. Vid relativt gamla fynd (äldre än 50 000 år) kan inte denna metod användas.[9] Då måste man i stället försöka datera de bergarter eller avlagringar i vilka fyndet gjorts. Många äldre hominider har av denna anledning daterats med kalium-argon-metoden, varvid resultaten ibland har skilt sig avsevärt från de åldrar som evolutionsläran förutsäger. Vi har sett flera exempel på detta i avsnittet om människans ursprung.

Det finns en hel del svårigheter med kalium-argon-metoden. Argon, som är en ädelgas, sprids lätt och kan förflyttas nedifrån djupare liggande berglager till högre upp på grund av skillnaden i tryck. Det kan därför vara svårt att veta hur mycket av argonet i ett prov som är resultatet av kaliumsönderfall i provet och hur mycket som försvunnit eller tillförts utifrån. Metoden kompliceras också av att kalium-40 har ett ytterligare sönderfall (genom betastrålning) med en helt annan halveringstid
Klippt från Gluefox
Citera
2010-01-03, 17:01
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Du missar det essentiella i Hamilkars inlägg. Naturvetenskapen är kumulativ och plastisk! Bara för att det finns stenhårda lagar som att 2+2 är 4 så innebär det inte att allting är så stenhårt, för att göra en analogi så innebär det bara att 4+4 är 8. Om vi senare kommer på att 8/4 är 2 så innebär inte det att 2+2 nu inte är 4. Liksom det inte kommer innebära att 8/4 inte är 2 längre när vi senare kommer på att 8*4 är är 32. Är du med?

Ingen (eller: i en perfekt värld skulle ingen tro på dig ) skulle tro på dig om du skrev att 8*4 egentligen är 12. Men om du kunde bevisa det enligt naturvetenskapens normer skulle alla tro på dig - eller snarare acceptera det.

Vad du ska tro på kan inte jag avgöra, men som nämnts tidigare i tråden och väl får ses som en klassisk naturvetenskaplig känga är att hur i ***** vågar man flyga flygplan, köra bil, gå på broar, använda datorer och microvågsugnar och så vidare, om man inte tror på naturvetenskapen? Intellektuell inkonsekvens på den nivån pekar mot begränsad intellektuellt kapacitet, om jag ska vara ärlig.

Nej nej nej Jag missar ingenting. Jag förstår mycket väl vad han menar och anser att han har rätt. Men jag vet att naturkunskapen inte har hela sanningen än och kommer troligtvis aldrig att greppa allt. För målet måste väl ändå vara att komma till sista sidan i matteboken.
Men som det är nu så skjuts och flyttas allting längre och längre ut och bort... ifrån oss och alltingannat. Inte nog med att universum är obegripligt stort, nu finns det även teorier om multipla ja kanske oändligt många universa.

Det ligger en hund begraven någonstans och osar katt i all den här röran.

Svar: JA! Jag är en gnutta paranoid-schitzophren.
Senast redigerad av pokereve 2010-01-03 kl. 17:11.
Citera
2010-01-03, 18:20
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-massiva
Nej, gud skapade jorden för mer en miljon år sedan.. vet inte exakt men ungefär
Vad bygger du detta på?
Citera
2010-01-03, 19:06
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
DNA inget att lita på
när det har visat sig att doppingar är mer släkt med flamingon än vad doppingar och lommar är, enligt DNA analys. Och falkar är mer släkt med sångfåglar än med rovfåglar.
Och mer studier visar på att
DNA är på inget sätt det objektiva universalverktyget man förväntade. Det har nämligen visat sig att variationen inom flera välkända och välavgränsade djurarters DNA är så stor att hannen och honan i ett enstaka par lika väl kunde uppfattas som två olika arter, medan andra arter som klart kan skiljas från varandra på utseendet har nästan identiskt DNA. Likaså när det gäller växters släktskap, frågar du en expert på växters släktskap med hjälp av DNA, så svarar dom, det går inte det blir ett enda kaos.

Åhå. Du har absolut ingen aning om vad du snackar om.
Jag skulle vilja passa på att fråga dig en sak. Tror du att så gott som alla vetenskapsmän inom alla naturvetenskapliga inriktningar är med i någon sorts global konspiration? Om inte, varför tror du att samtliga experter accepterar evolution?

Hur arrogant och narcissistisk som människa är du inte om du anser att jordens samlade experter inom närliggande områden har fel men du, den upplyste, har rätt? Detta säger du även utan någon som helst utbildning inom biologi. Idiot...
Senast redigerad av BlackMetal 2010-01-03 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in