• 2
  • 3
2010-01-03, 12:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Anledningen är att DHCP-klienten som Ubuntu kör som standard anropar värden på ett annat sätt än Windows. Jag läste om detta i detalj för några år sedan men minns inte nu. Det berodde i vilket fall som helst på en liten diskrepans som att Windows skickade något "på en ny rad" istället för direkt efter något annat, varpå DHCP-servern uppfattade det som en annorlunda förfrågan än den från Ubuntu varpå den vill tilldela ett annat IP-nummer. Eftersom du bara får ha ett IP-nummer åt gången måste du då vänta tills den tidigare "leasen" gått ut.

Jag löste detta (för ett par år sedan - inte kört Ubuntu sedan dess) genom att installera dhcpcd istället för den DHCP-klient som Ubuntu normalt kör. Den skickar förfrågan på samma vis som Windows och då får man samma IP, och kan växla fram och tillbaka utan att behöva vänta.
Citera
2010-01-03, 13:05
Medlem
X_surfers avatar
Det låter som att DHCP-servern buggar kontakta bahnof och fråga om det inte finns någon firmware-uppdatering tillgänlig för din gateway
Citera
2010-01-03, 14:11
Medlem
Kights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Anledningen är att DHCP-klienten som Ubuntu kör som standard anropar värden på ett annat sätt än Windows. Jag läste om detta i detalj för några år sedan men minns inte nu. Det berodde i vilket fall som helst på en liten diskrepans som att Windows skickade något "på en ny rad" istället för direkt efter något annat, varpå DHCP-servern uppfattade det som en annorlunda förfrågan än den från Ubuntu varpå den vill tilldela ett annat IP-nummer. Eftersom du bara får ha ett IP-nummer åt gången måste du då vänta tills den tidigare "leasen" gått ut.

Jag löste detta (för ett par år sedan - inte kört Ubuntu sedan dess) genom att installera dhcpcd istället för den DHCP-klient som Ubuntu normalt kör. Den skickar förfrågan på samma vis som Windows och då får man samma IP, och kan växla fram och tillbaka utan att behöva vänta.

Då måste man väll ha samma Mac adress på nätverkskorten annars tror banhof att det är en ny dator och måste vänta ut dhcp lånet, Ett lättare sätt vore väll att "köpa" rätten till fler ip nummer, brukar inte kosta många kronor.
Citera
2010-01-03, 15:33
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kight
Då måste man väll ha samma Mac adress på nätverkskorten annars tror banhof att det är en ny dator och måste vänta ut dhcp lånet, Ett lättare sätt vore väll att "köpa" rätten till fler ip nummer, brukar inte kosta många kronor.

Brukar inte gå att köpa fler IP adresser om man är privatkund i Sverige. Inte många leverantörer som erbjuder det iaf.

Tråkigt att ISP i Sverige har så klent utbud. Vi får vara glada för våra snabba hastigheter istället
Citera
2010-01-03, 19:17
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt

Äntligen ett vettigt svar.
Skall se om jag kan hitta rätt program och installera.

Och skickar ett mail till bahnhof om jag orkar nu när jul-ledigheten är över.
Citera
2010-01-04, 10:46
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
Så de har alltså satt upp en manick i hans hem som konverterar från fiber till 6xLAN, som har NAT, DHCP, delar ut fasta eller dynamiska IP-adresser, men som inte routar paket? Vad skulle det vara då, en hub? en switch?

Det där kan inte du veta säkert utifrån den information som TS har givit, nu spekulerar du bara. Du länkade till info om en specifik modell, trots att TS bara skrev att det var en "Multiservice Gateway" från Allied Telesis. En snabb koll på deras hemsida visar att de har flera snarlika produkter. Dessutom vet du inte hur bahnhof har konfigurerat den, om tex. eventuella routerfunktioner är inaktiverade. Att döma av hans problem så får han bara 1 IP, något som inte skulle vara fallet om han hade haft en router.
Senast redigerad av nxsty 2010-01-04 kl. 10:50.
Citera
2010-01-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Det där kan inte du veta säkert utifrån den information som TS har givit, nu spekulerar du bara. Du länkade till info om en specifik modell, trots att TS bara skrev att det var en "Multiservice Gateway" från Allied Telesis...

Min tes baserade jag på TS:s svar nedan. Efter att ha läst databladet antog jag att manicken TS har borde kunna routa paket och dela ut IP-adresser och därför föreslog jag att det var den som var problemet (eller åtminstone orsaken då, om Bahnhof som du säger, kanske har inaktiverat vissa funktioner med flit). För att lösa det tyckte jag att det vore vettigt att vända sig till supporten och få klarhet i saken. Om det däremot är så att det inte ska gå att ansluta mer än en dator (eller router) åt gången till själva gatewayen, så medger jag att någon andra lösningarna här i tråden (router eller dhcpcd) är bättre!

Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Ja, det är denna burk som hela kommunen använder i det så kallade stadsnätet. Och de sänder också kabel-TV på samma dubbla fibrer.
Och jag tror inte att jag har någon större möjlighet att byta ut den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in