2009-12-31, 15:22
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liqueur
det låter som att ubuntu och windows inte har samma HW adress på nätverkskortet?? Det låter konstigt men jag har stött på det en gång tidigare.
leta upp HW adressen i både windows och i linux. jag vet inte hur man gör i windows, men det finns säker sågon annan här på FB som vet hur man gör det.

Jag kör ubuntu/kubuntu och WinXP på samma dator, på olika partitioner.
Och bootar om för att växla operativsytem.
Det är samma nätverkskort, så det är samma HW adress.
Fysisk adress heter det i windows, och MAC adress i ubuntu, exakt lika.

För övrigt har jag inga problem att anluta en annan dator som kör Win95/98 med ett annat nätverkskort. (Annan HW-adress) Om jag har kört WinXP på den andra datorn innan. Och kan växla fram och tillbaka utan problem så länge jag håller mig till Windows.
Citera
2009-12-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Du får väl helt enkelt bara 1 IP-adress av bahnhof som båda måste dela på. Därför måste du vänta i 30 minuter på att den andra datorn ska kunna ta den istället. Köp en router som sagt.

Fattar inte varför du och flera andra håller på och lura i TS att han ska köpa en router!?! Om han har 6 lan-portar lär han ju redan ha en router inbyggd i gatewayen (se länken nedan). Om den routern inte funkar så är det ju inte upp till honom att köpa en - då ska han få en ny gratis!

WriteMasterTM: Ser denna bekant ut? http://www.alliedtelesis.com/media/d...mg606bd_ds.pdf
Citera
2009-12-31, 22:47
Medlem
Den enklaste lösningen är att skaffa en router. TS får ju bara ett IP av sin leverantör oavsett hur många lanportar han har på fiberkonvertern!

DHCP servern kopplar ju leasen inte bara till MAC-adressen utan även till hostname och i förekommande fall UID. Om han lyckas sätta alla dessa till samma sak i både i Windows och Ubuntu så borde det kunna fungera utan router. Jag har själv lite strul just nu pga att jag bara får en adress, där är det dock jobbigare att vänta ut leasetiden då den är hela 12 timmar!

EDIT: läste sista posten nu, verkar ju vara mer komplicerat än bara en fiberkonverter men antagligen är inte NAT funktionen påslagen i TS exemplar, kanske han kan vända sig till stadsnätoperatörern (som han fått boxen ifrån?) och fråga?
Senast redigerad av Engineer 2009-12-31 kl. 22:50.
Citera
2010-01-01, 15:11
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
WriteMasterTM: Ser denna bekant ut? http://www.alliedtelesis.com/media/d...mg606bd_ds.pdf

Ja, det är denna burk som hela kommunen använder i det så kallade stadsnätet. Och de sänder också kabel-TV på samma dubbla fibrer.
Och jag tror inte att jag har någon större möjlighet att byta ut den.

Men jag har möjlighet att byta internetleverantör, om problemet beror på att just bahnhofs servrar inte kan samexistera med både windows och ubuntu samtidigt.
Citera
2010-01-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Ja, det är denna burk som hela kommunen använder i det så kallade stadsnätet. Och de sänder också kabel-TV på samma dubbla fibrer.
Och jag tror inte att jag har någon större möjlighet att byta ut den.

Men jag har möjlighet att byta internetleverantör, om problemet beror på att just bahnhofs servrar inte kan samexistera med både windows och ubuntu samtidigt.

Utmärkt! Då tycker jag vi kan dra följande slutsatser:
1. WriteMasterTM HAR en router inbygd i gatewayen och behöver således inte köpa någon.

2. "Bahhofs servrar" är inte orsaken till problemet.

3. Gatewayen och/eller WriteMasterTM:s dator/-er är orsaken till problemet.

Hur kan jag då påstå det? Jo, eftersom du faktiskt kan surfa så funkar ju uppenbarligen din anslutning. Däremot skulle jag vilja hävda att problemet har att göra med NAT och/eller DHCP mellan dator och gateway. Gatewayen pratar med "bahnhofs servrar" oberoende av vad dina datorer gör och ska behålla sin ip-adress så länge du inte stänger av den. Eftersom du säger att du pillat runt i diverse inställningar i datorerna skulle jag tro att gatewayen kan vara orsaken. Därför skulle jag (som jag sa för ett tag sen) kontakta supporten eftersom det är deras jobb att veta lösningen på sånt här. Alternativt kan du kanske logga in på gatewayen själv och kolla på inställningarna där, vet inte om det går?
Citera
2010-01-01, 17:09
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Kollade lite på wikipedia om NAT.
NAT verkar vara krångligt, och skall antagligen vara avstängd om IP-telefoni skall fungera. (Stadsnätet har släppt in ett antal telefonoperatörer på sitt nät som man kan köpa tjänster av.)
Hursomhelst har jag inga bruksanvisningar eller kunskaper om hur man gör för att ställa om lådan.

Att ändra datornamn (hostname) och arbetsgrupp påverkar ingenting. Har testat.

Som jag ser det försöker datorerna ansluta till DHCP-servern, men efter ett tag ger operativsystemet upp och meddelar att det inte finns någon nätverksanslutning.
Växlar jag då tillbaka till det andra operativsystemet så funkar det utan problem. Vilket tyder på att bahnhofs DHCP-server lagrar någon information i ca 30 minuter som låser systemet till ett enda operativsystem.

Detta förklarar också varför systemet reparerar sig själv efter 30 minuter om jag bara låter datorn stå på.

Själva lådan på väggen nollställs om jag drar ur batterieliminatorn, så den är antagligen felfri.

Kanske finns det någon skillnad i hur ubuntu och windows kontaktar DHCP-servern. Och det kan vara olika DHCP-program i olika internetleverantörers servrar. Vilket också är orsaken till att jag undrar om byte av internetleverantör löser problemet, eller att de ändrar i sina programinställningar.

Ni som har både ubuntu och windows kan provköra och se om ni kan återskapa problemet. Så ser man vad som skiljer de olika systemen åt och kan dra lite slutsatser.
Citera
2010-01-01, 18:26
Medlem
jumpcuts avatar
Låna en router från en vän och kolla om det fungerar. Det skadar aldrig att försöka.
Citera
2010-01-01, 23:02
Medlem
DHCP-servern din dator ansluter till finns i gatewayen. Gatewayen är problemet. Inte nån stor fiberswitch hos Bahnhof i andra ändan. Isåfall skulle ju flera ha det här problemet.
Citera
2010-01-02, 21:28
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
Fattar inte varför du och flera andra håller på och lura i TS att han ska köpa en router!?! Om han har 6 lan-portar lär han ju redan ha en router inbyggd i gatewayen (se länken nedan). Om den routern inte funkar så är det ju inte upp till honom att köpa en - då ska han få en ny gratis!

WriteMasterTM: Ser denna bekant ut? http://www.alliedtelesis.com/media/datasheets/img606bd_ds.pdf

Lär? Det är inte alls säkert.
Citera
2010-01-02, 21:33
Medlem
nxstys avatar
Testa att starta upp windows först och kolla att du kan komma åt internet. Kör sedan ipconfig /release i cmd innan du startar upp Linux. Kan du komma ut då?

Hur ser IP-adressen på en dator ut förresten (dvs. när du kan ansluta till internet). Är det något i stil med 192.168.x.x?
Senast redigerad av nxsty 2010-01-02 kl. 21:49.
Citera
2010-01-02, 22:09
Medlem
Spizzes avatar
Väldigt märkligt att du inte testar att ringa bahnhof, då det är deras ansvar att få utrustningen att fungera.

Antagligen är din "gateway" felkonfigurerad.

Ifall du vägrar ringa support kan du iaf testa detta på egen hand.

1. Efter du fått en IP i WinXP, starta om datorn och starta upp ubuntu.
Testa att köra "dchlient" som root/sudo i terminalen. Printa ut vad du får för meddelande/felmeddelande.

2. Kolla om du har en privat ip (t.ex 192.168.?.? eller 172.?.?.?)

3. Posta vad du kommit fram till
Citera
2010-01-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Lär? Det är inte alls säkert.

Så de har alltså satt upp en manick i hans hem som konverterar från fiber till 6xLAN, som har NAT, DHCP, delar ut fasta eller dynamiska IP-adresser, men som inte routar paket? Vad skulle det vara då, en hub? en switch?

Citat:
Ursprungligen postat av efx
ring support ffs

Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Väldigt märkligt att du inte testar att ringa bahnhof, då det är deras ansvar att få utrustningen att fungera.

Jaaaaa!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in