• 1
  • 2
2009-12-29, 19:28
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Ingen panik men ett intressant problem.

Jag har bredband via stadsnätets optiska fiber till bahnhof, där bahnhof bara är en av många möjliga leverantörer.
Och jag har ett par olika datorer med olika operativsystem installerade.

Jag har märkt att man inte kan koppla upp mot internet med Windows och ubuntu samtidigt.

Om jag börjar dagen med att starta upp tex en Windows-dator, med valfritt Win-XP eller Win9X och sedan stänger av datorn för att istället köra ubuntu mot internet så finner jag att jag måste vänta i 30 minuter innan det går att komma ut på internet.
(Dvs samma tid som man får låna en IP-adress av bahnhof.)

Om jag istället börjat dagen med att starta med ubuntu så är Windows spärrat från att få kontakt med internet i 30 minuter.

Det är knappst mina datorer eller operativsystem som är problemet.
Utan att internetleverantören på något sätt tvingas välja mellan två olika standarder för att kommunicera på internet ?

Det här är bara ett problem när jag testar websidor i olika program IE Firefox etc av olika versioner i olika operativsystem.

Och kan vara ett problem för många andra som testar ubuntu och Windows på samma dator. Om samma problem finns för alla dem som inte använder bahnhof ?
I värsta fall svär man svavelosande över det sunkiga operativsystemet som vägrar fungera mot internet, fastän det är 100% felfritt.

Kanske finns det någon smart lösning ?

Har redan testat "reparera internetanslutning", utan framgång.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2009-12-29 kl. 19:31.
Citera
2009-12-29, 20:36
Medlem
AussieStuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Kanske finns det någon smart lösning ?

Köp en router.
Citera
2009-12-29, 21:04
Medlem
Flärps avatar
Vad händer om du bara gör en ny DHCP-förfrågan efter du startat datorn?

Eller som ovan, köp en Router. Det måste man ju nästan ha anno 2009
Citera
2009-12-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Vad händer om du bara gör en ny DHCP-förfrågan efter du startat datorn?

Eller som ovan, köp en Router. Det måste man ju nästan ha anno 2009
ja, det låter vettigt. annars kanske det kan funka med att stänga av modemet i några min och sen sätta på igen...
Citera
2009-12-30, 00:42
Medlem
FakeNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
ja, det låter vettigt. annars kanske det kan funka med att stänga av modemet i några min och sen sätta på igen...

Fråga dig själv varför du ska köpa en router innan du fifflar med modemet.

Citera
2009-12-30, 00:55
Medlem
Kights avatar
kan det vara så att linux och windows har olika standarder för hur Mac adresser sköts ? kanske lite långsökt men bästa jag kunda komma på.
Citera
2009-12-30, 11:24
Medlem
OP: har du modem/router eller bara ett nätverksuttag i väggen som du kopplar direkt till datorn du använder?
Citera
2009-12-30, 18:14
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
OP: har du modem/router eller bara ett nätverksuttag i väggen som du kopplar direkt till datorn du använder?

En låda på väggen som det dragits optisk fiber till.
"Multiservice Gateway, Allied Telesis"
6 kontakter för Lan1. . .Lan6 (8 pin telekontakt)
2 kontakter Tel1 Tel2 (6pin telekontakt)
Koaxkabel ansluten till en burk med kontakt till TV
En kontakt som går till batterieliminator 230V

Har redan provat att dra ut batterieliminatorn i 5 minuter utan framgång.
Och har redan lekt med de möjligheter som finns till att uppdatera / reparera nätverksanslutningar i WinXP, Win95 och ubuntu, kubuntu. Inklusive att starta om upprepade gånger.

Det ser ut som jag måste vänta på att internetleverantörens DHCP-server uppdaterar sytemet efter 30 minuter, den sk lånetiden.

Normalt brukar folk köra ett enda operativsystem så det är inte särskilt sannolikt att någon annan upptäckt det här problemet.
Men kan kanske vara bra att komma ihåg ifall det dyker upp någon i forumet som får problem när de testar tex ubuntu och WinXP på samma PC.
(Så att det inte tror att ubuntu bara är skit när det inte funkar.)

Kanske är det ett problem som bara gäller just bahnhofs servrar.
Isåfall räcker det med att byta internetleverantör.
Om någon som har både Windows och ubuntu på sin PC provkör lite och ser om de kan återskapa problemet så kan man kanske dra lite slutsatser ?

Med som sagt är det ingen panik.
Och inte desperat nog att köpa en router.
Citera
2009-12-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
En låda på väggen som det dragits optisk fiber till.
"Multiservice Gateway, Allied Telesis"
6 kontakter för Lan1. . .Lan6 (8 pin telekontakt)
2 kontakter Tel1 Tel2 (6pin telekontakt)
Koaxkabel ansluten till en burk med kontakt till TV
En kontakt som går till batterieliminator 230V

Aha, men om du redan har en kontakt per dator ska du ju inte behöva köpa en router.. Jag hade provat med supporten.. bara att plocka fram stora tålamodet! Jag har haft dualboot och även olika datorer med OSX, Windows och Linux på nätverket i flera år och aldrig haft liknande problem... Men så har jag ju inte den där fiber-gatewayen heller iof.
Citera
2009-12-31, 08:59
Medlem
nxstys avatar
Du får väl helt enkelt bara 1 IP-adress av bahnhof som båda måste dela på. Därför måste du vänta i 30 minuter på att den andra datorn ska kunna ta den istället. Köp en router som sagt.
Citera
2009-12-31, 10:54
Medlem
liqueurs avatar
det låter som att ubuntu och windows inte har samma HW adress på nätverkskortet?? Det låter konstigt men jag har stött på det en gång tidigare.
leta upp HW adressen i både windows och i linux. jag vet inte hur man gör i windows, men det finns säker sågon annan här på FB som vet hur man gör det.

för att leta upp MAC / HWadressen i linux skriver du `ifconfig` i terminalen.
sedan kan du ändra MAC adressen genom att editera /etc/network/interfaces.conf

den ska se ut ungerfär såhär, men med den hwadress som windows använder.
Citat:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
hwaddress ether a3:9b:c2:03:04:01

starta sedan om nätverket genom
`sudo /etc/init.d networking restart`
Citera
2009-12-31, 15:12
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Du får väl helt enkelt bara 1 IP-adress av bahnhof som båda måste dela på. Därför måste du vänta i 30 minuter på att den andra datorn ska kunna ta den istället. Köp en router som sagt.

Jag har inget problem med att ansluta till internet så länge jag håller mig till tex Win95 Win98 WinXP. Och det påverkas inte av att jag byter både dator och nätverkskort. Och jag kan starta om hur många gånger som helst och alltid få en anslutning till internet.
Problemet dyker bara upp när jag försöker växla mellan windowsvärlden och ubuntu/kubuntu. Då får jag vänta ca 30 minuter.
Jag har försökt men inte lyckats reparera anslutningen hur mycket jag än hackar i inställningar eller startar om. Men låter jag bara datorn stå en halvtimme så reparerar den sig själv och internet börjar fungera. Antagligen för att internetlevernatörens DHCP-server då uppdaterar någon inställning.

Det hjälper inte ens att byta nätverkskontakt (6st) på den burk jag har på väggen.
Och frågan är om det isåfall hjälper med att plugga in en router mellan ?

Frågan är om det hjälper om det finns någon hårdvara eller program som kan lura (emulera) internetleverantörens servrar att tro att jag alltid kör windows.
Fastän jag kör ubuntu ibland.
Funkar en router på detta sätt ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här