• 1
  • 2
2009-12-29, 16:23
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag har precis köpt en fin liten fonduegryta i gjutjärn och tänkte använda den för första gången idag. Min första fråga gäller grytan i sig, måste jag göra något med den innan jag kan använda den första gången? Typ värma upp en massa olja i den, eller vad det nu är man gör med gjutjärn.

Min andra fråga gäller fonduen. Jag hade tänkt smälta choklad i den och köra lite frukt och sådana saker att doppa i. Kommer det fungera, eller är dessa grytor gjorda speciellt för olja, ost, etc.?

Tack på förhand!
Citera
2009-12-29, 16:42
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Jag har precis köpt en fin liten fonduegryta i gjutjärn och tänkte använda den för första gången idag. Min första fråga gäller grytan i sig, måste jag göra något med den innan jag kan använda den första gången? Typ värma upp en massa olja i den, eller vad det nu är man gör med gjutjärn.

Min andra fråga gäller fonduen. Jag hade tänkt smälta choklad i den och köra lite frukt och sådana saker att doppa i. Kommer det fungera, eller är dessa grytor gjorda speciellt för olja, ost, etc.?

Tack på förhand!

Du ska inte behöva göra något med grytan, annars bör det står i informationen. Man kan använda samma gryta till alla typer av fondue så det är bara att ta ett recept på chokladfondue och köra.
Citera
2009-12-29, 17:05
Medlem
Dr.Glass avatar
Tack så mycket för snabbt svar!

Tyvärr är instruktionerna på tyska, men det ska nog inte vara några problem. Nu ska jag bara fixa ett fint recept och fira 8 månader med min vackra flickvän. Tack igen!
Citera
2009-12-29, 17:59
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Tack så mycket för snabbt svar!

Tyvärr är instruktionerna på tyska, men det ska nog inte vara några problem. Nu ska jag bara fixa ett fint recept och fira 8 månader med min vackra flickvän. Tack igen!

Om den är i gjutjärn så gör du som med en vanlig gjutjärnsstekpanna. Lycka till och ha det så trevligt. I framtiden så rekommenderar jag verkligen köttfondue, det är en höjdare om man har riktigt bra kött, och oljan man får över är väldigt bra att ha.
Citera
2009-12-29, 20:05
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Om den är i gjutjärn så gör du som med en vanlig gjutjärnsstekpanna. Lycka till och ha det så trevligt. I framtiden så rekommenderar jag verkligen köttfondue, det är en höjdare om man har riktigt bra kött, och oljan man får över är väldigt bra att ha.

Jag håller med dig när det gäller preparerande av panna.

PS Jag använder faktiskt aldrig olja när jag gör köttfondue. Jag gör istället en väldigt kraftig buljong som jag kryddar extra med vitlök och sherry.
Citera
2009-12-29, 20:08
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag håller med dig när det gäller preparerande av panna.

PS Jag använder faktiskt aldrig olja när jag gör köttfondue. Jag gör istället en väldigt kraftig buljong som jag kryddar extra med vitlök och sherry.

Samma här. Har alltmer gått över till buljonger med olika kryddningar. Man slipper "oljemättnaden" som är rätt obehaglig tycker jag.
Citera
2009-12-29, 21:23
Medlem
chajusongs avatar
Jag förstår vad ni menar, men jag tycker att olja gör sig bra om man har fräscha tillbehör, annars kan det blir lite mycket. Men visst, en rejäl buljong gör susen, men då räcker det inte med "två liter vatten och fyra knorr buljongtärningar".
Citera
2009-12-29, 22:25
Medlem
klutes avatar
Problemet med buljong är att köttet blir kokt, det blir inte på långa vägar samma smak och känsla som med olja. En annan oerhört viktig del av fonduemiddagen är att ha riktigt schyssta och varierade såser. Själv gör jag alltid aioli, currysås (mayo, sirap, currypasta, salt och peppar), chili, blue cheese, bea, barbecue och vitlök. Lasta även på med olika sorters kött (snåla inte på kvaliteten), champinjoner, paprika, lök och annat gott att trä på spetten.

Lycka till och smaklig måltid!
Citera
2009-12-29, 23:26
Medlem
Snurrens avatar
Nu blir jag riktigt sugen på en riktig ostfondue, synd att kära maken inte uppskattar det. Men ostfondue med äppelbitar - mmmmmmm
Citera
2009-12-29, 23:27
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klute
Problemet med buljong är att köttet blir kokt, det blir inte på långa vägar samma smak och känsla som med olja. En annan oerhört viktig del av fonduemiddagen är att ha riktigt schyssta och varierade såser. Själv gör jag alltid aioli, currysås (mayo, sirap, currypasta, salt och peppar), chili, blue cheese, bea, barbecue och vitlök. Lasta även på med olika sorters kött (snåla inte på kvaliteten), champinjoner, paprika, lök och annat gott att trä på spetten.

Lycka till och smaklig måltid!

Kokt? Vad blir det då när du kör med olja? Stekt? Friterat? Knappast. Det blir nog också kokt, men inte med buljong.
Citera
2009-12-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Kokt? Vad blir det då när du kör med olja? Stekt? Friterat? Knappast. Det blir nog också kokt, men inte med buljong.

Jo, om man inte är så många som doppar och oljan får behålla en hög temp.
Citera
2009-12-29, 23:40
Medlem
criss avatar
Precis som någon sa innan är de viktigt att du olja in grytan precis som med en gjutjärnspanna. Själv efter min premiärfonue i gjutjärnsgrytan så lämnade jag den med diskmedel och vatten i. Jag blev lite onykter och glömde helt enkelt det hela över natten. På morgonen efter så hade fonduegrytan rostat innuti. Jag fick slipa om den, men tyvärr blev den aldrig ritkigt bra. Så den kasserades ganska omgående!

Annars brukar jag använda mig utav kokosfett för att fondue:a kött, svamp, grönsaker. Mycket gott!! Och framörallt blir kokosfettet jävulustiskt varmt, så maten snarare blir friterad och inte kokad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in