• 1
  • 2
2009-12-30, 08:38
Medlem
klutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Kokt? Vad blir det då när du kör med olja? Stekt? Friterat? Knappast. Det blir nog också kokt, men inte med buljong.
Inte fan blir det kokt i vanlig bemärkelse iallafall. Buljongen har en kokpunkt vid100 grader C medan tex kokosfett har en rökpunkt på ca 400 grader. Med olja eller kokosfett i rätt temp får du en fin yta på köttet samtidigt som det blir enligt preferens inuti (medium i mitt fall).
Citera
2010-03-25, 10:39
Medlem
Not_mes avatar
Jag bumpar helt glatt upp den här tråden med en eller två dumma (?) frågor...

Vi ska göra Fondue imorgon. Jag hittade en gammal oanvänd Fonduegryta på loppis för en tjuga i gjutjärn. Den är som sagt aldrig använd så jag antar att jag behöver preparera grytan som jag gör med vanliga gjutjärnsgrejor, eller?

Sen undrar jag över brännaren. Jag tittar ner i brännaren och där är något som ser ut som vitt ludd, typ bomull under ett galler i metall. Ska det vara där? Jag kan inte skruva av toppen på brännaren så ska det inte vara där får jag ta i med lite våld. Slutligen så undrar jag hur mycket bränsle jag ska hälla i brännaren.

Tacksam för svar!
Citera
2010-03-25, 10:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Jag bumpar helt glatt upp den här tråden med en eller två dumma (?) frågor...

Vi ska göra Fondue imorgon. Jag hittade en gammal oanvänd Fonduegryta på loppis för en tjuga i gjutjärn. Den är som sagt aldrig använd så jag antar att jag behöver preparera grytan som jag gör med vanliga gjutjärnsgrejor, eller?

Sen undrar jag över brännaren. Jag tittar ner i brännaren och där är något som ser ut som vitt ludd, typ bomull under ett galler i metall. Ska det vara där? Jag kan inte skruva av toppen på brännaren så ska det inte vara där får jag ta i med lite våld. Slutligen så undrar jag hur mycket bränsle jag ska hälla i brännaren.

Tacksam för svar!
Sätt in grytan i ugnen på 250 grader i 20 minuter för rengöring!
När den svalnat så smörj in den med nån matolja och låt den stå över natten.
Ja, glassullen skall igga i botten av brännare, den suger upp rödspriten. Är den torr så "mätta" den i omgångar"
Citera
2010-03-25, 11:20
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sätt in grytan i ugnen på 250 grader i 20 minuter för rengöring!
När den svalnat så smörj in den med nån matolja och låt den stå över natten.
Ja, glassullen skall igga i botten av brännare, den suger upp rödspriten. Är den torr så "mätta" den i omgångar"

Ah... Det ska göras!

Tack för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här