2014-02-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Hur länge har ni gått på melatonin i kombination med Voxra? Ni är väl medvetna om att långvarigt bruk av hormonet melatonin är farligt? Det kan ge upphov till hudcancer och en massa annat otrevligt. Har för mig att FDA rekommenderar en maxanvändning på 2 månader med en veckas paus emellan. Europeiska myndigheter är ännu mer restriktiva, om de överhuvudtaget tillåter preparatet. Tanken med melatonin i tablettform var ju ursprungligen bara att man skulle ta det någon enstaka gång vid jetlag.

Det är överhuvudtaget detta som gör att jag fortfarande inte har fått tummen ur och börjat med Voxra: Jag sover dåligt redan nu och vågar då inte tänka på hur det kommer att bli med Voxra.

Samtidigt är det ju ännu värre att använda stilnoct och liknande sömnpreparat eftersom dessa är vanebildande. Till slut kan man inte sova utan dem.

Har du någon källa på att melatonin skulle kunna ge orsaka hudcancer? Sökte lite snabbt på pubmed men det jag fick fram var snarare rapporter som pekade på det motsatta, att melatonin skulle motverka cancer.

Dock är min egen erfarenhet av melatonin att det inte är annat än placebo, har provat melatonin från flera olika tillverkaren utan att det har gett någon som helst effekt på mig, men dock har jag haft stora sömnproblem sedan jag var barn.

Men angående ditt problem med Voxra och sömn, ett tips kan väl vara att kombinera Voxra med Mirtazapin, det borde göra att du sover ordentligt. Nackdelen är väl att man kan bli aningen slö dagen efter av Mirtazapin, men förhoppningsvis borde Voxran motverka tröttheten/slöheten.
Senast redigerad av Centitri 2014-02-04 kl. 09:23.
Citera
2014-02-04, 12:35
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Har du fått melatonin utskrivet via licens från Läkemedelsverket alltså?
Ja en i vår familj har fått det utskrivet på licens.
Citera
2014-02-04, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Ja en i vår familj har fått det utskrivet på licens.

Så det är alltså inget DU har fått utskrivet utan någon annan som du sedan tar från?
Citera
2014-02-04, 18:49
Bannlyst
Citat:
Hur länge har ni gått på melatonin i kombination med Voxra? Ni är väl medvetna om att långvarigt bruk av hormonet melatonin är farligt? Det kan ge upphov till hudcancer och en massa annat otrevligt. Har för mig att FDA rekommenderar en maxanvändning på 2 månader med en veckas paus emellan. Europeiska myndigheter är ännu mer restriktiva, om de överhuvudtaget tillåter preparatet. Tanken med melatonin i tablettform var ju ursprungligen bara att man skulle ta det någon enstaka gång vid jetlag.

Det är överhuvudtaget detta som gör att jag fortfarande inte har fått tummen ur och börjat med Voxra: Jag sover dåligt redan nu och vågar då inte tänka på hur det kommer att bli med Voxra.

Samtidigt är det ju ännu värre att använda stilnoct och liknande sömnpreparat eftersom dessa är vanebildande. Till slut kan man inte sova utan dem.

Troligen för att inte rubba den egna circadianska rytmen och utsöndringen av melatonin i tallkottkörteln. Har också läst om att uppehåll är viktigt och rätt nödvändigt då melatoninet tappar effekt efter flera veckors brukande.

Var inte rädd för att prova Voxra, det är inget amfetamin. Första kvällarna när jag gick på Voxra så provade jag utan sömnmedicin och det tog ett par timmar för att kunna somna. Melatonin fungerade riktigt bra måste jag säga. Hade Propavan men ville inte kombinera antihistaminer med Voxra p.g.a. ökad kramprisk.
Citera
2014-02-04, 19:00
Medlem
Hur lång tid tar det innan voxra slår in? Har gått på 150 mg 2 veckor och 300 mg 1 vecka.
Citera
2014-02-04, 19:23
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Hade Propavan men ville inte kombinera antihistaminer med Voxra p.g.a. ökad kramprisk.

Det där var en intressant aspekt som jag inte hört talas om. Hur är det om man är pollenallergiker och tar antihistaminer mot hösnuva? Blir det samma sak där?
Citera
2014-02-05, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ahees
Hur lång tid tar det innan voxra slår in? Har gått på 150 mg 2 veckor och 300 mg 1 vecka.

Upp till 4 veckor, dumt att höja dos så pass tidigt.
Citera
2014-02-05, 00:25
Bannlyst
Citat:
Det där var en intressant aspekt som jag inte hört talas om. Hur är det om man är pollenallergiker och tar antihistaminer mot hösnuva? Blir det samma sak där?

Tror inte den nya generationens allergimediciner är att oroa sig över.
Citera
2014-02-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Är det vanligt att man inte uppskattar mat när man går på Voxra, och är det isåfall något som kan tänkas gå över? Tappade matlusten helt de första veckorna men har nu återfått den, dock smakar allt helt värdelöst, oavsett om det är godis eller mat, vilket är ett problem för min del då godis och mat annars fungerar som ångestdämpande.
En av dom vanligaste biverkningarna.
För mej skulle det va positivt då jag behöver gå ner i vikt, men det var bara första veckorna det var så för mej.
Det kan iofs bero på att jag äter andra mediciner som ökar aptiten.

Citat:

Enda nackdelen med Voxra är sömnsvårigheter, men det löser jag med Stilnoct och magnesium.
Kan du sova på Magnesium? Hur stor dos? Ätit länge?
Jag fick det av en läkare som tyckte det var ett mirakelmedel och i stort sätt skulle lösa dom flesta av mina problem...
Jag hade läst förut att många tyckte det funkade bra både mot depression och smärtor, mm, så jag tyckte det kunde va värt att testa (fast åt samtidigt flera andra mediciner).
Dock blev jag inte trött av dom.
Den dosen jag fick 2x60 mg är ingenting om man läser om dom som fått effekt av det.
Man ska äta minst 300 mg och kombinera med kalcium.
Jag har inte känt nån positiv effekt och slutade för dom var så jäkla sura att tugga på.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ni andra som käkar voxra, brukar det vara lätt att få tag på?

De fem-sex apoteken som ligger närmast mig har det nästan aldrig inne så man är tvungen att åka runt hela stan för att få tag på skiten.
Nä det är ett problem här också. Även med Xanor Depot och Lamotrigin (får sällan det antal förp jag ska ha).
Förut hade jag ett intervall på 13 dagar på Xanor, men nu har dom ändrat till 20 dagar och det är exakt vad jag får ut, så jag kan inte beställa för det tar för lång tid.
Jag fattar inte varför dom gjort så?!
Tänk om man är störtsjuk den 20:e dagen och inte kan hämta ut då...?
Samma är det med Stilnoct nu. Får 30 st och intervallet är 30 dgr ist för 20.

Citat:
Du betalar ju ändå aldrig mer än 2200 kr per år för mediciner via rabattrappan/frikort.
Citat:
Jo jag vet men det är så dyrt innan man kommit till högkostnadsskyddet då jag fått börja en ny period nu.
Om du inte har betalningsanmärkningar kan du skaffa konto och får då betala ca 200 kr/mån.
Det tycker jag funkar bra.

Citat:
Tror inte den nya generationens allergimediciner är att oroa sig över.
Nä dom är ju inte alls starka.
Har inte märkt nåt tillsammans med Lergigan (tror det är en av dom starkare sorterna och finns ju bara på recept).
Citera
2014-02-08, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvI
En av dom vanligaste biverkningarna.
För mej skulle det va positivt då jag behöver gå ner i vikt, men det var bara första veckorna det var så för mej.
Det kan iofs bero på att jag äter andra mediciner som ökar aptiten.

Kan du sova på Magnesium? Hur stor dos? Ätit länge?
Jag fick det av en läkare som tyckte det var ett mirakelmedel och i stort sätt skulle lösa dom flesta av mina problem...
Jag hade läst förut att många tyckte det funkade bra både mot depression och smärtor, mm, så jag tyckte det kunde va värt att testa (fast åt samtidigt flera andra mediciner).
Dock blev jag inte trött av dom.
Den dosen jag fick 2x60 mg är ingenting om man läser om dom som fått effekt av det.
Man ska äta minst 300 mg och kombinera med kalcium.
Jag har inte känt nån positiv effekt och slutade för dom var så jäkla sura att tugga på.

Nä det är ett problem här också. Även med Xanor Depot och Lamotrigin (får sällan det antal förp jag ska ha).
Förut hade jag ett intervall på 13 dagar på Xanor, men nu har dom ändrat till 20 dagar och det är exakt vad jag får ut, så jag kan inte beställa för det tar för lång tid.
Jag fattar inte varför dom gjort så?!
Tänk om man är störtsjuk den 20:e dagen och inte kan hämta ut då...?
Samma är det med Stilnoct nu. Får 30 st och intervallet är 30 dgr ist för 20.

Om du inte har betalningsanmärkningar kan du skaffa konto och får då betala ca 200 kr/mån.
Det tycker jag funkar bra.

Nä dom är ju inte alls starka.
Har inte märkt nåt tillsammans med Lergigan (tror det är en av dom starkare sorterna och finns ju bara på recept).

Magnesium har en sedativ och lugnande effekt för många.
Citera
2014-02-08, 12:01
Medlem
GoFuckADucks avatar
Ja magnesium kan ha en lugnande effekt och förhindrar myrkryp och dommningar i ben och armar som jag annars brukade få under natten.
Citera
2014-02-08, 17:56
Medlem
Någon som vet om/när illamåendet går över? Idag är min andra dag på Voxra 150 mg. Har bytt från Venlafaxin på grund av de sexuella biverkningarna och jag mår sjukt illa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in