Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-28, 01:30
  #1
Medlem
Germinators avatar
Ålder: man 24
Tar: Kosttillskott och Kreatin

Bakgrunshistoria:
Jag och min kompis hade tränat bröst som vanligt på gymmet. Tror vi kört bänk, lutande bänk och sen fria vikter liggande. Vet inte vad det heter, men som bänkpress fast fria vikter istället.

Vid sista övningen körde vi 12,5 kg x 10. Min kompis ville väl glänsa lite och drog i med 15 på den sista repetitionen vilket jag också ville göra för att få ut det där absolut sista.

När jag kommit upp i 15 så märker jag att jag faktiskt kan köra några till och sätter 20 som gräns. När jag kommer upp till 18 så förlorar jag all kraft i armen. Vet inte vad som hände riktigt men när jag var i princip 75% upp så försvinner all kraft och vikten drattar ner i bröstet och armen ramlar ut åt sidan. Det gjorde inte speciellt ont men när jag sätter mig upp och roterar axeln så känner jag att något inte är riktigt hundra.

Är svårt att beskriva det men känns som att en sena tog lit stryk eller något. Veckorna därpå körde jag väldigt väldigt försiktigt på övningar med axlar då tidigare nämnda sena kändes stel och till en början aningen öm.

Såhär i efterhand har jag inga problem med smärta eller dylikt - är lite nojig det ska hända igen så jag kör väldigt mycket koncentration på hur jag för upp och ner vikterna och har hittils såhär 8 veckor senare inte haft några mer problem förutom att min högra axel klickar lite i leden då jag vrider armen från att ha den rakt ut vid sidan frammåt och upp vilket den inte gjort förut.


Min fråga är hur som hellst: Vad var det som hände egentligen? Har detta hänt någon annan? Det berodde absolut inte på att jag inte orkade vikten, det gick som smort ända fram tills armen bara föll ner. Var som att gå från att vara ganska trött till att absolut inte klara av vikten på under en sekund.

Är det något jag bör oroa mig för? Man blir ju lite orolig när man inte kan känna efter att man börjar bli trött utan det bara blir "nu kan du inte köra mer så nu stänger vi av" mitt i ett lyft sådär.
Citera
2009-12-28, 01:44
  #2
Medlem
asså, det du nämner med att det känns som att det gör ont i en sena kan mycket möjliigt vara så. har du ont på framsida axel, elr kanske hela axeln?
om det är i framsida axel så kan det mycket möjligt var aså att det är ena bicepssenan. vissa övningar, som t ex flyes, är en onaturlig rörelse just för den senan, vilket kan orsaka smärta. anledningen till att det gör ont i bicepssenan är att den sidan glider och rör sig i den fåra som den ligger i, och som då händer (för vissa) under liknande rörelser som tidigare nämnt. sedan så kan det även göra ont i pressövningar över huvudt, t ex som axelpress, vilket man då kan undvika under en viss tid.

men detta är bara min teori, då jag enbart är väldigt intresserad utav träning och allt runt omkring, och då verkligen inte kan garantera att de måste röra sig om denna anledning. men det är iaf ett tips
Citera
2009-12-28, 02:23
  #3
Medlem
Germinators avatar
Tack för snabbt svar!

Är lite knepigt att känna riktigt vart det sitter men jag tror faktiskt du kom med ett riktigt bra förslag där tack!
Citera
2009-12-28, 03:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germinator
Tack för snabbt svar!

Är lite knepigt att känna riktigt vart det sitter men jag tror faktiskt du kom med ett riktigt bra förslag där tack!

haha tack själv för positivt tycke.. men det kan faktiskt även vara så att det kan vara ett annat område i axeln, ungefär under/bredvid muskeln trapezius (nacken) så ligger ett område som kallas för slämsäck som kan komma i kläm och även denna vid press ovanför huvud, och som även denna är genetiskt. så aa känn dej för, och kom ihåg att det är bara tips och inga fastställanden så att säga. men visst var de så att du hade ont ett tag efter? för oftast om det är några utav dessa förslag som jag gett så brukar det lätt komma tillbaka när man börjar träna, och ibland går det även så långt att man har ont i den vardagliga vardagen.

men jag tror att om det handlar om bicepssenan så gör det nog mest ont (om inte bara) i främre delta, då det är där den sitter.

http://axon.blogg.se/images/2009/54513_50665019.jpg (long head of biceps tendon)
Citera
2009-12-28, 11:10
  #5
Medlem
Axons avatar
Låter som en mindre ledkapselskada. Beskriva gärna mer vilka rörelser som gör ont.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback