• 1
  • 2
2009-12-26, 16:31
Medlem
TheTranceMans avatar
Jag vill installera Debian eller Ubuntu vis USB minne, kan någon förklara hur man gör det plus skickar länker till fungerande program man ska ha i USB minnen etc.
Citera
2009-12-26, 16:34
Medlem
sviffets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTranceMan
Jag vill installera Debian eller Ubuntu vis USB minne, kan någon förklara hur man gör det plus skickar länker till fungerande program man ska ha i USB minnen etc.

Det är bara att ladda ner UNetbootin och följa instruktionerna.

http://unetbootin.sourceforge.net/
Citera
2009-12-26, 16:37
Medlem
TheTranceMans avatar
Tackar. Ska kolla det nu.
Citera
2009-12-26, 17:07
Medlem
TheTranceMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sviffet
Det är bara att ladda ner UNetbootin och följa instruktionerna.

http://unetbootin.sourceforge.net/

Jag laddaner en fil där ifrån och la sen hela filen på mit USB minna "unetbootin_377-1_i386.deb" jag får det inte att fungera jag har stält in i bios att bota från usb porten men det händer inte ett skit.... vad gör jag för fel?
Citera
2009-12-26, 17:17
Medlem
Sigge Slagpåses avatar
Den filer är själva programmet, i paketformat för debianbaserade distributioner.

Vad kör du för slags operativsystem nu?
Citera
2009-12-26, 17:49
Medlem
TheTranceMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge Slagpåse
Den filer är själva programmet, i paketformat för debianbaserade distributioner.

Vad kör du för slags operativsystem nu?

ubuntu men jag hällt pölsigt inte logga in på det.
Citera
2009-12-26, 18:06
Medlem
Sigge Slagpåses avatar
Har du någon form av fungerande operativsystem någonstans, antingen windows eller linux? Du måste nämligen installera programmet och köra det, annars går det inte.
Citera
2009-12-26, 18:11
Medlem
TheTranceMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge Slagpåse
Har du någon form av fungerande operativsystem någonstans, antingen windows eller linux? Du måste nämligen installera programmet och köra det, annars går det inte.

Jag har en annan burk med Win7 på. Burken jag hade Linux på hade jag bara linux på.. jag har inga problem att flytta på hårdiskar mellan dom burkarna.
Citera
2009-12-26, 18:40
Medlem
BiggusDs avatar
Det fungerar bra på den andra windows burken också.. Så länge den har en USB-port.

Unetbootin fungerar till Windows och linux
Citera
2009-12-26, 20:39
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag har en annan burk med Win7 på. Burken jag hade Linux på hade jag bara linux på.. jag har inga problem att flytta på hårdiskar mellan dom burkarna.
http://www.intowindows.com/how-to-in...working-guide/

Steg 7 struntar du i och sedan lägger du över filerna från en Ubuntu-iso på stickan och bootar upp den dator du vill installera det på med stickan i. Se till att den är inställd på att boota från USB före HDD bara.
Citera
2009-12-28, 20:29
Medlem
Citat:
Jag laddaner en fil där ifrån och la sen hela filen på mit USB minna "unetbootin_377-1_i386.deb" jag får det inte att fungera jag har stält in i bios att bota från usb porten men det händer inte ett skit.... vad gör jag för fel?

Man ska alltså installera unetbootin och sen göra ett bootbart usb-minne med det Eftersom linuxburken krånglar så gör det i windows, ingen anledning att bråttas med linuxproblem om du ändå ska installera om.

Unetbbotin är mycket enklare än guiden som jumpcut länkade till här ovan om du frågar mig!
Citera
2009-12-28, 21:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
Man ska alltså installera unetbootin och sen göra ett bootbart usb-minne med det Eftersom linuxburken krånglar så gör det i windows, ingen anledning att bråttas med linuxproblem om du ändå ska installera om.

Unetbbotin är mycket enklare än guiden som jumpcut länkade till här ovan om du frågar mig!
Det tycker jag också, men eftersom att han inte lyckades lösa det tänkte jag att en steg för steg-guide kunde vara på sin plats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in