• 1
  • 2
2009-12-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det tycker jag också, men eftersom att han inte lyckades lösa det tänkte jag att en steg för steg-guide kunde vara på sin plats
1. ladda hem unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net/) för det os du kör (linux eller windows)
2. installera unetbootin
3. tryck in usb-stickan (måste ha minst 1 gb ledigt utrymme)
4. starta unetbootin
5. välj din dist (debian eller ubuntu?!)
6. klicka på "OK"
7. avnjut en kopp kaffe medan disten laddas hem och skrivs till usb-stickan
8. när detta är klart får du välja om du vill starta om datorn eller avsluta unetbootin, är det en annan dator du ska installera på så kan du avsluta unetbootin och avmontera usb-stickan.
9. starta upp datorn med usb-stickan i och gå in i bios vid uppstarten (brukar vara F2 eller del man ska trycka på, men detta skiljer sig åt och står vid uppstart av ditt system)
10. väl inne i bios kommer vi till det krångliga; du ska nu ändra boot-ordningen så att usb-stickan kommer först. vissa bios-system är enklare än andra och du behöver bara leta upp boot-ordningen och ändra där så att usbn ligger som nummer 1, andra system kan tolka usb-stickan som en hårddisk (min gamla acer t ex) och du måste då ändra bootordningen på hårddiskarna...
11. när detta är genomfört sparar du inställningar och datorn kommer nu att startas in i den dist du valt.
12. installera och avsluta ditt kaffe medan disten installeras.

duger den?
Citera
2010-01-03, 23:36
Medlem
BiggusDs avatar

Om man inte löser det nu ska man kanske inte installera linux...
Citera
2010-11-03, 16:42
Medlem
gurkmackas avatar
Använde UNetbootin när jag skulle installera linux mint på min netbook men har tröttnat på det och vill istället tillbaka till debian. Så jag tog hem lämplig utgåva och använde unetbootin igen. Men det är efter det problemen kommer, installations programmet går igång men fick sedan ett felmeddelande efter jag valt språk att det inte gick att hitta min cd-rom (självklart med tanke på att jag inte har någon) men jag trodde att det kanske automatiskt skulle fatta att det skulle installera från usb stickan istället.

Det gjorde det ju självklart inte så jag provade då mounta min usb sticka (i mitt fall sdb1) till /cdrom men nu får jag istället ett felmeddelande där det står: "kunde inte kopiera fil från cd skivan. Försöka igen?"

Så här har jag kört fast. Vad fan ska jag göra ?

Förövrigt skrev jag:

mkdir /cdrom
mount -t vfat /dev/sdb1 /cdrom

I tty2 för att mounta. Är det där det är fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in