• 1
  • 2
2009-12-24, 14:25
Medlem
alabassis avatar
Min dator har börjat krångla än en gång. När jag sätter på datorn börjar hör jag fläktarna gå igång men jag hör inte det sedvanliga korta pipet, och ingenting kommer heller upp på skärmen (den får inte nån signal), har testat me en annan skärm men det funkar ändå inte.
Några dagar innan detta började hända hakade datorn upp sig med jämna mellanrum, bilden frös fast o jag var tvungen o starta om. Jag är definitivt inte så kunnig på datorer men kan det kanske vara något fel på grafikkortet? Och hur kan jag testa det isåfall.
Bör kanske nämna att det är en fujitsusiemens med windows xp installerat.
Citera
2009-12-24, 14:29
Medlem
Hmm.. Som du säger så verkar det som att det är problem med grafikkortet.

Testa att öppna upp datorn och ta ut och sätt in grafikkortet.
Dammsug den när du ändå är på g!
Citera
2009-12-24, 14:43
Medlem
alabassis avatar
Försökte nyss med det, men tyvärr till ingen nytta (förutom att datorn blev ren )
Citera
2009-12-24, 14:50
Medlem
Okejokej, antar att det är ett glapp någonstans där inne.

Testa ta ut allt och sätt in det igen?
Citera
2009-12-24, 15:02
Medlem
Prova ryck och jucka lite på grafikkortet innan du plockar isär datorn. Kan vara så att glapp uppstått pga smuts eller oxidering.
Citera
2009-12-24, 15:49
Medlem
alabassis avatar
Har testat att rycka i kortet ny men det verkar inte vara nåt glapp. Jag börjar misstänka att det kan vara något annat som är fel, datorn avger som sagt inte det vanliga pipet vid starten. Det känns som att datorn inte riktigt kickar igång, fläktarna är igång för fullt men lugnar inte ner sig efter ett tag som de brukar. Några tankar kring det?
Citera
2009-12-24, 16:15
Medlem
klausstrausss avatar
Två frågor först. Hur mycket damm var det när du dammsög där inne? Hur mycket damm var det på grafikkortets fläkt?

Min teori är att grafikkortet kanske överhettats tills den gått sönder. Jag vet bara att min en farbrors dator krånglade vid uppstart. Han brydde sig inte om det. Någon vecka senare kunde han inte starta den överhuvud taget. Det visade sig att nätagget hade smält sönder.
Citera
2009-12-24, 22:24
Medlem
Exakt samma problem har jag, kan säga att jag inte är någon data expert heller för den delen och pilla och jockla själv avstår jag helst om det inte är nödvändigt enkelt..

Mitt problem är att jag satt och spelade, bilden frös, rebootar men samma pip går ej igång, kan säga att jag läst ovanstående men är väldigt oteknisk när det gäller datorer och tror icke det är damm som är felet, möjligtvis isf att en komponent i datorn inte fungerar som den ska.

Någon med tidigare/samma erfarenheter som har någon tanke om problemet?

EDIT: Kan tillägga att musen inte "startar" den heller, skärmen är det ej fel på.
Senast redigerad av albers 2009-12-24 kl. 22:28.
Citera
2009-12-24, 23:17
Medlem
Mustighets avatar
Pipet som kommer när man startar datorn betyder att all hårdvara ser ut att fungera.
Om du har, så kan du kolla i moderkortets manual om det står något om vad för fel det kan vara när det inte kommer något pip alls. Olika pip betyder ju olika saker och inget pip alls kan säkert också ha en betydelse.

Annars kan du bara prova lite olika, plocka ut ram-minnen och sånt
Citera
2009-12-25, 00:11
Medlem
alabassis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klausstrauss
Två frågor först. Hur mycket damm var det när du dammsög där inne? Hur mycket damm var det på grafikkortets fläkt?

Min teori är att grafikkortet kanske överhettats tills den gått sönder. Jag vet bara att min en farbrors dator krånglade vid uppstart. Han brydde sig inte om det. Någon vecka senare kunde han inte starta den överhuvud taget. Det visade sig att nätagget hade smält sönder.

Det var inte så värst mycket damm eftersom jag redan hade dammsugit datorn för inte så länge sedan. Kan man kanske på något enkelt sätt ta reda på om det är grafikkortet som gått sönder innan man köper ett nytt?
Citera
2009-12-25, 00:14
Medlem
alabassis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustighet
Pipet som kommer när man startar datorn betyder att all hårdvara ser ut att fungera.
Om du har, så kan du kolla i moderkortets manual om det står något om vad för fel det kan vara när det inte kommer något pip alls. Olika pip betyder ju olika saker och inget pip alls kan säkert också ha en betydelse.

Annars kan du bara prova lite olika, plocka ut ram-minnen och sånt

Jag tror inte jag fick me någon manual till moderkortet men jag ska söka runt lite på nätet o se om inte ja kan hitta nån sån iallafall. Men det får nog bli imorrn.

GOD JUL
Citera
2009-12-25, 19:02
Medlem
Japp, tog saker i egna händer och ringde ett samtal till fujitsu, som uppmanade mig att pröva med att dra ut srömkabeln sedan trycka på strömbrytaren där bak i ON läge. Sedan trycka in startknappen 10-15 ggr. Sen vänta en timme och se om det fungerar då (alltså först utan sladd sen i med strömsladd igen), är mkt tveksam till detta och frågade vad det var om det inte fungerade efter det, så han trodde det var moderkortet isf.

Nu kommer bekymmret, billigare att köpa ett moderkort eller ny dator? Kan tänka mig att andra komponenter skadats isf om moderkortet är sönder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in