Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om min son ger sig till att slår ner en kvinna så spelar det ingen roll för mig om hon är känd eller okänd -- man slår inte kvinnor.
Jag identifierar mig med det hedersbegrepp jag gett mina söner att leva med.
Hedersbegrepp är i mångt och mycket problemet, där en på förhand bild av hur det ligger till är utgångspunkten. Är det inte sundare för samtliga att ha som utgångspunkt att, ingen ska behöva acceptera att bli slagen och att handling ger konsekvens?.
" Jag brukar kunna tända på det torra gräset och släcka innan det tar sig - fel. Jag tänder aldrig på det torra gräset, för det kan! börja brinna, och om detta sker ska jag inte förvänta mig att det finns en hjälte i närheten som tycker synd om oskyldiga mig och tar på sig ansvaret för vad jag ställt till med, dessutom blir hjälten ofta den skyldiga om det vill sig illa. - rätt."
Inte en fantastisk liknelse men förhoppningsvis går budskapet fram.
Citat:
Man rånar inte banken heller -- oavsett om man känner sig provocerad av samhället att råna banken.
Jag håller med fullständigt!. För hur skulle det se ut i denna situation om det kom en riddare och tyckte att rånaren behövde hjälp mot sammhället som hade fått denne att ge sig på banken och när bankens säkerhetsmekanism jobbat för försvar, då var det inget kul längre.
Citat:
Man köper det läge man befinner sig i, och axlar situationen, som en vuxen människa.
Helt riktigt och en vuxen människa förstår att det kan leda till motreaktion om man beter sig illa. Det är väl inte barn som denna diskussion handlar om, utan vuxna konsekvenstänkande individer. Nu ser inte verkligheten riktigt ut så när det gäller "riddartänket", utan då ska riddare komma till undsättning och rädda den som betett sig fel från början.
Men om en riddare är vänlig och hjälper folk som skulle behöva ett handtag, eller lagar mat åt sin familj och dylikt, då är jag en riddare fullt ut. Men likhetstecknet med att vissa ska kunna bete sig illa från början och dessutom kräva/förvänta hjälp för en situation som de själva skapat, det är fel i grunden och kommer att fortsätta vara så tills ansvar tas, eller uppärksamhetstörstande låtsashjältar som är beroende av en mammas uppmärksamhet, låter sig manipuleras i hopp om uppskattning, tänker till.
Edit: Så i min bok slår man ingen överhuvudtaget och skulle man råka ut för ett påhopp så fredar man sig, självklart inte mer än nödvändigt.