2009-12-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Jag har svårt att se att någon normal person skulle vinna på ett samhälle som föder hat mellan könen. Jag ser det inte som ett offer att utveckla samhället på ett sådant sätt att det är anpassat efter de skillnader som finns mellan könen. Det gör det enklare för alla parter.

Jag håller med dig även om jag ser svensk feminism som den största enskilda orsaken till ökad fientlighet mellan könen. Den ännu bredare svenska kvinnliga "självständighetshetsen" ser jag som ett nästan större problem för relationer mellan män och kvinnor och för unga pars heterosexuella partnerbildande.

Citat:
Ursprungligen postat av JB69
Jag vet inte riktigt vad det är för kvinnor du umgås med men de erfarenheter jag har av könen är att kvinnor i betydligt större utsträckning än män ger medan män i utsträckning tar.

Exempel ur vardagen;
Ung kvinna glittrar mot ung man på bussen, ler och säger" Du jag behöver hjälp av dig med nästa tenta, jag fattar ingenting". Ung man svarar:" Då får du bjuda mig på middag!"
Ung kvinna: Neeej , varför det? (glittrar med ögonen, spelar på sin kvinnlighet, sin sexualitet, det finns löften om våt, varm, svettig sex ..... men endast falska löften)
Ung man: Varför ska jag hjälpa dig utan att få något tillbaka för?( kämpar emot, men börjar ge vika för den unga kvinnans sexuella anspelningar, trots att vi, han och hon vet att det inte kommer bli något ändå, hon vill ju bara utnyttja honom, hon spelar hårt på sin sexualitet och hans ridderlighet.)

Jag skulle här kunna fylla på med hur många exempel som helst om just detta fenomen, så blinda är vi väl inte att vi inte ser detta runt oss i vår vardag var dag?
Citera
2009-12-27, 15:06
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om min son ger sig till att slår ner en kvinna så spelar det ingen roll för mig om hon är känd eller okänd -- man slår inte kvinnor.

Jag identifierar mig med det hedersbegrepp jag gett mina söner att leva med.

Man rånar inte banken heller -- oavsett om man känner sig provocerad av samhället att råna banken.

Man köper det läge man befinner sig i, och axlar situationen, som en vuxen människa.
Ja det är inte konstigt att du är feminist. Det är precis i linje din feministiska teologi.

"Man slår inte kvinnor". Underförstått.. "det är okej att slå män".

Det är därför jag föraktar dig och tycker det är oerhört tragiskt att du förökat dig, men dina söner får troligen del av dina frukter (karma).
Citera
2009-12-27, 16:02
Medlem
Pseud0nyms avatar
Jag är manlig feminist.

Hur utbredd är riddarattityden?
Mycket vanlig, skulle jag vilja påstå. Men med olika motiv och mentaliteter bakom.

Är det bra/dåligt?
Både och. Den delen som handlar om att vara snäll och beskyddande mot sina medmänniskor är bra. Den delen som handlar om att kvinnor är svaga och behöver beskyddas är dålig.

Klassar ni er själva som riddare?
Nej, men jag försöker vara snäll mot andra människor utan att se ned på dem.

Vad är det som driver riddare? Att känna sig manlig? Att få para sig?
Till stor del, ja. Men jag tror inte att det lyckas speciellt bra. Man framstår som en nice guy. Exempelvis säger jag aldrig att jag är feminist när jag ska ragga. Det är bara i vägen, tjejerna tror att jag är en mes.

Kan man koppla vissa samhällsfenomen till riddarattityden?
Javisst. Kvinnor slår män mer än vice versa och använder oftare redskap, men det leder ytterst sällan till påföljder. När en man slår en kvinna rusar emellertid samhället in och fördömer snabbt och hårt. Kvinnan är ett dubbelt offer; dels för det patriarkala våldet, dels för den patriarkala attityden att hon är svag.
Citera
2009-12-27, 16:25
Medlem
Synergys avatar
Min syn på en riktig "riddare" är inte en kille som försvarar och står upp för sin flickvän verbalt. Detta ska man göra för sin flickvän/pojkvän. Både som tjej och kille.

Däremot är det väldigt "ridderligt" att - fysiskt - attackera killar som - verbalt - attackerar hans flickvän och då inte sällan på direkt befallning av flickvännen.

En vit riddare är å andra sidan enligt mig en kille som försvarar tjejer han inte ens känner bara för att de är tjejer. Han tar tjejers parti i alla frågor och talar emot alla killar som kritiserar kvinnligt beteende.

Inte sällan använder han sig av exakt samma psykologiska krigsföring som kvinnor använder sig av när de verbalt attackerar män.

Av detta skäl ser jag vita riddare som "mindre" manliga än vanliga män eftersom beteendet i sig enbart påminner mig om tofflande.

Deras drift och motivation att syssla med dessa företeelser är för mig en gåta, eftersom de knappast får något för det.
Citera
2009-12-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Exempel ur vardagen;
Ung kvinna glittrar mot ung man på bussen, ler och säger" Du jag behöver hjälp av dig med nästa tenta, jag fattar ingenting". Ung man svarar:" Då får du bjuda mig på middag!"
Ung kvinna: Neeej , varför det? (glittrar med ögonen, spelar på sin kvinnlighet, sin sexualitet, det finns löften om våt, varm, svettig sex ..... men endast falska löften)
Ung man: Varför ska jag hjälpa dig utan att få något tillbaka för?( kämpar emot, men börjar ge vika för den unga kvinnans sexuella anspelningar, trots att vi, han och hon vet att det inte kommer bli något ändå, hon vill ju bara utnyttja honom, hon spelar hårt på sin sexualitet och hans ridderlighet.)

Jag skulle här kunna fylla på med hur många exempel som helst om just detta fenomen, så blinda är vi väl inte att vi inte ser detta runt oss i vår vardag var dag?

Jag kan ju bara säga att jag känner igen samhället du beskriver. Jag syftar mer på familjerelationer och på arbetsplatser. Där ger kvinnor mer än de tar. I vänskapsrelationer mellan män och kvinnor blir det lätt som du beskriver. Det enkla svaret är att man som man inte ska ha några vänskapsrelationer med kvinnor. Tyvärr så finns det allt för många mesar som låter sig utnyttjas av tjejer som inte är ett dugg intresserad av dem.
Citera
2009-12-27, 16:39
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Kan man koppla vissa samhällsfenomen till riddarattityden?
Javisst. Kvinnor slår män mer än vice versa och använder oftare redskap, men det leder ytterst sällan till påföljder. När en man slår en kvinna rusar emellertid samhället in och fördömer snabbt och hårt. Kvinnan är ett dubbelt offer; dels för det patriarkala våldet, dels för den patriarkala attityden att hon är svag.
För ett ögonblick trodde jag mig ha stött på någon slags så kallad nyanserad feminist, men resonemanget du förde utmynnade givetvis, som alltid, i att kvinnor är offer.
Citera
2009-12-27, 16:40
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Exempel ur vardagen;

Fast det var högst otoffligt av honom att vara sådär fräck och be om något tillbaka som i exemplet var i form av en middag.

Detta förväntar inte jag mig att en vit riddare eller toffel skulle våga säga. Dessa hjälper i mina ögon utan att ställa några som helst krav.

Hade han i exemplet hållit kvar vid sitt önskemål och vägrat hjälpa henne ifall han inte fick sin middag hade det ju varit rätt alfa av honom.
Citera
2009-12-27, 16:49
Medlem
Grishams avatar
Jag brukar plocka fram mobilen och slå en signal till snuten när de blir slagsmål. Det är alltid någon som hör att man ringer och då får de eld i baken. I regel är slagsmålet avslutat när polisen väl kommer på plats. Gå emellan själv behöver man inte göra...
Citera
2009-12-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Fast det var högst otoffligt av honom att vara sådär fräck och be om något tillbaka som i exemplet var i form av en middag.

Detta förväntar inte jag mig att en vit riddare eller toffel skulle våga säga. Dessa hjälper i mina ögon utan att ställa några som helst krav.

Hade han i exemplet hållit kvar vid sitt önskemål och vägrat hjälpa henne ifall han inte fick sin middag hade det ju varit rätt alfa av honom.
Jag vet faktiskt inte hur det slutade mellan den unge mannen och den unge kvinnan. Det jag ville fastställa är att väldigt många unga kvinnor beter sig på detta vis, förväntar sig att killar ska ställa upp och hjälpa till utan att få något tillbaks. Det bygger på att ridderligheten är hårt cementerat i detta samhälle. Det skapar en korrupt social obalans mellan unga män och unga kvinnor.
Citera
2009-12-27, 20:28
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte hur det slutade mellan den unge mannen och den unge kvinnan. Det jag ville fastställa är att väldigt många unga kvinnor beter sig på detta vis, förväntar sig att killar ska ställa upp och hjälpa till utan att få något tillbaks. Det bygger på att ridderligheten är hårt cementerat i detta samhälle. Det skapar en korrupt social obalans mellan unga män och unga kvinnor.

Jag tror faktiskt inte det har med någon ridderlighet att göra utan helt enkelt att de här killarna vill ha sex men är värdelösa på att ragga.
Citera
2009-12-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Jag tror faktiskt inte det har med någon ridderlighet att göra utan helt enkelt att de här killarna vill ha sex men är värdelösa på att ragga.
Ridderligheten är uppenbarligen så vanligt förekommande att den unge kvinnan blir förvånad när hon förväntas ge något i gengäld. Den unge mannen faller offer för den allmänna manliga ridderligheten såtillvida att han förväntas ställa upp med sin tid och sitt intellekt, låta sig utnyttjas av den unge kvinnan som far fram genom livet på en räkmacka, enbart på grund av kön och sexuell utstrålning. Det är min slutsats.
Citera
2009-12-27, 22:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Ja det är inte konstigt att du är feminist. Det är precis i linje din feministiska teologi.

"Man slår inte kvinnor". Underförstått.. "det är okej att slå män".

Det är därför jag föraktar dig och tycker det är oerhört tragiskt att du förökat dig, men dina söner får troligen del av dina frukter (karma).

Fast det är du som drar den slutsatsen, inte jag -- det är för dig detta är underförstått, inte för mig.

Därmed säger det mer om dig och din fostran, än om mig och det sätt jag fostrat mina barn på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in